بازنگری بر برنامه‌ی زندگی پس از زندگی ♦مقدمه برنامه‌ی زندگی پس از زندگی سومین سالی که مهمان مهمانان خداست و با این وجود همچنان جذابیت خود را حفظ کرده‌ و بازتاب‌ فراوانی در فضای‌مجازی و حقیقی داشته‌است پخش این برنامه در ایام ماه مبارک رمضان بسیار بجاست زیرا در این ماه به جهت اینکه انسان تلطیف روح می‌یابد، بیشتر خواهان انس با بُعد ماوراء ماده می‌شود بنابراین تماشای چنین برنامه‌‌‌هایی تاثیر عمیق‌تری بر باور او دارد‌. 1⃣یکی از دغدغه‌های مهم بشر کسب اطلاعات از وضعیت زندگی پس از مرگ است به استناد آیات و روایات مرگ نابودی و فنا نیست بلکه انتقال از سرای فانی به سرای باقی است. 2⃣برای اثبات حیات پس از مرگ طرق مختلفی داریم که عبارتند از ✅〽️ادله‌ی نقلی یا وحیانی ✅〽️ادله‌ی عقلی 3⃣🤔اما تجربیات مرگ و تجربیات نزدیک به آن را نمی‌توان به عنوان ادله‌ا‌ی بر حیات پس از مرگ برشمرد بلکه فقط نقش موید را ایفا می‌کنند آن هم از این جهت که اصول اساسی این‌گونه تجربیات، نظیر حقیقت روح، واقعیت زندگی پس از مرگ و... مورد تأیید اسلام است. هر چند این تجربیات می‌توانند مدخل خوبی برای گشوده شدن دریچه‌ای به عالم فراماده و متافیزیک باشد، تاثیر گذار و قابل اهمیت‌اند زیرا اثبات می‌کند حقیقت انسان تنها این بدن مادی او نیست بلکه دارای حقیقتی فراتر از جسم مادی است. سهل‌الهضم‌ بودن، جذابیت امور تجریی و همچنین دغدغه‌مند بودن انسان نسبت به کشف اطلاع از وضعیت زندگی پس از مرگ، موجب شده تا تمایل داشته باشد خود و یا سایر هم‌نوعانش از طریق دریافت‌های تجربی به حقایق پس از مرگ دسترسی پیدا کنند اما نکته‌ای که لازم است به آن اشاره شود این است که تجربیاتی که در این برنامه عنوان می‌شود بر خلاف پندار برخی که تصور می‌کنند تجربه‌ی مرگ است، اساسا این اتفاقات تجربه‌ی مرگ نیست بلکه به تعبیر علمی تجربه‌های نزدیک به مرگ است نه تجربه‌ی مرگ زیرا مرگ عبارت است ورود به عالم برزخ كه بازگشت از آن به نحو عادی امکان‌پذیر نیست از آنجا که همه کسانی كه تجربیات نزدیك به مرگ داشته‌اند به هرحال به زندگی دنیا بازگشته‌اند در واقع آن‌ها نمرده بودند و صرفا تجربه‌ی نزدیک به مرگ داشته‌اند که این تجربیات بسیط و روشن نیست بلکه اینها انبوهی از تجربیات هستند با جزئیات متفاوت که برخی از آن‌ها کاملاً قابل تطبیق با آموزه‌های دین اسلام بوده است و ظاهرا برخی دیگر از آنها با آموزه‌های دینی مطابق نیستند ضمن اینکه این تجربیات هیچ حجیت شرعی ندارد مگر برای خود فرد، آن هم به شرط ایجاد یقین و عدم تضاد با مسلمات دینی و مطابقت با ادله‌ی شرعی فقط نقش موید را ایفا می‌کند زیرا اصول اساسی این‌گونه تجربیات نظیر حقیقت روح، واقعیت زندگی پس از مرگ و... مورد تأیید اسلام است و از آنجایی که این تجربیات می‌توانند مدخل خوبی برای گشوده شدن دریچه‌ای به عالم فراماده و متافیزیک باشد، تاثیر گذار و قابل اهمیت‌اند زیرا اثبات می‌کند حقیقت انسان تنها این بدن مادی نیست بلکه او دارای حقیقتی فراتر از بدن مادی است. 4⃣از محاسن این برنامه که نباید نادیده گرفت این است که این برنامه از تکراری شدن و به تبع آن از کم‌بیننده‌شدن که بزرگترین آفات برنامه‌های تلویزیونی شمرده می‌شود مصون مانده‌ است و برخلاف اغلب برنامه‌های تلویزیونی، بدون حضور سلبریتی‌ها از عنصر جذابیت و پربیننده‌بودن بهره‌مند‌است و به اثبات و توجه دادن به یکی از مهمترین ارکان ایمان یعنی مرگ و معاد می‌پردازد که این برای مخاطب عام تاثیرپذیری بیشتری دارد زیرا شنیدن تجربه‌ی کسانی که سکرات مرگ را دیده‌اند، تأثیر زیادی بر انسان دارد و موجب تقویت ایمان می‌‌شود. این برنامه‌ها هرچند در کوتاه مدت بر افزایش ایمان مردم مؤثر است اما این پتانسیل را دارد که مردم را به سمت خرافات و دوری از عقلانیت و پیروی از مدعیان دروغین سوق دهد. ضمن اینکه زندگی پس از زندگی به مساله‌ی جهان پس از مرگ پرداخته‌ تا از این طریق توجه مردم را در عمل به اخلاقیات و احکام دینی افزایش دهند اما سازندگان این برنامه باید دقت و ظرافت تمام بر این مسئله داشته باشند در مسیر صحیحی که برگزیده‌اند خدای ناکرده دستخوش آثار سوء نگردند زیرا اسلام دین یقین است آن هم یقینی که باید از راه عقل و نقل معتبر به‌دست آید؛ بنابراین ایمانِ از راه‌های غیر معتبر را نامعتبر می‌شمارد. وقتی ادعای افراد، بدون داشتن دلیل بر اثبات یا رد آن پذیرفته، نشر و به آن اعتماد شود آن هم فقط به دلیل اینکه راهی برای تقویت اعتقادات مردم است، در واقع فرصت ایجادکردن برای شیادان و مخالفان است. ♻️نتیجه‌اینکه با توجه به اینکه هیچ دلیلی بر الهی بودن این اظهارات نداریم زیرا ممکن است برخی از آنها رحمانی نباشد و شیطانی باشد و از آنجایی که این مشاهدات وحی الهی نیست تنها در صورتی مورد تائید است که با قرآن و سخن اهلبیت مطابقت داشته‌باشد. نویسنده:مرضیه رمضان‌قاسم ➠@ramezan_ghasem110