🕋 🕋 🕋 🕋 🕋 🕋 🕋 🕋 🕋 ⁉️پرسش: آیا امکان داره خدا که‌ ما را از روح خودش آفریده، روز قیامت بسوزونتمون؟ ✍️ پاسخِ خودم 1⃣ درست است که خداوند در قرآن می‌فرماید:«نَفَخْتُ‏ فيهِ مِنْ رُوحي‏»؛«و از روح خود در او دميدم‏». حجر/29 اما خداوند که مرکب نیست زیرا ترکیب، نوعی نقص و احتیاج است و خداوند از نقص و نیاز منزه است. اما اینكه در قرآن روح دمیده شده را که طبق فرمایش امام صادق علیه‌السلام ذیل آیه‌ی شریفه‌ی «نفخت فیه من روحی» فرمودند:« هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَة»؛«این روح مخلوقی از مخلوقات خداست». 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 133 2⃣ اینکه روح را که مخلوقی از مخلوقات خداست به خدای متعال نسبت داده شده است فقط بخاطر تكریم و عظمت روح انسانی‌ست و این نوع «اضافه» را در ادبیات اضافه‌ی حقیقی نمی‌دانند چون ما که ما به کعبه و مسجد می‌گوئیم خانه خدا به این معنا نیست که واقعا آنجا خانه خدا باشد و خدا در آن زندگی کند بلکه چون این مکانها منتسب به خداست و دارای احترام و ارزش زیادی نزد خدا دارد نام خانه‌ی خدا بر آن نهاده شده است بلکه به آن بخاطر ارزش و شرافتی که نزد خداوند دارد «اضافه‌ی تشریفی» گویند مانند: «بیت‌الله»،«شهرالله»،«ثارالله»،«کتاب‌الله» چون خداوند که خانه، ماه و خون ندارد ولی از جهت ارزش و شرافت این امور، آنها را به خود نسبت داده است. بنابراین وقتی هم که گفته می‌شود روح ما، از خداست یعنی منتسب به خدائیم و برای او عزیز و با ارزش‌ایم. 3⃣ عذاب الهی نتیجه‌ی اعمال خود ماست. مانند زمانی که پدر و مادر به فرزندشان می‌گویند مواظب باش معتاد نشوی یا در مورد بهداشت به ما هشدار می‌دهند تا مسائل بهداشتی را رعایت کند ولی اگر فرزند به هشدار والدین توجه نکند و معتاد شود و با عدم رعایت بهداشت بیمار شود دردی که بعد برای‌ ترک اعتیاد و برای درمان بیماری زیر تیغ جراحی می‌کشد همه نتیجه‌ی اعمال خود اوست نه به خاطر هشدارهایی که والدین به او داده‌اند. ♻️نتیجه اینکه: علت نسبت دادن روح به خدا در آیه‌ی شریفه، بخاطر شرافت و عظمت روح انسانی‌ست نه اینکه نعوذ بالله خداوند مرکب از روح و امری دیگر باشد و عذاب الهی هم بازتاب اعمال خود ماست که البته خداوند بارها از طریق انبیاء متذکر عواقب شوم رفتارهای ناپسند شده است و عقاب الهی بلا بیان نیست بلکه با تنبّه و اطلاع قبلی‌ست. 🖊مرضیه رمضان‌قاسم 🦋🐛https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef