نمار آیات کیفیت آن به ۴ صورت ۱)بعد از نیت و تکبیرة‌الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود، و باز سر از رکوع بردارد، و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود، و سر از رکوع بردارد، و همین‌طور ادامه دهد، تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، به سجده رفته و دو سجده نماید، و بعد برای رکعت دوم قیام کند، و مانند رکعت اول انجام دهد، و دو سجده را به‌ جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد ۲)بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه، صحیح نیست) از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سر از رکوع بردارد، و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید، و همین‌طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‌ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود، رکوع پنجم را به‌جا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‌ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود، و همین‌طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد؛ و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند ۳)یکی از رکعت‌ها را به یکی از دو صورت، و رکعت دیگر را به نحو دیگر به‌جا آورد ۴)سوره ای که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اوّل خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه‌ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند تقسیم یک آیه به دو قسمت  تقسیم یک آیه به دو قسمت در نماز آیات، مثل این که «لم یلد» یک قسمت، و «ولم یولد» یک قسمت دیگر باشد، اشکال ندارد به جماعت خواندن نماز آیات مستحب است به جماعت خوانده شود؛ حکم جماعت در نماز آیات مانند جماعت در نمازهای یومیه می‌باشد، که قرائت امام از قرائت مأموم کفایت می‌کند رسیدن به جماعت در رکوع دوم اگر کسی به رکوع دوّمِ رکعت اولِ نماز آیات جماعت برسد، داخل شدن در جماعت، محلّ اشکال است قنوتهای مستحب در هر قیام دوّمی بعد از قرائت،قنوت مستحب‌ست پس در مجموع دو رکعت پنج قنوت می‌باشد و جایز است به دو قنوت اکتفا نماید، یکی از آن ها قبل از رکوع پنجم، لیکن باید این قنوت را به نیت رجاء به جا آورد و دوّمی هم قبل از رکوع دهم؛ و اکتفا کردن به قنوت آخری(قبل از رکوع دهم)جایز است زمان ادای نماز آیات وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است‌، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی‌اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و باید آن را بدون قصد اداء و قضا (قصد ما فی الذمه)بخواند تزاحم وقت نماز آیات با یومیه در صورتی که وقت نماز یومیه و آیات باهم ضیق شود، نماز یومیه مقدّم است اگر تمام خورشید یا ماه بگیرد و مکلف نماز نخوانده باشد در دو صورت ذیل وظیفه او چیست؟ الف)اگر گرفتگی را بفهمد و عمداً یا نسیاناً نماز را به جا نیاورد؟ ب)اگر گرفتگی را نفهمد، بعد از گذشت زمان متوجه شود؟ در هر دو صورت قضا واجب است  قضای نمازهای آیات کسی که نمی‌داند چه تعداد نماز آیات بر او واجب شده؟انجام آن مقدار از نمازهایی که یقین دارد به او واجب است و نسبت به مقدار مشکوک وظیفه‌ای ندارد نمازهای آیاتی که از انسان فوت شده و مشخص نیست مربوط به زلزله یا ماه گرفتگی یا خورشید گرفتگی است باید به چه نیتی خواند؟ به نیت مافی الذمه بخواند اسباب‌نماز آیات کسوف خورشید و خسوف ماه اگرچه مقدار کمی از آن‌ها گرفته شود زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند، تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه،صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می‌شود در غیر از کسوف و خسوف و زلزله باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد اعتبار ندارد وجوب نماز آیات مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه‌اند و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به ‌طوری که مانند یک شهر محسوب شوند و زندگی می‌کنند حکم آن‌ها را دارند