⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ⚡️ ⚡️ 🔴تجارب‌ نزدیک‌ به‌ مرگ(زندگی‌ پس‌ از زندگی) ☑️ظرفیت‌ برنامه‌ زندگی پس‌ از زندگی ۱) یکی از ظرفیت‌ها و آثار سازنده‌ی این برنامه طبق گفته‌ی آقای موزون این است که انسان را توجه می‌دهد به عالم فراتر از جسم و ماده؛ چون انسان علاوه بر جسم، دارای بُعد دیگری نیز هست و این نشانگر آن است کا علاوه بر عالم دنیا، عالم دیگری نیز وجود دارد و مرگ پایان داستان زندگی نیست ۲) بنابر ادعای برخی، این برنامه از خودکشی پیشگیری نموده ❌آسیب‌های برنامه‌ی زندگی پس‌ از زندگی ۱)‌عینی و غیر واقعی بودن موافقان تجربیات نزدیک به مرگ، معتقدند تمام این تجربیات عینی و واقعی‌ست در حالیکه اثبات اینکه این تجربیات واقعی هستند و خیال نیستند بسیار مشکل است؛ بعلاوه اینکه محیط فرهنگی و تربیتی فرد مشاهده‌گر، نیز در نحوه‌ی مشاهدات او اثر دارد؛ به عنوان مثال اگر کسی در یک محیط تربیتی اسلامی رشد پیدا کرده باشد یک گونه مشاهده دارد و کسی که در محیط فرهنگی دیگری رشد یافته باشد مشاهداتش به گونه‌ی دیگر است؛ به این صورت که فرد شیعه، گزارش می‌دهد از افراد مقدسی که به آنها عشق می‌ورزد و از سوی دیگر برخی از زنان کشیش مسیحی،‌ مشاهدات‌شان متناسب با فضای تربیتی و آموزه‌های دینی‌ خودشان است ۲)ترویج لیبرالیسم مذهبی آقای مهدی نساجی پژوهشگر علم و دین معتقدند: برنامه‌ی زندگی پس‌ از زندگی خواسته یا ناخواسته موجب ترویج لیبرالیسم مذهبی شده است زیرا در گذشته، توصیفات شهودی توسط کسانی مطرح می‌شد که سالها درس خوانده و مجاهدت با نفس کرده‌ بودند اما در حال حاضر افرادی که هیچ جایگاه و رزومه‌ی علمی در حوزه و دانشگاه ندارند به بیان تجربیات شهودی پرداخته‌اند؛ هر چند ممکن است کلیت مشاهدات آنها با دین در تعارض نباشد زیرا ذکر کلیات و در ذیل آن مصادیق متعدد را بیان کردن دلیل بر این نیست که هرآنچه در این مصادیق ذکر شده دینی باشد بلکه ممکن است در برخی موارد موید دینی نداشته باشد و گاه نیز تماما موافق با دین نیست نظیر یک نمونه مشاهده‌ از آقای محمد حسن کریمیان ایشان اذعان کرد: آنجا به او گفته‌‌اند ظهور امام زمان نزدیک است در حالیکه طبق منابع دینی و کلام بزرگان دین، هیچ کسی از زمان ظهور اطلاع ندارد زیرا زمان ظهور همانند زمان قیامت، کسی از زمان وقوع آن مطلع نیست ۳)علی‌رغم اینکه مروجین این دیدگاه معتقدند این برنامه مناسب برای اثبات معاد و روز واپسین است؛ اما طبق گزارشات ارائه شده برنامه‌ی زندگی پس‌ از زندگی، برای اثبات معاد و اثبات غیب چنین کارایی ندارد زیرا جدایی روح از بدن یا بواسطه‌‌ی⬇️ ❌مرگ قطعی‌ در مرگ قطعی دیگر برای فرد بازگشتی نیست؛ نظیر مرگ قطعی اطرافیان‌مان که از دنیا رفته‌اند و ما آنها را نمی‌بینیم چون روح از جسم آنها جدا شده است؛ اما این تجربیات، مرگ قطعی نیستند چون بازگشت دارد ❌خلع بدن به انخلاء روحی‌ در تصوف و عرفان اسلامی، برون فکنی روح، یا موت اختیاری و یا خلع روح از بدن گویند که سالک در اثر تحمل ریاضت‌ها می‌تواند قیامت صغرای انفسی برای خود رقم بزند و از آن تعبیر به موتوا قبل ان تموتوا دارند که البته این عبارت که بزرگان‌شان به آن استناد می‌کنند روایت نیست؛ بلکه دلایل دیگری نیز برای آن دارند اما اکنون ما در مقام رد و یا اثبات آن نیستیم این تجربیات، خلع بدن هم‌ نیست چون اختیاری‌ست و هیچکدام از تجربه‌‌گران ادعای خلع بدن نداشته‌اند ✅خواب یا کما تجربیات اینها شبیه به خواب یا کماست ⬅️طبق گزارشات موجود، این تجربیات نزدیک به مرگ، یا شبیه به خواب بوده یا شبیه کُما‌ است بنابراین در پاسخ به جناب موزون که مدعی هستند برنامه‌شان برای اثبات غیب است باید عرض کنیم اولا:مبانی دینی ما بالاتر و قوی‌تر از حالت خواب و کماست که بخواهیم بواسطه‌ی مشاهدات در خواب، یا بواسطه‌ی رفتن افراد به کما دین را اثبات کنیم. البته خواب مبحث بسیار مفصلی دارد و ما در پی رد حجیت آن نیستیم بلکه معتقد هستیم نباید برای کسی که منکر دین است دین را بواسطه‌ی خواب اثبات کرد. امام صادق فرمودند:ان دین الله اعز من ان یری فی النوم ثانیا:زندیق (آتئیستی) به امام صادق عرض کرد: اگر خدا در هر صد سال یکی از مردگان را به سوی ما بازمی‌گرداند تا از او احوال گذشتگان، آیندگان پرسیده و جویای حال‌شان می‌شدیم که بعد از مرگ چه دیده‌اند، با آنها چه رفتاری شده، مردم بر اساس یقین عمل می‌کردند و هرگونه شکی از میان می‌رفت و کینه از دل‌ها زدوده می‌شد؛ امام فرمودند این عقیده‌ی کسانی‌‌ست که منکر انبیاء هستند، آنها کتاب‌‌شان را تکذیب کرده و نپذیرفته‌اند زیرا خدا در کتاب خود حال مردگان‌ را از زبان انبیاء بیان کرده است با این حال چه کلامی از قول خدا و انبیای او راست‌تر خواهد بود 📚احتجاج مرحوم طبرسی، ج۲، ص۳۴۳ 🌍https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef ╰┈➤Ⓜ️