🔻 علت‌ تامّه سعادتمندی به خیلی امور بستگی دارد و علت تامّه شقاوت نیز همین‌طور است. 🔸 دیده شده است یک پدر چقدر سعی می‌کند، زمان انعقاد نطفه را یک زمانی انتخاب می‌کند که فرزندش سعادتمند شود، فکر می‌کند که اگر این زمان درست بود این بچه مقدس اردبیلی می‌شود فقط بخاطر مثلاً‌ این‌که برنامه‌اش را در این ساعت انداخته است. 🔹 چنین چیزی نداریم. اگر این زمان باشد، فقط کمک است. در قدم بعد اگر نُه ماه مراعات مادر باشد، باز هم کمک است. اگر دو سال شیردهی هم مراعات باشد باز هم کمک است. 🔸 لذا قرآن می‌آید در تاریخ و مصادیق می‌چرخد و می‌چرخد و موارد مختلف را ذکر می‌کند. در پسر نوح همه این‌ها بوده ولی او آلوده به امری است که آن امر زور شده است، از مراعات پدر زور شده، از رزق حلال زور شده، و آن چه بوده است؟ رفیق بد! عمل ناصالح، «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ» او این عمل غیرصالح را کم‌کم به دست آورده است. 🔹 یعنی شما انتظار داشتید که اگر پدرش عمل انعقاد را به جای ساعت هشت مثلاً ساعت نه انجام داده بود، مجبور باشد که پسر نوح خوب باشد؟‌ خیر، این خلاف حکمت است. مجبورِ به خوب شدن نیست. همه آن اسباب، مُعِدّات و علل به عنوان موجبه جزئیه و تک‌تک عمل می‌کنند. 🔸 آن چیزی که هست عمل صالح با ایمان است که می‌تواند علت تامه سعادت باشد و قرآن روی این دو بخش خیلی تأکید می‌کند. عمل ناصالح با عدم ایمان نیز می‌تواند علت شقاوت باشد. کد ۸۳۹ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌