🛑برسی از نگاه بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال می‌فرماید: «انَّما ولِیکمُ اللَّه ورسُولُه والَّذِینَ امَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ‌الصَّلَواةَویؤْتُونَ الزکواةَ وهمْ راکعُونَ»[1] «ولی امر شما تنها خدا و رسول خدا و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته و فقیران را در حال رکوع زکات می‌دهند» داستان نزول ایه شریفه بنابر انچه در کتاب‌های تاریخی، تفسیری و روایی امده، چنین است: روزی مرد فقیری در مسجد از مردم تقاضای کمک کرد ولی کسی به او توجه ننمود، حضرت علی علیه السلام که در حال رکوع بود، انگشتر خود را به عنوان صدقه به او داد. ان گاه این ایه توسط جبرئیل بر پیامبر که در منزل بود نازل شد. 👤ابن کثیر به سند از سلمة بن کهیل نقل کرده که گفت: حضرت علی علیه السلام انگشتر خود را در حال رکوع صدقه داد و در این هنگام بود که این ایه نازل شد: « انَّما ولِیکمُ... »[2] 👤و نیزحاکم نیشابوری به سند از امام علی علیه السلام نقل کرده که این ایه«انَّما ولِیکمُ اللَّه... »بر رسول خداصلی الله علیه واله نازل شد حضرت از خانه خارج شده و به مسجد امدند. مردم در حال رکوع و قیام نماز بودند. حضرت نماز به جای اورد، در ان هنگام سائلی پیدا شد، حضرت به او فرمود: ای سائل ایا کسی به تو چیزی داد؟ او عرض کرد: کسی به جز این رکوع کننده یعنی حضرت علی علیه السلام انگشتر خود را به من عطا نفرمود[3] 👤همین مضمون را نیز ابن عساکر به سند از امام علی علیه السلام نقل کرده است [4] وانگهی می‌توان از این ایه ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام را از راه دیگری استفاده کرد و ان این که مقصود از ولایت رسول خدا همان اولویت به تصرف و امامت است انجا که قران می‌فرماید: «النَّبِی اولَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ انفُسِهمْ» [5] و در روزغدیر پیامبرصلی الله علیه واله فرمود: «الست اولی بکم من انفسکم؟ »؛ «ایا من اولی به شما از خود شما نیستم؟ » عرض کردند: اری. ان گاه فرمود: «فمن کنت مولاه فعلی مولاه»؛ «هرکه من مولای اویم پس علی مولای اوست». مضمون این حدیث توسط ده نفر از صحابه نقل گردیده و بیش از پنجاه نفر از علمای اهل سنت ان را در کتب خود اورده اند؛ مثل طبرانی، [6] ابوبکر جصّاص، [7] واحدی، [8] زمخشری [9] 📚منابع: [1] سوره مائده، ایه ۵۵ [2] تفسیر ابن کثیر، ج ۲، ص ۶۴. [3] معرفة علوم الحدیث، ص ۱۰۲ [4] تاریخ دمشق، ج ۴۲، ص ۳۵۶ [5] سوره احزاب، ایه ۶ [6] معجم الاوسط، ج ۷، ص ۱۰، ح ۶۲۲۸ [7] احکام القران، ج ۲، ص ۴۴۶ [8] اسباب النزول، ص ۱۳۳ [9] الکشاف، ج ۱ الروافض الحيدري @ravafezalhaydari