✔️ قال امیرالمومنین علیه السلام: 💥الْمَكْرُ بِمَنِ ائْتَمَنَكَ كُفْر 1⃣ ترجمه 🔹مكر نمودن به كسى كه تو را امين دانسته كفر است يعنى خيانت كردن به كسى كه به تو اعتماد كرده و خيانت نمودن به آن كه تو را امين بشمار آورده كفران به حساب می‌آيد. 2⃣ اعراب 🔹المكر: بر وزن فلس در مردم به معناى خدعه و فريب دادن و در خدا به معناى مجازاتست و در دعاست: «أَعُوذُ بِكَ مِنْ مَكْرِ الشَّيْطَان» يعنى وسوسه او و در دعا آمده: «اللَّهُمَ امْكُرْ لِي وَ لَا تَمْكُر بى»، و وصفش ماكر و مكّار است و در قرآن است: «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ» و نيز در اوست «اسْتِكْباراً فِي الْأَرْضِ وَ مَكْرَ السَّيِّئِ وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِه» و مكر بر دو قسم است: 🔸۱: مكر حسن مانند مكر شجاع در جنگ كه گفته شده (الحرب خدعة) مانند مكر امير نسبت به عمرو عبدود. 🔸۲: مكر سيئ و آن فريب دادن خلق است به جهت وقوع در شر و زحمت با رسيدن خود به نعمت و راحت در اول دفع شر است و در دوم جلب. 🔸از اين رو اول غير محرم و دوم محرم است. 🔹ائتمتك: يعنى امين دانسته تو را و از اهل امانت شمرده تو را پس مالى در نزد تو وديعه نهاده يا شورى در موردى كرده و جز اينها و از اين رو گفته‌اند «الْمُسْتَشَارُ مُؤْتَمَن» و زمخشرى در وصف حضرت يوسف علی نبینا و آله و علیه السلام گفته: 🔸امتحنوه فكان مؤتمنا 🔸ثم استشاروه بعد ما امتحنوا 🔸ثم دعوه لذاك مؤتمنا 🔸للملك و المستشار مؤتمن 🔹كفر: كفر بر وزن قفل به معناى ستر و بر دريا كافر گويند به واسطه پوشاندن او آنچه را در قعر درياست و اطلاق بر كافر اصطلاحى به لحاظ پوشاندن اوست حق را و اظهار خلاف حق، و مراد از كفر در اين مقام معناى اصطلاحى نيست از اين رو نجس نمی‌شود بلكه مراد اينست كه به منزله كفر است و يك قسم پوشاندن حق و خيانت است. 3⃣ معنى 🔹مراد آن است كه هر گاه كسى اعتماد به ديگرى كرد و او را امين به حساب آورد و امين از در مكر و خيانت در آيد و او را فريب دهد يك قسم كفر است و از كثرت عيب و قبح مانند كفر به حق است. 🔹اديب خاورى گفته: 🔸در حق رفيق هر كه وجدان دارد 🔸تن در ندهد به خدعه تا جان دارد 🔸كفر است اگر خيانت و خدعه كنى 🔸در كار كسى كه بر تو ايمان دارد 📚 شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمومنین علیه‌السلام، ص ۶۲، ۶۳. 👉 @raveshsonnati