❌ توهّم تشیّع مأمون ❖ استاد سیدمحمدجواد شبیری: ● در بخش القاب قاموس الرجال در شرح حال مأمون، مرحوم محمد تقی شوشتری قسمتهای مختلفی که مأمون به نفع تشیع استدلال کرده، آنها را تکه تکه آورده است. ● در مورد مأمون یک بحث جدی از قدیم مطرح بوده که آیا مأمون شیعه بوده یا نه؟ مأمون کسی است که به دلیل این که مذهب بغدادی‌ها یعنی خلفای بغداد و طرفداران آنها عامه بودند یک تمایلی به تشیّع نشان می‌داده؛ برای این که آنها را تخریب و محکوم کند. از آن طرف خراسانی‌ها هم که گرایش‌های تشیّع داشتند، یک مقداری به آنها باج و بها داده و سعی می‌کرده یک مقداری تفکرات شیعی را بال و پر بدهد . در مناظراتی که مأمون دارد شما مراجعه بکنید مأمون در مناظراتش مناظرات برای اثبات تشیع و اثبات صحت چیزهای تشیع زیاد دارد. ● در مورد مأمون دفاع از تشیع گفته شده ولی با وجودی که دفاع از تشیع در موردش هست، احکامی که رسماً در زمان خلافت او اجرا می‌شده، احکام عامه بوده، یعنی قاضی‌هایی که حکم می‌کردند براساس فقه عامه حکم می‌کردند. قضات مأمون، قضات شیعه نیستند، در ردیف قضات خلفای قبلی که وجود داشته، ادامه پیدا کرده است. ●در مجموع دورۀ حکومت عباسی‌ها، فقه عامّه دارج و رایج بوده و یکی از جهاتی که اینها سعی می‌کردند مذهب تشیع را رواج ندهند این بوده که اگر می‌خواستند مذهب تشیع را رواج بدهند، زمینۀ رشد زیدیه و امثال آنها فراهم می‌شده. و از طرفی اگر برتری امیرالمومنین علیه السلام را اثبات می کردند، این برتری سبب می‌شد که حکومت خودشان و مشروعیت خلافتشان زیر سؤال برود؛ چون در آن زمان بحث ارث حکومت بحث مهمی بوده است، اصلا یکی از نکات مهمی که در تبیین بحث امامت وجود داشته بحث ارث است، ارث الامامة. 🔺 درس خارج فقه؛ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri