🔻 لزوم مواظبت بر میراث شیعی در ادعیه مأثور ✅يكي از امتيازات مذهب تشيع ، برخورداري از دعاهاي ارزشمندي است كه توسط اهل بيت عليهم السلام به پيروان خود تعليم و توصيه شده است. 🔰علي رغم كوشش فراوان در حفظ اين ميراث بجا مانده كه به نوعي شناسه اي براي معرفي شيعه و عقبه فكري او محسوب مي گردد اما متاسفانه در طول تاريخ با راهيابي برخي ادعيه غير مأثور و خلط آنها با دعاهاي ماثور، بعضا موجب آسيب و لطمه جدي به تراث فكري و فرهنگي شيعه شده است.كه براي نمونه مي توان به حاشيه رفتن و كم رنگ شدن برخي از منابع اصيل دعا مانند 👈🏻صحيفه سجاديه و جايگزين شدن و پرداختن به ادعيه غير مأثور مانند👈🏻 دعاهاي روزانه كوتاه در ايام ماه مبارك رمضان كه در بين عموم مردم معروف است اشاره كرد. 📍شايسته است كه روحانيت معظم كه وظيفه ارشاد و تبليغ دين را به عهده دارند نيز در مسير ترويج ادعيه مأثور از اهل بيت عليهم السلام از منابع معتبر گام بردارند. 🔸 معارف بلندي كه در قالب ادعيه از اهل بيت (ع) وارد شده، ما را در مسير سعادت رهنمون است. محدثين بزرگ شيعه نيز اهتمام جدي به ثبت و ضبط اين ادعيه داشته اند تا اين ميراث ارزشمند را به نسل هاي بعدي منتقل نمايند. اما علي رغم همه تلاشها، متاسفانه ایـن سـرمایه عظیـم در طول تاريخ از گزنـد حـوادث بـه طـور کامـل در امـان نمانـده اسـت. ⛔️ورود برخي تجربه هاي شخصي و راهيابي برخي دعاهاي ساخته گي و يا فاقد اصالت و سند صحيح با اهداف خير یـا سوء، به مجامع دعائي در إعصار متاخر موجب رواج آنها در بين مردم شده است. دعاهايي كه علاوه بر فقدان سند و اصالت ، گاه با مشكلات محتوايي نيز مواجهند. 🔸 دعاهاي روزانه ماه مبارك رمضان علي رغم شهرت و معروفيتي كه دارند در هيچ يك از منابع روائي دست اول از شيعه و سني وجود ندارند و اولين بار توسط مرحوم سيد بن طاووس در قرن هفتم هجري در كتاب إقبال الأعمال بدون ذكر هيچ سند و مآخذي نقل شده اند. و پس از آن در قرن نهم هجري توسط إبراهيم بن علي عاملي كفعمي ( متوفاي ٩٠٥ هجري ) در دو كتاب المصباح و البلد الأمين و سپس توسط مرحوم مجلسي در قرن دوازدهم در بحارالانوار باز نقل شده و شهرت يافته اند. 🔰نكته قابل توجه اينكه اين دعاها در نسخه قديم و جديد إقبال تفاوت هايي دارند كما اينكه بين نقل سيد بن طاووس در إقبال با نقل كفعمي در دو ماخذ المصباح و البلد الأمين نيز تفاوتهاي فاحشي به چشم مي خورد. علاوه بر تفاوتهايي كه بين جملات و برخي فقرات دعا در منابع ذكر شده وجود دارد اختلافاتي نيز در ارتباط با روزهاي مربوطه ديده مي شود. مثلا در دو کتـاب کفعمـی، و زاد المعـاد و مفاتیـح الجنـان دعاي روز ٢٥ و ٢٦ جابجا شده و دعـای روز ٢٥ در روز ٢٦ و دعاي روز ٢٦ در روز ٢٥ آمده است همچنين در دو کتاب کفعمی دعای روز ٢٧ در روز ٢٩ و دعای روز ٢٨ در روز ٢٧ و دعای روز ٢٩ در روز ٢٨ ذكر شده است. 📌 با اين همه اما نقل اين ادعيه توسط كفعمي از ابن عباس نيز تأثيري در صحت و يا احراز استناد اين دعاها به پيامبر(ص) ندارد چه اينكه نقل وي نيز مرفوعه است و او سند متصل به ابن عباس را نياورده است. و وي غالبا متاثر از سيد بن طاووس و كتاب الإقبال بوده است! 💠از سوي ديگر با توجه به كوتاه بودن دعاهاي روزانه ماه مبارك رمضان و گنجانده شدن آنها در قالب يكي دو سطر ، قاعدتا حفظ اين ادعيه و ثبت و ضبط آنها امري دشوار نبوده است و لذا اين سؤالات جدي مطرح مي شود كه اولاً چرا از اين دعاها در طول ٦ قرن اول هيچ خبري نيست؟ و ثانيا چرا در ألفاظ و عبارات اين ادعيه در همين چند منبع محدود اين همه تفاوتهاي آشكار وجود دارد؟ لذا بهتر است به تلاوت قرآن یا دعا های مأثوره و پرفضیلتی که برای روزهای ماه مبارک ذکر شده، پرداخته شود. 🔸 نتیجه گیری ١- دعاهای روزانه ماه رمضان فاقد سند معتبر بوده و از فقدان اصالت رنج مي برند. ٢- وجود إشكالات متعدد در متن اين ادعيه مانند : الف) نبودن صلوات در آنها و عدم مشابهت با ساير ادعيه مأثوره. ب) همسويي با ديدگاه اهل تسنن. ج) وعده پاداشهاي گزاف. د) نا استواري و عدم إتقان متن بواسطه وجود اختلافات گسترده. مأثور بودن اين دعاها را با چالش جدي مواجه ساخته است. با اين همه اما فقدان سند و عدم مأثور بودن اين دعاها مانع جواز خواندن آنها نيست اما استفاده معرفتي از مضامين آنها و ربط دادنشان به معصومين(ع) قطعا جايز نمي باشد. ضمن اين كه بهتر است تا حد امكان به ادعيه مأثور مأنوس باشيم. 📚 ١- إقبال الأعمال ص ١٢٠ به بعد. ٢- المصباح ص ٦١٢. ٣- البلد الأمين ص ٢١٩. ٤- بحارالانوار ج ٩٥ ص ٤. نقل مطالب تنها با ذكر ماخذ آن بلا مانع است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri