💢پاسخی به نقدهای جریان‌شناسی کلینی ✍️ دکتر سیدمحمدهادی‌ گرامی اخیراً پژوهشگر محترم و جوان جناب آقای شیخ عباس مفید طی یادداشتی تلاش کرده است تا با بیان نکاتی نشان دهد که بنده در انتساب کلینی به طیف مفضل به خطا رفته‌ام. ضمن تشکر از حسن توجه ایشان به خاطر دنبال کردن و تعلیقه زدن بر مطالب، یادآوری نکات ذیل در خصوص مطلب ایشان ضروری است: ✂️جناب مفید در چند موضع از یادداشتشان از کلیدواژه «قابل اثبات نیست» استفاده کرده‌اند؛ در حالی که دوستان آشنا با فضای فکری و مکتوبات بنده نیک می‌دانند که بنده از چنین انگاره‌ای بر می‌آشوبم. کار مطالعه تاریخی تبیین ارتباط شواهد به شکلی است که بهترین تفسیر را از همه شواهد ارائه کند، اثبات تنها کارویژه علوم عقلی و فلسفی و منطقی و یا اثبات‌گرایان تجربی است. لذا قطعا بنده «چیزی را که اثبات‌پذیر نمی‌دانم، اثبات نخواهم کرد» طرفه اینکه در انتهای همین مصاحبه ابتر اشاره کرده‌ام که: «این پیشنهاد من است. حتی اگر بگوییم این شواهد کافی نیست، باز از شواهد سایر ادعاهای مطرح شده در جریان شناسی کلینی بیشتر و متقن‌تر است. به تعبیر دیگر، اگر ما نتوانیم تعلق جریانی کلینی را اینگونه تبیین کنیم، شاید به هیچ شکل دیگری نتوانیم تبیین کنیم». 👈 متن پاسخ + جوابیه حجت‌الاسلام عباس مفید: http://ijtihadnet.ir/?p=68729 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh