💢 راه‌کارهای شهید علامه برای تحول در حوزه شهید مطهری درمقاله «وظایف حوزه های علمیه» طرح وایده اصلاحی خود را درباره حوزه علمیه در دو بخش وظایف اصلی و وظایف فعلی تدوین کرده است. ایشان درمقاله دیگری، با نگاهی ساختاری ، تحول ساختاری حوزه ها را مورد توجه قرارداده است. احیای علوم ،احیای روابط علمی- فرهنگی ،روزآمد شدن شیوه های یادگیری، تغییرات آموزشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید، آشنایی با علوم انسانی، تخصصی شدن  رشته‌های حوزوی وتوجه به کارکرد و وظایف فرهنگی-تمدنی حوزه های علمیه ازجمله سرفصل های طرح اصلاحی شهید مطهری برای تحول درحوزه هاست. ⭕️ اصلاحات شانزده گانه: بخش هایی ازطرح اصلاحی شهید مطهری درباره حوزه به این شرح است: ۱. احیای همه علومی که هم اکنون جزو علوم اسلامی محسوب می شود از تفسیر، حدیث، درایه، رجال، فقه، اصول، ادبیات، تاریخ اسلام، تاریخ ملت های مسلمان، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی، عرفان اسلامی، اخلاق اسلامی و منطق اسلامی، با توجه به سیر تحولی و تاریخی آن ها و مشخص کردن نقش شخصیت هایی که در پیشبرد این علوم موثر بوده اند. ۲. حفظ و نگهداری و نگهبانی از مواریث فرهنگی اسلامی،  از طریق فهرست کردن و گردآوردن در حد امکان. ۳. برقراری رابطه علمی با همه مراکز علمی اسلامی . ۴. تقویت و ترویج زبان عربی در حد مکالمه کامل. ۵. آشنایی هر فرد لااقل با یک زبان خارجی در حد استفاده از کتاب ها و سخنرانی ها. ۶. تسلط بر ادبیات فارسی در جنبه های ارتباط با فرهنگ اسلامی و شناختن زبان فارسی به عنوان زبان دوم اسلامی. ۷. آشنایی با علوم انسانی جدید . ۸. اطلاع بر فلسفه اخلاق، تعلیم و تعلّم مکاتب اخلاقی گوناگون قدیم و جدیدو مقایسه با اخلاق اسلامی، در حد اجتهاد و تخصص. ۹. اطلاع بر فلسفه تاریخ و تعلیم مکاتب مختلف این فلسفه و روشن کردن فلسفه تاریخ از نظر قرآن، در حد اجتهاد و تخصص. ۱۰. اطلاع بر مکاتب و سیستم های اقتصادی جهان و تعلیم و تعلّم آن مکاتب و روشن کردن اصول اقتصاد اسلامی، در حد تخصص و اجتهاد. ۱۱. شناخت ماهیت تمدن و فرهنگ اسلامی توأم با مقایسه با همه تمدن ها و فرهنگ های دیگر و روشن کردن اصالت آن و ممیّزات آن و معرفی روح این فرهنگ. ۱۲. تاریخ ادیان در حد آشنایی و بیگانه نبودن و احیانا در حد تخصص و اجتهاد. ۱۳. تعلیم مکتب های رایج الحادی معاصر به صورت بسیار دقیق از قبیل مارکسیسم، اگزیستانسیالیسم، نیهیلیسم و غیره و نقد آن ها با موازین اسلامی. ۱۴. تعلیم مکاتب حقوقی قدیم و معاصر و مقایسه با حقوق اسلامی به عنوان حقوق تطبیقی. ۱۵. فلسفه تطبیقی بر اساس تعلیم زنده ترین مکاتب فلسفی معاصر و مقایسه با فلسفه اسلامی. ۱۶. رشته ای و تخصصی شدن علوم اسلامی  . با وجود گذشت بیش از ۴ دهه از تاسیس نظام، دیدگاه های اصلاحی اسلام شناس جامع‌الاطراف جناب شهید مطهری همچنان از اهمیت راهبردی برخوردار است ... و نادیده گرفتن آن‌ها موجب رکود و رکون و تک‌بعدی بودن و کم‌بهره‌گی از ابعاد وسیع و عمیق اسلام شده است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar