🔸🔸
الگوی سوم زن؛ دوای دردهای هویتی جامعه(1401)
✍ سارا طالبی، دکتری علوم ارتباطات و سطح 4 حوزه
🔻 زنان در مکتب انقلاب، رهبران نهضت بودند. همان نگاهی که قرآن برای ارائهٔ الگوی انسانیت در سورهٔ تحریم به کار برده و نبی اکرم (ص) معیار کمال تمدن را حفظ کرامت زنان میداند؛ که «ما اَکْرَمَ النِّساءَ اِلاّ کَریمٌ وَ لااَهانَهُنَّ اِلاّ لَئیمٌ»(۱)؛ و چقدر چنین زنی برای فروپاشی نظامهای دیگر توانمند است و دشمن چقدر از این ظرفیت نگران است.
🔻 الگوی سوم زنان در امتداد همان نگرش نظامساز انقلابی هویت مبارکی است که از غلبهٔ هویتهای غربی و شرقی ممانعت میکند و از آزمونهای متعدد سربلند عبور کرده است. اما آنچه در مقام سیاستهای اجرایی مشاهده میکنیم، این هویت را تقویت ننموده، بلکه بعضاً همگرا با جریانهای فکری غربی یا شرقی به آرمانزدایی از زنان انقلاب جهتگیری کرده است.
🔻 الگوی سوم که دوای دردهای هویتی جامعه است هم چنان از ابهام و فقدان ادبیات رنج میبرد و باید پرسید مجموعههای موجود خصوصاً حوزوی در تبیین، گفتمانسازی، امتدادیابی و اجرای آنچه اقداماتی کردهاند؟ فقدان فناوری بومی برای تبدیل ایمان قلبی بانوی ایرانی به عمل صالح انقلابی، زنان را از هویت تمدنی خود دور کرده و به اقتضائات یک زندگی معمولی مشغول کرده است.
🔻 وضعیت زن در جامعه تا حدود زیادی در راستای تقاضای مردان جامعه شکل میگیرد که متأسفانه در عمق نگرش خود اگر غربی نگاه نکنند به الگوی زن شرقی باور دارند و بلکه در لایهٔ نخبگان و برخی مسئولان نیز نادانسته همان الگوی زن بیآرمان و زن منفعل غیرتصمیمساز را مطالبه میکنند. با صرف قانونگذاری و نظارت اجرایی نیز تا مدل این عقلانیت با روشهای فرهنگی متحول نشود و دوگانهٔ تحجر و تجدد با معیار اسلام ناب و کلام انقلابی در حیطهٔ زنان پاسخ داده نشود، مسئله حل نمیشود.
🔻 این خلأ هویتسازی جذاب و انقلابی از الگوی سوم منجر به این میشود که در هیاهوهای تبلیغ دشمن، زنان بعضاً از چالههای زندگی سنتی به چاه زندگی غربی متمایل گردند./مطالعات هویت زنان
🔗 |
مطالعه متن کامل|
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠 |@rnb1402|