🎥 چرا «بدون قرار قبلی» فیلم مهم و محترمی است؟ جایی می‌خواندم که درباره (ع) حدود سیصد و پنجاه فیلم ساخته شده. طبیعی است بعد از دهه‌ها کم‌کاری خودمان، وقتی یک نسبتا قابل قبول امام رضایی می‌بینم، خیلی ذوق‌زده و خوشحال باشم. فیلم، قصه سفر معنوی و مکاشفه یک ایرانی ساکن آلمان، و درگیر سبک زندگی مکانیکی و مادی غربی است که بواسطه مرگ پدرش ، مجبور میشود به ایران برگردد و... انتظار یک اثر پرکشش و پرتعلیق، با ریتم تند و... را نداشته باشید. اتفاقا قصه، به‌درستی، خیلی آرام و دلی و لطیف پیش میرود. تصویر سرگشتگی امروز، و نیاز او به اکسیر معنویت ناب شیعی، فیلم را دیدنی کرده‌است. ویژگی بسیار مهم فیلم که در سینمای امروز ایران کم‌تکرار است، پرداخت درست به است. در این فیلم یک خانواده مرتب و دوست‌داشتنی ایرانی را میبینیم که دور از خیانت، ظلم به زن، قاچاق، خشونت و... زندگی شادابی دارند. بطور خاص،دو «» دوست‌داشتنی و دلسوز و سالم داریم که کیمیاست. عمده اهمیت فیلم برای من در این است که: میلیونها ایرانی دیگر هم مانند شخصیت اصلی فیلم، در فضایی مادی و غربی و یخ‌زده زندگی میکنند و چه بسا در یک بن‌بست مهم زندگی، به یکباره به یاد تجربه شیرین این فیلم بیفتند و وارد همین مکاشفه و سلوک شوند. باید همگی برای بیشتر دیده‌شدن فیلم تلاش کنیم، تا فضا برای ساخت آثار اهل‌بیتی دیگری هم باز شود و کم‌کم آثار کامل‌تری ساخته شود. پ.ن: فیلم بدون ایراد نیست. کلی نقد جدی به قصه و ساختار فیلم دارم. اصلا از اِلِمان‌هایی مثل رقص بومی یا موسیقی سنتی خراسان به‌عنوان نماد سنت خوشم نمی‌آید. اینها را بیشتر اداهایی از تیپ سینمای تارکوفسکی و نارونی و هامون میدانم. پرداخت سطحی و گذرا در حد چند سکانس به موضوع تخریب بافت تاریخی مشهد درست نبودو... . فیلم، ایده‌آل نیست اما نقاط قوت بسیار بیشتری دارد. 📝 یادداشتی از عضو شورای مرکزی جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی @rohaniat_mardomi