♨️مریدانِ «مردهپرست»
👈🏻ظهور گرایشی تازه در فرقه گنابادی
🔹مروری بر حال و روز دراویش گنابادی نعمتاللهی در آستانه سالگرد فاجعه
#گلستان_هفتم اسفند 1396، حکایت از ظهور طیفی تازه در میان جریانهای درونفرقهای دارد. تمرکز بر اشاعه برخی سخنان و فرامین قطب سابق فرقه، «نورعلی تابنده» -که بهتازگی چهلمین روز درگذشت وی از سوی دراویش، گرامی داشته شد- از سوی برخی جریانهای خاص در فرقه، سوگواری و افسوسهای بیامان جریان روشنفکر (موسوم به «مجذوباننور») در غم فراق نامبرده، در کنار بیاعتنایی عیان به قطب تازه، نوعی «مردهپرستی» هدفمند را در ذهن، تداعی میکند.
🔻واژهسازیهایی چون «فرهنگ مجذوب»، هجمه به بزرگان و برخی چهرههای فرقه(بهویژه نمایندگان خمسه) و سوگواریهای بیانتهای مجذوبانیهایی که در زمان حیات
#مجذوبعلشاه -در موارد بسیار- وقعی به فرامین وی نمینهادند، مریدانی مردهپرست را نمایان ساخته که برای سرباز زدن از بیعت با جانشین و بهتعبیر بهتر، نمایان ساختن موضع مخالف خود، بار دیگر سرکشیهای گذشته خود را آشکار ساخته و اینبار به تقدیس و ستایش فردی روی آوردند که تا زمان حیات، جز بهرهبرداریهای ابزاری،ارزش دیگری برایش قائل نبودند؛ سند اثبات این مدعا، بیانیههای متعدد نورعلی تابنده در ردّ گروهک
#مجذوباننور،بهویژه در بحبوحه غائله گلستان هفتم 96 است.
❗️به این ترتیب باید در کنار تحریف وقایع گلستان هفتم، عناد با نظام(به انحاء مختلف، مانند همراهی با جریانهای معترض و معاند و اخیراً، مانور بر تحریم انتخابات)، تخریب برخی چهرهها و مشایخ، باید از بروز شاخص تازهای تحت عنوان «مردهپرستی» در طیف تندرو دراویش گنابادی، نام برد.
🔸باید دید واکنش قطب تازه به این امر چه خواهدبود. آیا این سکوت نسبتاً طولانی، همچنان تداوم خواهدداشت یا اینکه در موقعیتی خاص، شکسته خواهدشد؟ در سمت دیگر ماجرا، عکسالعمل قاطبه مریدان به این آشفتگیها چه خواهدبود و آیا آرمان همیشگی دراویش یعنی «صلح» و «اتحاد»، تحتالشعاع قرار خواهدگرفت؟
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan