‌ 💠حضرت آیت الله یعقوبی اعلی الله مقامه الشریف ، سفینه الصادقین / ۴۳ 🔻خداى تعالى آثارى را در اشيا قرار داده، امّا اين به آن معنا نيست كه خود اشيا مستقلاً داراى اثر مى باشد. مثلاً احراق و سوزندگى را در ذات آتش قرار داده و اگر مانعى در كار نباشد مى سوزاند، لكن خداوند -عز و جل - براى اينكه بفهماند همين سوزندگى كه  از لوازم آتش است بالاستقلال نيست گاهى آن را از آتش مى گيرد و همين آتش ديگر نخواهد سوزاند. در اين باره حكايت هايى نيز در قرآن و روايات نقل شده است. كارد تيز لازمه اش اين است كه به هر جاى نرمى بكشند ببرد، امّا چرا حضرت خليل عليه السلام روى گردن فرزندش اسماعيل كشيد و نبريد؟ 🔻ما بايد بدانيم كه اين اثر را خدا در آن قرار داده و هيچ گاه برندگى بالاستقلال عمل نمى كند؛ لذا چنانچه بخواهد، مى تواند به آن اذن ندهد و برندگى را از آن بگيرد. همچنان كه در جريان حضرت ابراهيم عليه السلام كه در صدد اجراى حكم خدا بود هنگامى كه كارد را به خاطر نبريدن بر زمين زد، كارد به اذن خدا به سخن آمده، عرض كرد: الخليل يأمرنى بالقطع و الجليل ينهانى! خدا رحمت كند استاد بزرگوار ما جناب آقاى انصارى را، ايشان مى فرمود: اگر شب تاريك در كوچه اى تنها، كسى كاردى را روى شكمت بگذارد و بخواهد فشار دهد و تو يقين داشته باشى كه تا خدا نخواهد نمى برد، در اين صورت موحد هستى! شما چند نفر از اين گونه افراد در عالم سراغ داريد؟ خلاصه ى كلام اينكه: چون اين عالم، عالم ماده و عالم اسباب است خداى متعال امور را از طريق اسباب جارى مى كند، امّا به هر حال، آنها مستقل نبوده و فاعل در همه حال خداست. 💠@sadeghin_ir 💠کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه