🔰تشویق یا تکفیر؟ 🔸امام علي عليه السلام :لا صَلاةَ لِجارِ الْمَسْجِدِ اِلاّ فِى الْمَسْجِدِ نماز همسایه مسجد جز در مسجد نماز نیست! ظاهری ترین برداشت از این روایت این است که حکم بر بطلان نماز همسایگان مسجد داده شود اما هیچ فقیهی، فتوا بر این بطلان نداده است. 🔹دلیل چنین فتوایی این است که عقلا به راحتی می فهمند بیان این روایت در اهمیت جدی ترفیع نماز جماعت و حضور در مسجد است و از باب مجاز و مبالغه، نماز همسایگان مسجد در خانه را نماز به حساب نمی آورد به این معنا که چنان از ثواب نماز کاسته می شود که گویا نمازی خوانده نشده است تا ارزش مسجد فهم گردد. 🔸به تعبیر دیگر در این روایت از «شرط صحت» نماز صحبت نمی شود بلکه در بیان «شرط کمال» است. 🔹در روایات متعدد عباراتی شبیه این روایت آمده است که درباره آنها همین استدلال جاری است. «فليس بمسلم»، «ليس من شیعتنا»، «ليس منا» از این دست گزاره هایی است که درباره نماز شب، جهاد، فریب دیگران، اهتمام به امور مسلمین و .. بیان شده است و همه در مقام بیان مراتب ایمان و اسلام است نه نفی شهادتین و تکفیر! 🔸این از باب فقهی اما در باب کلامی و الهیاتی نیز، شیعه بر خلاف خوارج مرتکب گناه کبیره را کافر نمی داند و در نهایت حکم به فسق او می دهد. 🔹الغرض برای تشویق مردم به انتخابات، راههای بهتری از تکفیر ملت وجود دارد! اگر استدلال برخی آقایان را بپذیریم، باید گفت در انتخابات مجلس بسیاری از مردم کافر شده اند و امروز اهتمام به امور مسلمین برای بسیاری از مردم بلاموضوع شده است چه آنکه اهتمام به امور مسلمین به عهده کفار نیست و اهتمام به امور کفار هم واجب نیست!