🔰تفاوت بازاریابی سیاسی در اندیشه اسلامی و اندیشه غربی/بخش اول 🔹عصر سه‌شنبه 2خرداد، بیست‌وپنجمین جلسه از سلسله جلسات «حکمت سیاسی اسلام در قرآن» در حوزه هنری برگزار شد. دکتر سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی در این جلسه نکاتی پیرامون بازاریابی سیاسی و تفاوت دیدگاه اندیشه دینی و اندیشه غربی در این موضوع بیان کرد. اصالت بازاریابی سیاسی در اندیشه غربی، برمبنای کسب سود است 🔸عضو شورای راهبردی روابط خارجی در این جلسه با اشاره به دادوستدهایی که در عرصه سیاسی و فرهنگی اتفاق می‌افتد، با اشاره به اینکه عبارت بازاریابی سیاسی از اقتصاد وام گرفته شده، اظهار داشت:در اندیشه غربی حتی در سیاست نیز اصالت بازاریابی سیاسی برمبنای کسب سود است. غربی‌ها از بیان این شاخص هیچ ابایی ندارند چنانکه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وقتی نامزدها می‌خواهند یک عمل سیاسی را قضاوت کنند، بر اساس سود آن را می سنجند و مباحثی مثل حقوق بشر در آن اصالتی ندارد؛ مثلا اگر اوباما می‌گفت اشغال عراق اشتباه بود، به این دلیل بود که ضرر آن بر سودش غلبه داشت. 🔸وی افزود: این مسئله در غرب فقط مربوط به حال نیست بلکه قبل میلاد مسیح هم فیلسوفی مثل اپیکور، اصالت لذت را مطرح کرده است. در قرن‌های بعد از آن، سایر اندیشه‌ورزان نیز همین مسئله را داشتند و ایرادی که به اپیکور گرفته‌اند این بوده که اصالت لذت را نمی‌شود به حیطه شخصی فروکاست؛ بلکه می‌توان آن را در حیطه اجتماعی نیز مطرح کرد. در این میان، بنتام اصالت سود را مطرح می‌کند و استوارت میل اصالت لذت و سود را در اقتصاد مطرح کرده است. تاثیر برآیند اندیشه غربی در مناسبات سیاسی و روابط بین‌الملل 🔸عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امتداد دادن مباحث نظری به موضوعات جامعه را موجب جلو افتادن غربی‌ها در این عرصه دانست و گفت: اگر قرار باشد جوامعی مناسبات‌ خود را برای کسب سود بیشتر تنظیم کنند و این مناسبات را نه در سطح جامعه بلکه در سطح روابط بین الملل و مناسبات بین کشورها تعمیم دهند، برآیند آن چه وضعی می‌شود؟ 🔸دکتر سعید جلیلی در ادامه با اشاره به نظریه «ماشین زور» هابز، بیان داشت: اگر نگاه شخصی به انسان این باشد که انسان گرگ انسان است، همین نگاه در اندیشه سیاسی تاثیرمستقیم می‌گذارد؛ لذا تعریف شخصی مثل هابز از سیاست و حکومت این می شود که دولت یک ماشین زور است تا انسان‌ها یکدیگر را ندرند. پس توصیف از انسان و نوع نگاه به هستی، در معادلات سیاسی-اقتصادی-اجتماعی تاثیر می‌گذارد و در جامعه امتداد پیدا می‌کند. 🔸نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی با اشاره به تئوری بازی‌ها اظهار داشت: همه‌ی مناسبات بین انسان‌ها در تئوری بازی‌ها بر اساس بازی کسب سود است، به‌نحوی که حتی به روابط فرد با فرزند و همسرش نیز بر اساس کسب سود نگاه می‌کند. در بحران خلیج خوک‌ها میان آمریکا و شوروی در دهه60میلادی بیان می‌شود چند گزینه موجود است و براین اساس بازی را شکل می‌دهند، فرمول‌های این بازی را کشف می‌کنند که یا یکی می‌برد و یکی می‌بازد یا پنجاه پنجاه می‌شود و مناسبات خود را بدین شکل تعریف می‌کنند. تمایز اندیشه اسلام و اندیشه غربی در نگاه به سود و ضرر دادوستد 🔸دکتر سعید جلیلی با بیان اینکه باید به این مسائل بر اساس اسلام و اندیشه اسلامی پاسخ داده شود، افزود: در این بحث، موضوع این است که داد و ستد، کجا سودمند است و کجا نیست؟ تعریف‌ اندیشه اسلام از سود و ضرر چیست؟ چه چهارچوبی را در این خصوص میتوان تعریف کرد؟ و تمایز آن با نگاه غرب در چیست؟ 🔸نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، تجارتی که قرآن به آن دعوت می‌کند را تجارتی برای نجات انسان دانست و افزود: این تجارت، تجارتی‌ست که در آن خداوند مشتری مؤمنین است. در این تجارت، کالا نفس انسان‌هاست و ثمره‌اش نجات و بهشت است. این تجارت در مناسبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز وجود دارد. ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily