-----¦﷽¦-----
⭕️ نقدی بر فرمایشی از آیت الله #وحید_خراسانی در ردّ سخنانِ فلاسفه:
ایشان
برای اثبات سخنشان، چند قیاس میچیند:
▪️
صغری: انسان معصوم، مطلقاً معصوم است (آلوده نیست).
کبری: هر کسی که مطلقاً معصوم است، سخنش نیز معصوم است.
#نتیجه: سخن انسان معصوم، نیز معصوم است (آلوده نیست).
▪️
صغری: هر انسانی (غیر از 14معصوم)، آلوده است.
کبری: سخن هر انسان آلوده ای، آلوده است.
#نتیجه: سخن هر انسانی (غیر از 14معصوم)، آلوده است.
▪️
صغری: کلام هر انسانی (غیر از 14معصوم)، سخنی آلوده است.
کبری: هر سخنی که آلوده باشد، حرف مُفت است.
#نتیجه:
کلام هر انسانی (غیر از 14معصوم)،
حرف مُفت است.
⭕️ سپس در قیاسی غیر مصرّح می فرمایند:
صغری: سخن ابن سینا و ... ، آلوده به خطاست.
کبری: هر سخنی که آلوده به خطا باشد، حرفِ مُفت است.
#نتیجه:
سخن ابن سینا و ... ، حرفِ مُفت است.
✅ در
ردّ این سخنان عرض میشود: 1️⃣
آیا حضرت
آیت الله وحید،
معصوم (غیر آلوده) هستند که این حرفشان نیز معصوم (غیر آلوده) باشد؟ 2️⃣ بر این اساس
بسیاری از مباحث فقه، اصول،
تفسیر، رجال و ... نیز
#حرف_مفت می شود؛ زیرا هر سخنی غیر از سخن مستقیم معصوم (تبیین، تحلیل و ... روایات)
#حرف_مفت است 3️⃣ اگر کلام هر انسانی (غیر از 14معصوم)، حرف مُفت باشد، پس «
براهین اثبات وجود خدا» هم
#حرف_مُفت است. چون
اثبات وجود خدا، قبل از اثبات وجود معصومین و عصمت سخنان ایشان است؛ زیرا
#وجود_خدا را با براهینی که از غیر معصوم است (برهان عقلی محض) اثبات میکنیم.
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«
ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«
https://eitaa.com/sahat_andisheh