✳️نور ولایت و مراتب آن
👈مولانا میگوید: ولیّ حق چون به سرچشمهْ نور مطلق پیوسته است خود، چو نور است و عقلـ مانند جبرئیلـ رابط الهامات برای اوست. این نور به حق پیوسته در قندیلی از مردان حق که در مرتبه پایینترند احاطه شده است. گروه دیگر از اولیا که از ولیّ خدا بیشتر فاصله دارند، مانند مشکاتی هستند که قندیل یا مصباح در آن محافظت میشود. این طبقه سوم با ما که اهل این سخن هستیم، دررابطه اند و به ما فیض میرسانند. در منابع حدیث روایاتی هست که در آنها به
#حجاب ها و پردههای نور حق اشاره شده و در همه آنها اعدادی چون هفتاد، هفت صد و هفتهزار (اعداد مبیّن کثرت) برای بیان شمارهْ این حجابها به کار رفته است. در همه این روایات به طور کلی سخن از مراتب کمال انسان است تا جایی که بتواند مستقیماً جمال حق را مشاهده کند. همراه با طی مراتب کمال، این حجاب ها از برابر چشم باطن کنار میرود. گروه بندی مردان حق براساس تکامل روحی و درجهْ قرب آنها به مقام یقین و وصال به حق است. به همین دلیل، مولانا آنها را در حجابهای گوناگون طبقهبندی کرده است. به اعتقاد عرفا، پیامبر اسلام(ص)از همهْ این مراتب و حجابهای نور گذشته و در
#معراج به حضور بی واسطه حق رسیده است. در کتب عرفانی ، اولیای حق را به نسبت کمال روحانی در طبقات متفاوتی قرار داده اند؛ غالباً آن ولیّ را که بر همه سروری دارد غوث خواندهاند و پس از او ابدال، اوتاد، نُقبا، ابرار و اخیار. مولانا غالباً این اصطلاحات را به طور کلی به معنای مرد راه حق به کار میبرد .
مولانا به این نکته نظر دارد که نزدیکی به حق برحسب تکامل روح است و آنها که کامل ترند در حجاب های نزدیک تر صف کشیدهاند. مولانا میگوید: اهل هر پرده از نور پردهْ خود جان میگیرد، اما همین روشناییِ جان بخش برای آنها که در حجاب پایین ترند، رنج جان است و اینها برای دیدن آن نور مثل کسی هستند که نقص دید دارد. (احول و دوبین اند). با این حال، نقص چشم ، اندک اندک از میان میرود و انسانی که از این هفت صد حجاب بگذرد به دریای (یم) حق میپیوندد و دریا میشود.
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_20
قسمت 6
🙏کانال انس با
#صحیفه_سجادیه
🆔
@sahife2