‏1 2 ✳️ انسان را لياقتى است كه بر اثر آن لياقت در ملك اعظم عبادت راه است و او را توانى است كه مى‏تواند تاج ولايت حق بر سر جان گذارد. اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا» «بقره 257» خدا سرپرست و يار كسانى است كه ايمان آورده‏اند. او را مقامى است كه جنّ و ملك از به دست آوردنش عاجزند كه اين مقام را مى‏تواند به شرط خروج از ظلمات و ورود به منطقه نور به اذن حضرت معبود به دست آورد: يُخْرِجُهُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» «بقره 257» آنان را از تاريكى‏ها [ى جهل، شرك، فسق وفجور] به سوى نورِ [ايمان، اخلاق حسنه و تقوا] بيرون مى‏برد. او را دعوت كرده‏اند تا به مقام نظر كردن به ملكوت آسمان‏ها و زمين برسد و آنچه ناديدنى است ببيند و از اين كه با اين همه استعداد و نيرو در چهارچوب زمين بماند و خود را به اين مقام با عظمت نرساند از او گله و شكوه كرده‏اند: اوَلَمْ يَنْظُرُوا فى مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأرْضِ وَ ما خَلَقَ اللّهُ مِنْ شَىْ‏ءٍ وَأَنْ عَسَى‏ أَن يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ» «اعراف 185» آيا در [فرمانروايى و] مالكيّت [و ربوبيّت‏] بر آسمان‏ها و زمين و هر چيزى كه خدا آفريده و اين كه شايد پايان عمرشان نزديك شده باشد با تأمل ننگريسته‏اند. و اگر درِ نيستى را با قدم صدق بكوبد و با تمام وجود، نداى: لا احِبُّ الْآفِلينَ» «انعام 78» من غروب كنندگان را دوست ندارم. سر دهد، سر از هستى درآورد و به مقام حضور و عرصه گاه شهود رسد و با كرامتى خاص به بارگاه قدس درآيد و به آنچه ناگفتنى است نايل شود. او مى‏تواند در همين دنياى خاكى و اين ميدان مادّى و اين بزم محدود به قيامت تجريد قدم نهد و از مقام كثرت، رجوع به وحدت نمايد و ذائقه جانش مزه شيرين‏ توحيد خاصّ الخاص را بچشد: قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِى خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ» «انعام 91» بگو: خدا، سپس آنان را رها كن تا در باطل گويى و خرافاتشان بازى كنند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 293 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2