‏2 به حقايق‏ 1 ✳️ صدرالمتألهين شيرازى در بخش اول كتاب «اسرار الآيات» در ثمره معرفت به حقايق مى‏فرمايد: اصل نيك‏بختى‏ها و اساس و ريشه خوبى‏ها عبارت است از كسب حكمت حقّه الهيّه. منظور ما از حكمت حقّه، معرفت به حضرت حق و صفات و افعال و ملك وملكوت آن جناب- عزّ شأنه- است. و همچنين دانش و بينش نسبت به روز قيامت و منازل و مقامات آخرت، از حشر و نشر و نامه اعمال و ميزان و حساب و بهشت و جهنّم است. اين است آن ايمان حقيقى و خير كثير و فضل بزرگى كه خداوند در كتاب حكيم بدان اشارت فرموده: وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ اوتِىَ خَيْراً كَثيراً و آن كه به او حكمت داده شود، بى‏ترديد او را خير فراوانى داده‏اند. و چون در مقام خود مقرّر است كه نفس ناطقه انسانى در كمالات علمى از حدّ هيولانى كه جوهرى است نفسانى بالفعل ولى داراى مادّه و استعداد روحانى، ترقّى مى‏نمايد تا به سرحدّ عقل بالفعل كه جوهرى است عقلى و نورانى و در آن جوهر عقلى صورت تمام موجودات بر گونه‏اى برتر و مبرّا از آميزش مادّه و جرم، منطبع ونقش گرديده است و آن جوهر عقلى نورى است كه اشيا به صورت‏هاى اصلى خود در آن منعكس و حاضرند و اين عقل بسيط و اين نور شريف توسط دقت نظر در حقايق موجودات و تدبّر و تفكّر در آيات وجودى خداوند در زمين و آسمان حاصل مى‏گردد، نه روى گرداندن و توجه ننمودن به آنها همچنان كه مى‏فرمايد: وَ كَأيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ و [براى هدايت مردم‏] در آسمان‏ها و زمين چه بسيار نشانه‏هاست كه [در غفلت و بى‏خبرى‏] بر آنها مى‏گذرند در حالى كه از آنها روى مى‏گردانند. و از آنچه ما را بر لزوم نظر و تفكّر و كسب حكمت و معرفت راهنمايى مى‏نمايد فرموده الهى است كه: قُلِ انْظُرُوا ماذا فِى السَّمَاواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما تُغْنِى الْآياتُ وَ النُّذُرُ عَنْ‏ قَوْمٍ لايُؤْمِنُونَ بگو: با تأمل بنگريد كه در آسمان‏ها و زمين [از شگفتى‏هاى آفرينش و عجايب خلقت‏] چه چيزها هست؟ ولى نشانه‏ها و هشدارها به حال گروهى كه ايمان نمى‏آورند، سودى نمى‏دهد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 298 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2