تعدد لباس اگر درخور شان صاحب لباس باشد، نيست، بلكه اسراف اين است كه لباس عز و آبروى اجتماعى خود را به جاى لباس كار در بر كند و آن را آلوده نمايد. *اسحق بن عمار مى‏گويد: به حضرت امام كاظم (ع) عرض كردم: الرجل يكون له عشره اقمصه ايكون ذلك من السرف مرد ده پيراهن دارد، آيا اين از اسراف است؟ فرمود: لا و لكن ذلك ابقى لثيابه و لكن السرف ان تلبس ثوب صونك فى المكان القذر. نه، بلكه اين تعدد، موجب دوام بيشتر لباس مى‏شود، ولى اسراف در لباس اين است كه جامه‏ عز و آبرو را در محل پليد بپوشى و آن را آلوده نمايى.