🌾🍂🌾🍂🌾🍂🌾
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
تفسیر_ایه_۵۱_۵۵_حجر
وَنَبِّئْهُمْ عَن ضَيْفِ إِ بْراَهِيمَ (51)
إِذْ دَخَلُواْ عَلَيْهِ فَقَالُواْ سَلاماً قَالَ إِنَّا مِنكُمْ وَجِلُونَ (52)
قَالُواْ لاَ تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ عَلِيمٍ (53)
قَالَ أَبَشَّرْتُمُونِي عَلَي أَن مَّسَّنِيَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ (54)
قَالُواْ بَشَّرْنَاكَ بِالْحَقِّ فَلاَ تَكُن مِّنَ الْقَانِطِينَ (55)
قَالَ وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّآلُّونَ (56)
و آنان را از (داستان) مهمانان ابراهيم خبر ده.
آنگاه كه بر او وارد شده و سلام كردند، ابراهيم گفت: همانا ما از شما بيمناكيم.
گفتند: مترس كه ما تو را به فرزند پسرى دانا مژده مى دهيم.
ابراهيم گفت: آيا با اينكه پيرى به من رسيده، مرا چنين بشارتى مى دهيد؟ پس به چه چيز (عجيبى) بشارت مى دهيد.
(مهمانان) گفتند: ما تو را به حقيقت بشارت داديم، پس از نااميدان مباش!
(ابراهيم) گفت: جز گمراهان چه كسى از رحمت پروردگارش مأيوس مى شود.
🌺نکته ها
🔸 از حوادث تلخ وشيرين تاريخ، درس بگيريم. «نبّئهم» (بهترين تاريخ ها زندگى انبيا و بهترين تاريخ گويان نيز آن بزرگواران هستند)
🔸گاهى ملائكه با اراده الهى، به صورت انسان درمى آيند و با او در تماس مى باشند. «ضيف ابراهيم»
🔸 سلام كردن، يك ادب الهى در طول تاريخ بوده است. «فقالوا سلاما»
🔸علم و شناخت انبيا، محدود و مشروط به اذن خداوند است. «انا منكم وجلون» (حضرت ابراهيم در ابتدا آنها را نشناخت و ترسيد)
🔸 خبرهاى تلخ را همراه با خبرهاى شيرين بيان كنيم. «بشرنا» (به فرموده ى امام باقرعليه السلام شيرينى خبر فرزند براى جبران تلخى خبر هلاكت قوم لوط بود)(۱)
🔸 تعجب از قدرت خداوند منافاتى با توحيد ندارد. «فبم تبشرون»
(در اينجا تعجب حضرت ابراهيم عليه السلام بيان شده و در سوره ى هود تعجب همسرش ساره آمده است «ءَاَلِدُ و اَنَا عجوز وهذا بعلى شيخاً»(۲)
🔸انبيا به ادب الهى تربيت مى شوند. «لاتكن من القانطين»
🔸 عصمت انبيا، منافاتى با هشدارهاى الهى ندارد. «لاتكن من القانطين»
🔸 همه جا نهى خدا، نشانه انجام شدن عملى خلاف نيست، گاهى نهى ها براى پيش گيرى است. «لاتكن من القانطين»
🔸يأس و نااميدى را با ياد رحمت و ربوبيّت خداوند درمان كنيم. «رحمة ربّه»
🔸 كسانى كه به علم و قدرت و رحمت خداوند اطمينان دارند، هرگز مايوس نمى شوند. «من يقنط ...الا الضّالون»(۳)
-----
۱) تفسير صافى.
۲) هود، 72.
۳) يكى از مصاديق ضالين و گمراهان كه در نماز از آنها اعلام برائت مى كنيم افراد مايوس و نااميد مى باشند.
#تفسیر
@salamati1399