❇ بررسی
#نقش_مردم_در_حکومت از منظر قرآن با تأکید بر آرای تفسیری
#امام_خمینی(ره)
🔹 حجتالاسلام بهروزی لک با اشاره به شیوههای حضور مردم در سیاستگفت: مردمسالاری یا دموکراسی، موبوکراسی یا دون پایگان، پوپولیسم یا جامعه تودهای، جمهوری و حکومت اسلامی از جمله این اشکال است. البته امام معتقد بودند جمهوریت شکل و اسلام محتوای نظام است.
🔹 وی ادامه داد: مبانی سکولاریسم غربی شامل اومانیسم و انسان محوری، عقلانیت و خود بنیاد آحادی( به معنای اینکه اساس جامعه قانون اساسی است و اعتبارش به عقل مردم است و مردم صاحب تشخیص هستند) و حاکمیت سیاسی عرف یا دموکراسی سکولار است.
🔹 حجتالاسلام بهروزی لک اظهار کرد: مراد از مردم در حکومت اسلامی مسلمانان هستند تا بتوانند این حکومت را تشکیل دهند؛ مردمی که داخل نظام سیاسی اسلامی هستند مردمیاند که ایمان آوردهاند و چیزی غیر از اسلام جستوجو نمیکنند.
🔹 وی بیان کرد: نظام سیاسی با حکومت یا دولت یکی است؛ حکومت یا دولت عالیترین نهاد اجتماعی است که حق استفاده انحصاری از قدرت را دارد. ساختار نظام سیاسی ما اماممحور است؛ نظام سیاسی اسلامی نظامی است که با حکومت امام همراه است.
🔹 حجتالاسلام بهروزی لک اضافه کرد: اگر از مردم و یا هر چیز دیگری صحبت کنیم باید ساختار سیاسی نظام قرآن را ابتدا احراز کنیم چنانکه در قرآن در آیه «اطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم» کلمه «اولی الامر» شامل معصوم میشود و به غیر معصوم باز نمیگردد، چرا که امر به اطاعت مطلق میکند. لذا در این نظام سیاسی، اسلام، قرآن و اماممحور است اما مردمسالاری سکولار بر اساس نظریه قرارداد اجتماعی است که مردم با هم جامعه را شکل دادهاند ولی براساس منطق قرآن اصلاً به مردمسالاری غربی اعتقادی نداریم.
🔹 وی ادامه داد: دموکراسی مبنایی است که در آن ابتنای اساس جامعه بر رأی مردم است و در دموکراسی هدایت شده نقش مردم در چارچوب از پیش تعیین مشخص شده است.
🔹 حجتالاسلام بهروزی لک اضافه کرد: بنابراین هر کجا خدا و رسول الله(ص) امری کردند، مردم مجاز نیستند خلاف آن انجام دهند و باید اطاعت کنند.
@salmanraoofi