📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفت‌ها با "طب اسلامی" 🔅🔅🔅 📝 تسنیم: شما ریشه اصلی این مشکلات را در چه می‌بینید؟ ✳ دکتر منتظر: ما امروز به‌عنوان جریان سالم حامی طب سنتی و طب اسلامی توسط سه گروه و جریان قیچی می‌شویم: یکی از سمت دانشگاهیان غرب‌زده یا در نگاه خوش‌بینانه، منفعل در برابر طب غربی؛ اینها یا طب سنتی را قبول ندارند یا یک نگاه حداقلی به آن دارند یعنی نهایتاً قائل به این هستند که ما باید زیرنظر طب غربی و کنار آن فعالیت محدودی داشته باشیم و بیشتر هم در پیشگیری و حفظ سلامت فعالیت کنیم و در درمان دخالت نکنیم. 🔹 دو گروه دیگر متأسفانه و با کمال تعجب حوزوی هستند؛ یکی حوزویانی که معتقد به طب اسلامی هستند اما عملکرد خوبی ندارند و بسیار بد دفاع می‌کنند که نمونه بارز آن آقای تبریزیان است و دیگری حوزوی‌های سکولار که منکر طب اسلامی هستند. 🔹 چندی پیش آیت‌الله محقق داماد در همایشی با موضوع روایات طبی در دانشگاه امام صادق(ع) مدعی شد که "ما باید بدانیم شأن دین چه بوده است و پیامبران برای چه آمده‌اند؟ نباید چنین حکمت والایی را تا حدی پایین بیاوریم که بگوییم چه‌چیزی برای معده خوب است!"، ایشان همچنین با استناد به یک روایت مجعول در مورد باروری درختان خرما، چنین نتیجه گرفته بود که "مردم در امور دنیای خود از پیامبر آگاهتر هستند! و پیامبر برای بیماری خودش هم به طبیبان مراجعه می‌کرده است!". 📝 تسنیم: آیا اینکه برخی از مخالفان طب اسلامی مدعی هستند حتی پیامبر اکرم(ص) یا ائمه اطهار(ع) به‌هنگام بیماری به طبیب مراجعه می‌کردند، سندی دارد؟ به‌خاطر دارم که حتی "عبدالکریم سروش" هم به‌عنوان یکی از مخالفان طب اسلامی مدعی شده بود پیامبر برای درمان بیماری‌ خود به طبیب زن یهودی مراجعه می‌کرد؟! ✳ دکتر مردانی: یکی از مصیبتهای ما همین موارد است؛ این نشان می‌دهد که بعضی از علما به‌درستی از جایگاه امامت آگاه نیستند؛ باور نداشتن به اینکه پیامبر و ائمه علیهم السلام علم مطلق هستند از همان صدر اسلام هم نمود داشته است مثلاً ابن‌عباس که مفسر قرآن بود به امام حسین(ع) توصیه کرد که به جهاد نرود! یا کسی در ظهر عاشورا به امام حسین(ع) یادآوری کرد که "وقت نماز است!"، اغلب این تذکر را برای آن فرد، فضیلت می‌دانند در حالی که این امر از کم‌معرفتی است که به امام حسین(ع) که اصل نماز است، بگوییم وقت نماز است! مشکل ما این است که نسبت به اهل‌بیت دید سطحی داریم، به‌نظرم برخی از این مدعیان برای امام‌شناسی باید به‌طور مرتب زیارت جامعه کبیره را بخوانند؛ امامان محاط بر همه عالم‌ هستند و عالم را در مشت خود دارند. 📝 تسنیم: متأسفانه این باور توسط این جریان بین برخی از توده مردم ایجاد شده‌ که ائمه برای معالجه بیماری خود به طبیبان زمان خود رجوع می‌کرده‌اند! واقعاً چگونه باید بپذیریم که پیامبر یا امام معصوم که تمام علم اولین و آخرین را در اختیار دارد، حتی برای درمان یک بیماری ساده به فرد دیگری مثلاً به یک طبیب نیازمند بوده است؟! ✳ دکتر مردانی: این موارد، مصداق "اسرائیلیات" است که برای پایین آوردن‌شان امام معصوم(ع) مطرح می‌شود؛علم امامان معصوم، "علم‌الکتاب" است به این معنی که علم کل عالم هستی از ابتدا تا انتها در اختیار آنهاست؛ این تفکر شیعه نیست و برخی از اهل‌تسنن می‌گویند "پیامبر تنها در مسائل مربوط به قرآن، معصوم است و در بقیه موارد ممکن است اشتباه کند"! ✳ دکتر منتظر: جالب استکسانی که این موارد را مطرح می‌کنند حتی یک روایت غیرصحیح نیز برای اثبات ادعای خود ندارند؛ در حالی که بر اساس اسناد تاریخی، تنها برای حضرت علی(ع) طبیب بردند که آن هم می‌تواند به‌خاطر برخی مصالح بوده باشد مثلاً چه‌بسا اگر حسنین(ع) با حضور طبیب مخالفت می‌کردند، بعد از شهادت امام عده‌ای می‌گفتند "ما می‌خواستیم علی علیه السلام را معالجه کنیم و فرزندانش نگذاشتند"! غیر از این مورد، هیچ امامی را سراغ نداریم که برای بیماری خود به طبیب مراجعه کرده باشد؛ حال اینکه چگونه یک به‌اصطلاح عالم دینی چنین ادعایی را مطرح می‌کند برای من جای سؤال است؛ جالب است که آقای دکتر اسماعیلی که سالهاست به‌‌عنوان یکی از اساتید شناخته‌شده در حوزه طب اسلامی فعالیت دارد، برای کسی که در این رابطه سندی ارائه کند یک سکه طلا جایزه تعیین کرده است! 🔹 از آیت‌الله محقق داماد سؤال شد که "آیا اگر سند روایات‌ طبی اثبات شوند، می‌توان یک مکتب طبی از آن استخراج کرد؟"، وی در پاسخ می‌گوید "این روایت‌ها باید اول اجتهاد و بعد استنباط شوند و در ادامه در صورت تأیید، باید بررسی شود که ارزش دینی دارند یا خیر و در صورت تأیید این روایت‌ها، نه از جایگاه رسالت و امامت بلکه باید به‌عنوان تجارب شخصی و اطلاعات امام مطرح شوند!"، شگفت‌آور است که چنین فرد حوزوی، روایات طبی را تجربه شخصی پیامبر و امام می‌داند! @salmanraoofi ادامه گفتار👇👇👇