🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#صهیونیسم_مسیحی
#پروتستانتیزم، عهد عتیق و
#مارتین_لوتر
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24252
◀️ قسمت دوم:
نمیتوان مارتین لوتر را به خاطر هواداری از یهود سرزنش کرد. هرکس هوادار و خواهان چیزی است که مورد علاقه اوست، اما هواداری و علاقه در این حد نیز عجیب به نظر میرسد.
لوتر با طرح نظریات توجهبرانگیز خود -همانطور که انتظار آن نیز میرفت- از سوی یهودیان آن عصر مورد «تقدیر» گستردهای قرار گرفت. آنها هم شخص لوتر و هم پروتستانتیزم پایهگذاری شده توسط او را از جان و دل مورد حمایت قرار دادند.
دانشنامه یهود مینویسد:
«ضربه ویرانگری را که لوتر بر کلیسای کاتولیک وارد کرد در وهله اول از طرف یهودیان مورد حمایت قرار گرفت» (۱۴) همچنین میافزاید: «بعضی از شخصیتهای دانشمند از یهودیان سفاردی پراکنده در دنیا مثل جوزف ها کوهن (۱۵) از جریان اصلاحات، هواداری قابل توجهی به عمل میآورند.» (۱۶) و باز در ادامه میخوانیم: «آبراهام ب. الیزر هالوی (۱۷) خاخام کابالیست گفته که لوتر در پنهان یهودی بود و تلاش میکرد تا مسیحیان را آرام آرام به (سمت) یهودیت متمایل کند.» (۱۸)
مجدداً در دانشنامه یهود با چهره مارتین لوتر در قالب یک فرد یهودی روبهرو میشویم:
«مارتین لوتر از طرف کلیسا فردی «نیمه یهودی» نامیده میشود. بعضی از یهودیان مثل آبراهام فاریسول، (۱۹) لوتر را یهودی پنهانکار متجدد میدانند که تلاش نمود تا حققت دینی و عدالت را استوار سازد، نوآوریهای او را اقدامی در راستای بازگشت به یهودیت اعلام میدارند.» (۲۰)
حرکت آغاز شده توسط لوتر که غیریهودیان را «سگان جیرهخوار اربابان حقیقی خود (که با تغذیه از باقی مانده سفره آنها ادامه زندگی میدهند.)» تلقی میکرد، از سوی یهودیان خدمتی در راستای تئولوژی دینی یهودی -مبنی بر ضرورت آمادهسازی و تحقق بهشت زمینی که لازمه آن آمدن مسیح بود- عنوان شد:
«یهودیان مارتین لوتر را به عنوان فردی دیدند که ضمن ایجاد انعطاف در مسیحیان برای رویگردانیدن از اندیشههای نادرست خویش، آنها را نجات داده و در راستای آمدن مسیح راه را پیراست.» (۲۱)
لوتر در سالهای پایانی عمر خود علیرغم تمامی اینها با نوشتن مطالبی علیه یهودیان موفق شد تا نام خود را به عنوان یک آنتی سمیتیزم در تاریخ رسمی ثبت نماید. (۲۲)
فردی که منزلت خود را تا حد سگان درگاه یهودیان تنزل داده و مبهوت و دلخسته یهودیان بود آیا میتوانست ناگهان تغییر نظر داده، تبدیل به دشمن یهودیان شود!؟
و یا اینکه برای متوقف کردن اعتراضات و مخالفتهای ناشی از ارتباط تنگانگ مذهبی که آورده بود، با یهودیت به صورت مصلحتی تغییر نظر داده بود؟
مارتین لوتر بعد از پولس قدیس (۲۳) دومین انحراف بزرگ را در مسیحیت موجب گردید. باید یادآور شویم که پولس همانند لوتر تحت نفوذ دین عبرانی بود.
پولس که تثلیث را در دین مسیح تعبیه نمود، یهودیای بود که نام حقیقی او شائول (۲۴) بود و قبل از مسیحی شدن در قدس مشغول تحقیق و مطالعه بر روی کتب کابالا به عنوان منبع میستیزم (۲۵) عبرانی بود. (۲۶)
انحراف دیگری که توسط پولس در مسیحیت ایجاد گردید و به وسیله لوتر نهادینه گردید، روانشناسی «تسلیم محض» بود. پولس پیش از این اعلام داشته بود که ایستادگی ولو در مقابل حکام جور هم که باشد نادرست است.
روژه گارودی در آخرین کتاب خود که تحت عنوان Avons – nous besoin de Dieu انتشار یافته است این سخنان پولس را عامل نهادینه شدن استعمار عنوان میکند. گارودی مینویسد که پولس با این سخن مردم مسیحی را در خدمت حکام ظالم قرار میدهد. علاوه بر این وی نهادینه نمودن این روانشناسی توسط لوتر را نیز یادآور میشود. زیرا لوتر با گفتن اینکه «تمامی قوانین از جانب خداوند صادر میشود»، هرگونه مخالفت با هرگونه نظامی را هر قدر هم که انحرافی باشد عصیان و شورش علیه خداوند عنوان مینمود. تهی کردن مسیحیت از واکنش و مقابلهجویی، به عنوان یکی از مفاهیم بنیادی دین حق نیز اینچنین تحت القائات و نفوذ عبرانیگری صورت پذیرفت.
بدینترتیب یهودیزه شدن تحت لوای جریان پروتستانیزم، اروپای شمالی را در نوردید.
بعد از آن نیز نوبت انگلیس بود. انتظار بهشت دنیایی که یکی از خصوصیات بارز خط فکری یهودی – پروتستان (۲۷) بود و امکان انباشت سرمایه را فراهم نموده بود، در میان تجار و صنعتکاران انگلیسی نیز توسعه یافت. کلیه علایق و ارتباطات با کلیسای کاتولیک که سود و بهره را ممنوع نموده بود قطع گردید و ارتباط و پیوستن به پروتستانیزم و بویژه کالوین و طریقتهای وابسته به او که سود و ربا را تقدیس مینمود موجب افتخار بود.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛
https://eitaa.com/salonemotalee/24314
🇵🇸🔸🌺🔸 --------------
"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📚
@salonemotalee
.