📌
اسلام در قوارهی یک مکتب اجتماعی
انسان مسلمان در عصر شهید صدر دو مشکل اساسی داشت و تلاش ایشان در این دوران که در آثار ایشان معکس شده است منعطف به حل این دو معضل مهم جهان اسلام بود:
۱. معرفتشناسانه: بدین معنا که هیچ گاه نمیتوانست جامعه اسلامی و حتی پیش تر از آن نظام اجتماعی اسلام را در غالب یک مکتب و راهبر اجتماعی در برابر دوگانه لیبرالیسم و مارکسیسم تصور کند در حدی که به تعبیر شهید صدر تصور عبارت اقتصاد اسلامی در دوران معاصر ایشان مانند مثلث چهر ضلعی محال بود!
۲. روانشناختی: انسان مسلمان حتی اگر میتوانست نظام اجتماعی اسلام را تصور کند، هیچ باوری نسبت به قدرت اسلام در حل معضلات اجتماعی نداشت.
اولین حرکت شهید صدر ایجاد تصور و ذهنیت نسبت به مکتب اجتماعی اسلام بود، ایشان در " اقتصادنا " و " فلسفتنا " با تکیه بر میراث فقهی و معرفتی شیعه، اسلام را در قواره یک مکتب منسجم اجتماعی مطرح کردند، کاری که تا پیش از شهید صدر به طور منسجم شکل نگرفته بود و توان ایجاد یک تصور درست برای انسان مسلمان را نداشت و بسیاری از تلاش های قبل از ایشان منجر به تعریف کردن اسلام در بستر مارکسیسم و یا لیبرالیسم و تولد اسلام التقاطی میگشت
.
قسمتی دیگری از تلاش های ایشان معطوف به ایجاد باور به کارآمدی مکتب اسلام در حل مسائل عینی انسان مسلمان است که در کتاب " اسلام یقود الحیات " به روشنی منعکس شده است. نقطه حائز اهمیت و شاید به نوعی فلسفه رجوع ما به شهید صدر و دیگر آثار متفکرین اسلامی، استقرار ما در کلان مشکلات و معضلات نیم قرن گذشته است.
به رغم انقلاب اسلامی و حرکت رو به رشد جهان اسلام، هنوز قسمت عمدهای از جامعهی عمومی و نخبگانی مسلمان با دو معضل معرفتشناختی و روانشناختی در تصور مکتب اسلام و باور به مکتب اسلام دچار هستند.
#گزارش_درسگفتار
💢برشی از جلسه دوم درسگفتار
#مکتباسلام
#انسانمعاصر_نظاماجتماعی
#استاد_موذنی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔
@sch_negah