﷽ 🕯. | قسمت ۱۳ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ _______________ 📌. عنوان: توبه از گناهان و ردّ مظالم عباد ❖. شرط سيزدهم دعا: توبه از گناهان و ردّ مظالم عباد و حقوق بندگان است. چون توبه رجوع به خداست و دعا طلب از خداست، و معلومست كه‏ طلب از خدا بدون رجوع به خدا و حركت به سمت او و انابه بسوى او اثرى ندارد. دعا هنگامى مستجاب است كه دعا كننده خود را به عالم معنى رسانيده و از رَوح و رحمت خدا استمداد كند؛ و شخص معصيت‏كار بدون توبه از رحمت خدا دور و از عالم معنى و تجرّد مهجور است. نداى او از دائره هوى و نفس تجاوز ننموده، و دعاى او به سمع موجودات مجرّده و مدبّرات عالم و فرشتگان سماوى نمیرسد؛ و در اين صورت حقّاً اين دعا با يأس و نوميدى ادا شده است. ولى چون توبه صورت گيرد رجوع به خدا صورت میگيرد، براى آنكه حقيقت توبه رجوع است. معصيت‏كار چون رجوع نمود خود را از زندان تاريك غفلت عبور داده و با توجّه به عالم معنى و اتّصال به مدبّرات امور عالم نزديك به خدا میگردد و دعاى او مستجاب میشود. ❖. و امّا ردّ مظالم و احقاق حقوق به جهت آنست كه خدائى را كه انسان بدو متوسّل میشود و از او حاجت میطلبد تنها خداى او نيست بلكه خداى تمام مردم بلكه جميع حيوانات است و همان نظر رحمتى را كه به داعى دارد به همه مخلوقات خود دارد، چگونه راضى میشود كه بر داعى نظر رحمت كند در صورتى كه اين داعى به مخلوقات ديگر او ستم نموده و حقوق آنها را ضايع كرده است! و از اين گذشته نفوس كسانى كه مورد ستم واقع شده‏ اند در عالم معنى جلوى دعاى اين داعى را میگيرد و نمیگذارد به عالم تجرّد و ملكوت عبور كند. همانطور كه در موجودات مادّى كسرى و انكسارى است همچنين در موجودات روحى و معنوى تدافع و تقابلى است؛ دعا به مرحله اجابت بالا میرود در صورتى كه در سر راه او به مانعى برخورد نكند. نفوس و گرفتگى مظلومان سدّ عجيبى است در عالم معنى براى ارتقاء دعا، و بايد اين سدّ را به توبه و ردّ مظالم آنها شكست. ❖. باید پدر و مادر را از خود خشنود نمود چون دعاى عاقّ والدين بالا نمیرود، همسايه و عالم و كل ذى حقّ را خشنود نمود، مال مغصوب و يتيم را به دست صاحبش رساند، اگر از كسى غيبت نموده يا تهمت زده و آن كس مطّلع شده حتماً از او رضايت طلبيد، و اگر مطّلع نشده است ابداً به او اظهار نكند و حلال بودى نطلبد، چون نفس اين اظهار موجب تأثّر و بدبينى آن طرف میگردد و اين يك گناهى تازه خواهد بود، بلكه براى او استغفار كند و در پشت سرش دعا كند و از خدا ارتقاء درجات و حسنات و تخفيف سيّئات را براى او بخواهد. به هرحال چون حقوق ذوى الحقوق را سپرد هم جلوى سدّ معنوى نفوس آنها را گرفته و راه را براى خود باز نموده است، و هم خداى خالق تمام مخلوقات را كه به همه آنها نظر رحمت دارد از خود خشنود نموده است. بلكه بايد حيوانى را نرنجاند و دانه‏ اى از دهان مورچه‏ اى يا برگى از دهان ملخى نگيرد، زيرا همه اينها مخلوق ذات مقدّس او هستند و ابداً پروردگار رضايت ندارد نسبت به مورى ستم شود، و چه بسا دعا را بواسطه يك غفلت كوچك محجوب مى‏ گرداند. ❖. در حديث قدسى وارد است كه: " پس از تو است دعا كردن و بر من اجابت است. پس هيچ درخواستى از من ناديده گرفته نمیشود مگر درخواست كسى كه مال حرام میخورد " و از حضرت رسول الله روايت شده است كه: " كسى كه میخواهد دعايش مستجاب شود بايد طعام و كسب خود را حلال نمايد. " | ۱ | ❖. و از حضرت رسول الله روايتست كه فرمودند: " خداوند به من وحى فرستاد اى برادر فرستاده‏شدگان و اى برادر بيم‏دهندگان! ملّت خود را بيم ده كه داخل خانه‏ هاى من (مساجد) نشوند درحاليكه ظلمى بر يكى از بندگان من روا داشته‏ اند. زيرا تا وقتى كه او مشغول نماز در پيشگاه من است من او را لعنت میكنم تا اينكه آن ظلم را از آن شخص برطرف گرداند در اين صورت من گوش او خواهم شد كه با آن میشنود و چشم او خواهم شد كه با آن میبيند و او از اولياء و برگزيدگان من خواهد شد و او همسايه من با پيامبران و صدّيقين و شهداء و صالحين در بهشت میباشد. | ۲ | ❖. و از حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام روايتست كه: " خداوند به حضرت عيسى عليه السّلام وحى فرستاد: به بنى‏ اسرائيل بگو: داخل خانه‏ اى از خانه‏ هاى من نشوند مگر با چشمانى حاكى از خشوع و مسكنت و دلهائى طاهر و دستانى پاك و به آنان خبر ده كه من درخواست كسى را كه بر يكى از مخلوقات من ظلمى روا داشته است برآورده نخواهم كرد. " | ۳ | _______________ 📚. منابع و مصادر: ۱. عدّة الداعى، ص ۱۲۸ ۲. عدّة الداعى، ص ۱۲۹ ۳. عدّة الداعى، ص ۱۳۰ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی