✨﷽ ✨
✳️ سفارش به ايتام (14)
📖 و إِنْ خِفْتُمْ أَلّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامی فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنی أَلاَّ تَعُولُوا
سوره نساء آيه 3
📖 و اگر ترسیدید که در مورد یتیمان [= ازدواج با دختران یتیم] به قسط رفتار نکنید، پس به نکاح درآورید آنچه مورد پسندتان است از زنان، دوتایی، ویا سهتایی، و یا چهارتایی؛ ولی اگر ترسیدید که به عدالت رفتار نکنید، پس [اکتفا کنید به] یکی، یا آنچه تحت ملکیت شماست [= کنیزان]؛ این امر نزدیکتر است که ستم و کجروی نکنید.
❌ شبهه پنجم و جواب امام صادق (ع): وجود تناقض در اين آيه
روایت شده است که ابن ابی العوجاء (از کافران معروف زمان امام صادق (ع) که مناظرههای او با امام و اصحاب امام معروف است] به هشام بن حکم گفت:
آیا خداوند حکیم نیست؟
او گفت: بله، او حکیمترین حکم کنندگان است.
گفت: بگو ببینم آیا این که میگوید «پس به نکاح درآورید آنچه مورد پسندتان است از زنان، دوتایی، و یا سهتایی، و یا چهارتایی» (نساء/۳) آیا این لازم نیست؟!
گفت: بله.
گفت: اکنون بگو ببینم که پس چرا [در آيه ديگر] گفت «و هرگز نمی توانید بین زنان عدالت برقرار کنید، هرچقدر هم حرص بزنید؛ پس همه میلتان را مصرف نکنید» (نساء/۱۲۸) کدام حکیمی است که چنین سخن بگوید؟!
هشام جوابی آماده نداشت. پس به مدینه نزد امام صادق (ع) آمد.
امام (ع) به او فرمود: هشام در زمانی آمدهای که نه وقت حج است و نه عمره!
عرض کرد: آری، فدایت شوم! برای کار مهمی آمدهام. ابن ابی العوجاء از من سوالی پرسید که پاسخش را نداشتم.
حضرت فرمود: چه بود؟ وی حکایت را بازگو کرد.
امام صادق (ع) فرمود: اما اینکه خداوند فرمود «پس به نکاح درآورید آنچه مورد پسندتان است از زنان، دوتایی، و یا سهتایی، و یا چهارتایی» (نساء/۳) مقصودش در نفقه دادن و تامین مخارج بود؛ و اما اینکه فرمود «و هرگز نمی توانید بین زنان عدالت برقرار کنید، هرچقدر هم حرص بزنید؛ پس همه میلتان را صرف [یک نفر] نکنید که زنی [یکی دیگر از زنان خود] را [به حال خود، و بدون اینکه مورد محبت واقع شود] رها کنید» (نساء/۱۲۸) مقصودش در دوستی و محبت داشتن بود.
چون هشام برگشت و مطلب را بازگو کرد، وی گفت: به خدا سوگند که این را خودت نگفتی.
📔كافی ج ۵ ص ۳۶۲-۳۶۳
📙تهذيب الأحكام ج ۷ ص ۴۲۰-۴۲۱
📌خداوند در مورد تعدد زوجات فرمود «اگر میترسید که به عدالت رفتار نکنید، پس به یکی اکتفا کنید».
🔺توجه شود که نفرمود «اگر علم دارید که …» بلکه فرمود «اگر میترسید که …»؛ زیرا در این گونه موارد انسان به مرتبه علم (یقین) نمیرسد بویژه که نفس هم همواره خود را مبری از بیعدالتی جلوه میدهد. (الميزان، ج۴، ص۱۶۸)
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃
@serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃