eitaa logo
سراج منیر
584 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
132 ویدیو
30 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
🤝 اصلاح ذات البین 💢 اصلاح ذات البین به معنای اصلاح ارتباط ها و تقویت و تحکیم پیوندها و از میان بردن اسباب تفرقه و جدایی است. ▫️هر گروه و جامعه، عظمت و قدرت خود را در سایه تفاهم و همکاری اعضایش به دست می‌آورد. و در صورت حل نشدن اختلاف ها و ادامه یافتن مشاجره ها بذر دشمنی رفته رفته در دل‌ها ریشه دوانده و سبب از هم پاشیدگی گروه یا جامعه می‌شود. ▪️به دلیل پیامدهای زیان بار فردی و اجتماعی که بر اثر سست شدن روابط انسان ها شکل می‌گیرند، در آموزه‌های دینی بر تلاش برای ایجاد الفت و آشتی تأکید شده است. 🔹خداوند در قرآن کریم به اصلاح و آشتی دادن میان همسران دستور داده و فرموده: ✨وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَکَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَمًا مِنْ أَهْلِها إِنْ یُریداً إِصْلاحًا (نساء/35) ✨و اگر از جدایی میان آن دو (زن و شوهر) بیم دارید، پس داوری را از خانواده شوهر و داوری را از خانواده زن تعیین کنید؛ اگر سرِ سازگاری دارند. 🔹و در آیه ای دیگر می فرماید: ⚡️إِنّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ... . (حجرات/10) ⚡️در حقیقت مؤمنان باهم برادرند، پس میان برادرانتان سازش دهید (و میان آنها آشتی برقرار نمایید). ⬅️ از این رو، اصلاح ذات البین را از نظر شرعی واجب و حتی استفاده از امکانات بیت المال را برای چنین امری روا دانسته‌اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
🔥 عوامل ورود در جهنم (54) ⬅️ عیب جویی ✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَة
🔥 عوامل ورود در جهنم (55) ⬅️ عیب جویی 💥وای بر هر سخن چین عیبجو بسياری از صفات بد باهم تلازم دارند و وجود يک صفت بد سبب به وجود آمدن صفت زشت ديگر می‌شود، زيرا از ریشه واحدی برخاسته‌اند، همچنان که بسياری از صفات نيک نيز همينگونه هستند، و لذا قرآن آنها را باهم به یاد می‌آورد، تا چنان باشد که مردم را از رفتار کلی آنان بشناسیم و ارزش نهیم و تنها نظر به صفات استثنایی آنها نداشته باشیم. در سوره هُمَزه، می‌فرمايد: هلاک و لعنت مخصوص کسانی است که برای تفاخر و بزرگی فروشی بر مردم تا زمانی که روبروی آنها هستند عیبجویی می‌کنند، و چون غایب باشند به سخن چینی از آنها می پردازند. 💠 از ابن عباس پرسيدند منظور از «هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» چيست؟ و آنها چه كسانى هستند كه خداوند ايشان را مذمت به ويل كرده است؟ ابن عباس در پاسخ گفت: «هُمُ الْمَشاؤنَ بِالَنمِيمَةِ الْمُفَرِقُونَ بَيْنَ الْاحِبَّةِ الناعِتُونَ لِلناسِ بِالْعَيْبِ؛ آنها كسانى هستند كه اقدام به سخن چينى مى‌‏كنند و ميان دوستان تفرقه، ايجاد مى‌‏نمايند و عيب بر مردم مى‏‌گذارند». 📔تفسير کبير فخر رازى ج 32 ص 284 🔺گویا ابن عباس این سخن را از حدیثی که از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده است استفاده کرده، آنجا که فرمود: 🔹أَ لَا أُنَبِّئُكُمْ بِشِرَارِكُمْ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ- قَالَ الْمَشَّاءُونَ بِالنَّمِيمَةِ الْمُفَرِّقُونَ بَيْنَ الْأَحِبَّةِ الْبَاغُونَ لِلْبُرَآءِ الْمَعَايِبَ 🔸آیا شما را از شریرترین افراد خبر دهم؟ گفتند: آری ای رسول خدا! فرمود: آنها که بسیار سخن چینی می‌کنند، در میان دوستان جدایی می‌افکنند، و برای افراد پاک و بی‌گناه در جستجوی عیوبند» 💤 ادامه دارد .... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📅 ۲۹ جمادی الثانیه: وفات سيد محمد فرزند امام هادى عليه السلام (۲۵۲ ق) ابوجعفر محمد بن علی (ع) (متوفی به سال ۲۵۲ق) معروف به امامزاده سید محمد، فرزند امام هادی (ع) و برادر امام حسن عسکری (ع) است. برای سید محمد، کنیه‌ها و القاب فراوانی گزارش شده که شناخته شده‌ترین کنیه او «ابوجعفر» و مشهورترین لقبش «سَبْعُ الدُجیل» است. 🔸او فرزند بزرگ امام‌ هادی (ع) بود، به‌طوری که بسیاری می‌پنداشتند سید محمد، جانشین و امام پس از پدر است. اما با رحلت او پیش از امام‌ هادی (ع) جانشینی امام عسکری (ع) بر همگان آشکار شد. 🔸سید محمد در میان شیعیان عرب‌زبان، جایگاهی همچون حضرت ابوالفضل العباس (ع) نزد ایرانیان شیعه دارد، چنان‌که بسیاری از بزرگان و مراجع شیعه در آبادانی آستان مقدس او کوشیده‌اند و علمای شیعه نیز در وصف مقامات و کرامت او مطالبی نوشته و شاعران شیعه در تکریم او اشعاری سروده‌اند. علما و مردم عراق، سید محمد را صاحب کرامت و قدرت معنوی می‌دانند. 🔸آستان امامزاده سید محمد در پنجاه کیلومتری جنوب سامرا، در شمال بغداد، نزدیک قریه‌ای به نام بلد در استان صلاح‌الدین، واقع شده است. 🌐 مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/ابوجعفر_محمد_بن_علی_الهادی 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (14) ✳️ عبدالله بن سلام عبدالله بن سلام در غزوه بنی‌نضیر شرکت داشت
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (15) ✳️ عبدالله بن سلام عبدالله بن سلام رفته رفته با ادعاهای خود، مقام و جایگاهی میان مسلمانان دست و پا کرد! وی ادعا می‌کرد: در زمان رسول‌ خدا (ص) خواب دیدم گویا در باغی سرسبز هستم که میانه‌ آن عمودی آهنین نصب بود که در بالای آن دستگیره‌ای بود. به من گفته شد: از این عمود بالا برو. من هم بالا رفتم تا دستم را به دستگیره رساندم. به من گفته شد: دستگیره را بگیر. من هم دستگیره را گرفتم و از خواب بیدار شدم. ماجرا را که برای رسول‌ خدا (ص) تعریف کردم فرمود: آن باغ، باغ اسلام و آن عمود، عمود اسلام هستند. آن دستگیره هم همان دستگیره‌ محکمی است (که در قرآن به آن اشاره شده است). تو تا پایان عمر بر دین اسلام خواهی بود. (صحيح البخاری ج 9 ص 37) ♨️ او همچنین ادعا داشت چند آیه‌ قرآن درباره‌ وی نازل شده است! مثل «وَ شَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ مِثْلِهِ» و «قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ». جالب آن‌که عبدالله این ادعا را در جمع محاصره‌کنندگان عثمان داشت. (سنن ترمذی ج 6 ص 147) 👆همچنین سعد بن ابی‌وقاص، که او نیز از متهمان به یهودیت است، تصریح داشت: «نشنیدم رسول‌ خدا (ص) کسی را اهل بهشت خطاب کند، غیر از عبدالله بن سلام که آیه‌ «وَ شَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ» درباره‌ او نازل شد.» (صحيح البخاری ج 5 ص 37) ♨️ در دوران خلیفه اول، اقدام مؤثری از عبدالله بن سلام در منابع یاد نشده است، اما در روزگار خلیفه دوم در فتح بیت‌المقدس و جابیه شرکت داشت. (الاعلام (زرکلی) ج 4 ص 90) ابن‌ سلام برای خوشایند خلیفه دوم به او گفت: «یا امیرالمؤمنین! پدرم از پدرانش از موسی بن عمران نقل کرده‌اند که جبرئیل گفت: در امت محمد مردی خواهد بود که او بهترین مردم از نظر دین و یقین است، تا وقتی که او در میان آن‌هاست کار دین بالا می‌گیرد و منتشر می‌شود و به درهای جهنم قفل زده می‌شود.» (کنز العمال ج 12 ص 585) ♨️ عبدالله بن سلام که در نماز میت بر خلیفه دوم شرکت نداشت، گفت: «درست است به نماز او نرسیدم، ولی در ستایش او بر من پیشی نخواهید گرفت!» سپس به تعریف و تمجید از او پرداخت. 💤 ادامه دارد .... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 مرگ نعمت است 🌷امام صادق علیه‌ السلام فرمود: 🔹[در زمان قدیم] گروهی از مردم به محضر پیامبرشان آمده و به او گفتند: ای پیامبر خدا! برای ما دعا کن و از خدا درخواست کن که مرگ را از ما بردارد و هیچ یک از ما از دنیا نرویم. 🔸آن پیامبر نیز برای مردم دعا کرد و خداوند نیز مرگ را از آنها برداشت. 🔹پس از آن، جمعیت مردم هر روز زیادتر می‌شد، تا جایی که خانه‌ها و محل سکونت به اندازه کافی وجود نداشت. 🔸گاه چنین بود که یک مرد مجبور بود هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شود، غیر از آن که به پدر و مادرش غذا می‌دهد، به پدربزرگش و پدر پدربزرگش نیز باید غذا می‌داد و همه آنها را نظافت می‌کرد و بدین ترتیب مردم از مسئله اشتغال و کسب روزی باز می‌ماندند. 🔹این سختی‌ها باعث شد تا دوباره مردم نزد پیامبرشان مشرف شده و از او بخواهند که خداوند نعمت مرگ را بر آنها قرار دهد و هر کسی در همان زمانی که خداوند تعیین فرموده، از دنیا برود. 📔کافی ج 3 ص 260 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 شبیه سازی صوت دیگران توسط هوش مصنوعی ❓صدای اموات با استفاده از هوش مصنوعی، شبیه سازی شده و گفتارهای جدیدی از آنها تولید می‌شود، آیا این کار، جایز است و یا نیاز به رضایت از اولیای میت دارد؟ ✅ پاسخ (آيت الله خامنه‌ای‌): اگر تولید آن مفسده داشته باشد یا به میت نسبت داده شود، جایز نیست و رضایت اولیاء، اثر ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 مس قرآن‏ 💬 در حرام بودن مسّ قرآن بدون وضو بين اين موارد تفاوتى نيست: ♦️با دست باشد يا ساير اجزاى بدن (به جز مو) ♦️ابتداى به مس باشد يا ادامه آن، بنابراين اگر دست او بر خط قرآن بود و متوجه شد ولى دست را برنداشت مرتكب حرام شده است. ♦️خط قرآن، معمول و متعارف باشد و يا متعارف نباشد، مانند خط كوفى ♦️نوشته، با قلم باشد يا چاپ يا گچ يا غير آن ♦️نوشته برجسته باشد يا گود، مانند سنگ قبر ♦️حرفى كه خوانده مى‌‏شود يا خوانده نمى‌‏شود، مانند «الف» در «قالوا» 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ حق موالی‌ (10) 📖 و لِكُلٍّ جَعَلْنا مَوالِی مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ الَّذینَ عَقَدَتْ أَیمانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصیبَهُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى‏ كُلِّ شَی‏ءٍ شَهیداً سوره نساء آيه 33 📖 و برای هریک قرار دادیم موالی‌ [افرادی که اولی‌ترند] از آنچه باقی گذاشتند والدین و نزدیکان و کسانی که با شما پیمان بسته‌اند [با آنها هم‌قسم شده‌اید] پس نصیب آنان را بدیشان بدهید که خداوند بر هر چیزی شاهد است. 📌تفاوت بنیادین خانواده با سایر نهادهای اجتماعی با توجه به اینکه غالبا فضای اصلی این آیه را ناظر به مساله ارث دانسته‌اند، بسیاری از مترجمان و مفسران، مقصود از «الذین عقدت ایمانکم» را ناظر پیوند زناشویی دانسته‌اند که موجب می‌شود علاوه بر رابطه والدین و فرزندان یا مطلق روابط خویشاوندی که به طور طبیعی بین خود افراد برقرار می‌شود، با یک عقد و پیمان، و بدون اینکه هیچ رابطه خونی و واقعی‌ای قبلا در کار بوده باشد، رابطه‌ای برقرار شود تا حدی که افراد از هم ارث ببرند. 👈 در واقع، در نگاه دینی، پیوند زناشویی از جنس سایر پیوندهای اجتماعی نیست که صرفاً به قرارداد و رضایت طرفین حاصل شود و هرگاه طرفین نخواستند آن را به هم بزنند؛ بلکه این پیوندی است که خداوند در آن مداخله خاص دارد؛ از این روست که ازدواج را پیوندی مقدس و از آن طرف، طلاق را حلالی مبغوض معرفی کرده است؛ و در بسیاری از مضامین تاکید شده که با خواندن خطبه عقد خداوند محبت زن و شوهر را در دل هم می‌اندازد؛ و این مساله‌ای است که بسیاری از ما تجربه کرده‌ایم: بسیاری از افراد تا پیش از ازدواج شناخت چندانی از شخصی که با او ازدواج خواهند کرد ندارند؛ و حتی علاقه و روابطشان با بسیاری از افراد به مراتب بیش از علاقه و ارتباطش با همسر آینده خویش است؛ با این حال پیوند ازدواج چنان آن دو را به هم گره می‌زند که گاه برای خودشان هم باورکردنی نیست. 🔺همه اینها شاهدی است بر اینکه دست مداخله خداوند در این رابطه به طور خاص دیده می‌شود، یعنی اگر در فقه احکام فردی شریعت را عموما در ابواب «عبادات» و احکام اجتماعی اسلام را عموما در ابواب «معاملات» بحث می‌کنند؛ اگرچه بحث نکاح را در ذیل «معاملات« بحث کرده‌اند؛ اما تفاوتهای این مساله با سایر مسائل اجتماعی به حدی است که فقهای برجسته‌ای همچون مرحوم کاشف الغطاء (أنوار الفقاهة، كتاب النكاح، ص۸) صاحب جواهر (جواهر الكلام، ج‌۲۹، ص۱۳۳) از بس احکام تاسیسی شارع در مساله ازدواج فراوان است تعبیر می‌کنند که گویی در احکام نکاح، شائبه عبادت وجود دارد؛ و از اشتباهات دنیای مدرن – که متاسفانه در کشور ما هم در حال رواج است – این است که این رابطه را همچون سایر روابط اجتماعی و در افق قرارداد اجتماعی صرف قلمداد می‌کنند؛ و از این روست که طلاق دادن همچون فسخ هر معامله اجتماعی قبح خود را از دست می‌دهد و ازدواج از یک پیمان الهی به حد قراردادی طرفینی برای تامین نیازهای شخصی طرفین – ولو بگویید نیاز عاطفی – فروکاسته می‌شود. ⬅️ مخصوصا اگر این نکته را در نظر بگیریم که بسیاری بر این باورند که این آیه ناظر به پیوندهایی مثل هم‌قسم شدن و یا عقد اخوت (برادری) بوده، این نکته که بیان شد بیشتر جلوه می‌کند؛ زیرا نشان می‌دهد خداوند اگرچه در جاهای دیگر با تعابیری همچون «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُود» (مائده/۱) از ما خوسته که به مطلق پیمان‌هایمان پای‌بند باشیم؛ اما پیمان‌هایی را که واقعا به ایجاد یک خانواده واقعی نمی‌انجامد، در ردیف پیوندهای خانوادگی که تا ارث (یعنی وضعیت بعد از مرگ) هم ادامه می‌یابد، به رسمیت نمی‌شناسد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 معنای زهد در اسلام 🟢 خدای مهربان زهد را یکی از شرط‌های حاکمان دین قرار داده است: شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ (دعای ندبه) شرط کردی بر آنها زهد را ♨️ هرچند زهد تعاریف زیاد و درجات فراوانی دارد؛ ولی رسول خدا (ص) یک تعریف کلی از زهد بیان کرده است. ✨الزُّهْدُ لَيْسَ بِتَحْرِيمِ الْحَلَالِ وَ لَكِنْ أَنْ يَكُونَ بِمَا فِي يَدَيِ اللَّهِ أَوْثَقُ مِنْهُ بِمَا فِي يَدَيْهِ ✨زهد به این نیست که حلال خدا را به خود حرام کند، بلکه به این است که به آنچه در دست خداست مطمئن‌تر باشد تا آنچه که در دست خودش است. 📔بحار الانوار ج 74 ص 172 🔹 شاید بتوان این تعریف را عام‌ترین تعریف دانست که تمام تعاریف دیگر را زیر مجموعه خود قرار می‌دهد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع) ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅و بِالسِّيرَةِ الْعَادِلَ
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع) ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅و بِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِيهِ تَكْثُرُ الْأَنْصَارُ عَلَيْهِ 🌺 و با حلم و بردبارى در برابر سفيهان، ياوران انسان بر ضد آنها فزونى مى‌يابند 🗯 بى شک در هر جامعه‌اى افراد سفیه و کم‌خردى هستند که کار آنها خرده‌گیرى بر بزرگان و گاه پرخاشگرى است و هرگونه درگیرى با آنان سبب وهن افراد باشخصیت و جرأت و جسارت سفیهان مى‌گردد، بنابراین بهترین روش در مقابل این گونه افراد همان گونه که در آیات فراوانى از آیات قرآن مجید آمده و در کلام نورانى بالا اشاره شد، بردبارى و تحمل و بى‌اعتنایى به گفتار و سخنان آنهاست. از آنجا که آنها حریم افراد باشخصیت را مى‌شکنند و جسورانه سخن مى‌گویند، این تحمل و بردبارى سبب مى‌شود چهره مظلومیت به خود بگیرند و مردم فهمیده جامعه به یارى آنها بر ضد سفیهان و بى‌خردان برخیزند و آنها را ساکت کرده بر جاى خود بنشانند. سیره رسول اکرم (ص) و ائمه معصومين علیهم السلام و بسیارى از بزرگان دینى همین بوده است. حقیقت «حلم» همان گونه که در حدیثى از اميرالمومنين (ع) نقل شده است: «کَظْمُ الْغَیْظِ وَ مِلْکُ النَّفْسِ» است، یعنى حلم فروبردن غضب و تسلط بر نفس خویش است به گونه‌اى که عکس العملى نشان ندهد. 📔غرر الحکم و درر الکلم ص 272 ♦️در زندگى پیامبر اکرم (ص) بارها خوانده‌ایم که افراد نادان و جسورى خدمتش مى‌رسیدند و تعبیرات ناروایى نثار مى‌کردند و حتى گاه با شخص حضرت درگیر مى‌شدند، اما آن حضرت تحمل مى‌کرد و به حل مشکلاتشان مى‌پرداخت. داستان امام حسن مجتبى (ع) و آن مرد شامى نیز معروف است. 🔹در کتاب أسد الغابه در سرگذشت «قیس بن عاصم» مردى که بزرگ قبیله خود و مورد احترام رسول اکرم (ص) بود مى‌خوانیم: او بسیار به حلم و بردبارى مشهور بود، از جمله این که «احنف بن قیس» صحابى رسول خدا (ص) مى‌گوید: من حلم را از «قیس بن عاصم» آموختم. روزى دیدم در کنار خانه‌اش نشسته و بر غلاف شمشیرش تکیه کرده بود و براى قومش سخن مى‌گفت. ناگهان مردى را دست بسته همراه با بدن مقتولى نزد او آورده گفتند: این مرد دست بسته فرزند برادر توست که فرزندت را کشته است. «احنف» مى‌گوید: «قیس» کلام خود را قطع نکرد تا زمانى که تمام شد بعد رو به فرزند برادرش که قاتل بود کرد و گفت: اى پسر برادر! کار بسیار بدى کردى، خدا را عصیان نمودى، رحِمَت را قطع کردى و پسر عمویت را کشتى و در واقع تیر به پیکر خود زدى و از گروه یارانت کاستى. سپس فرزند دیگرى داشت به او گفت: برخیز بازوهاى پسرعمویت را باز کن و برادرت را به خاک بسپار و یکصد شتر به عنوان دیه فرزند به مادرت بده چرا که او در این دیار غریب است. 📔اسد الغابة ج 4 ص 219 💢 البته اشتباه نشود حلم این نیست که انسان بر اثر عجز و ناتوانى بردبارى پیشه کند و بدى‌هایى را که به او شده به خاطر بسپارد تا به موقع خود انتقام گیرد. امیر مؤمنان (ع) فرمود: ▪️لَیْسَ الْحَلیمُ مَنْ عَجَزَ فَهَجَمَ وَ إذا قَدَرَ انْتَقَمَ إنَّمَا الْحَلیمُ مَنْ إذا قَدَرَ عَفى ▫️کسى که به خاطر عجز و ناتوانى اقدام به کارى نکند و به هنگام توانایى انتقام گیرد حلیم و بردبار نیست. حلیم کسى است که به هنگام توانایى عفو کند 📔غرر الحکم و درر الکلم ص 561 ♨️ این سخن را با داستان دیگرى از حلم امیر مؤمنان (ع) پایان مى دهیم. بعد از جنگ جمل «صفیه» دختر «عبدالله خزاعى» رو به امیر مؤمنان (ع) کرد و گفت: خدا زنانت را بى‌شوهر کند آن گونه که زنان ما را بى‌شوهر کردى، بچه‌هایت را یتیم کند آن گونه که فرزندان ما را یتیم کردى. جمعى برخاستند که به او حمله کنند. امیر مؤمنان (ع) فرمود: «دست از این زن بردارید» آنها دست نگه داشتند. کسانى که سخن آن زن را شنیده بودند از حلم على (ع) نسبت به او تعجب کردند. 📔بحار الانوار ج 40 ص 103 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
👚نو کنید جامه را 🚿 پاک کنید خانه را 🌷گل بزنید قبله را 🌙 ماه رجب می‌رسد 🗣هوش کنیدمست را 💧آب زنید دست را 🧎🏻سجده کنیدهست را 🌙ماه رجب می‌رسد 🍔 سیر کنید گشنه را 🥛آب دهید تشنه را 👦 دور کنید غصه را 🌙 ماه رجب می‌رسد 🙏عفو کنید بنده را 🌹ارج نهید زنده را 👪 یاد کنید رفته را 🌙 ماه رجب می‌رسد 🌸 فرا رسیدن سالروز ولادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام محمد باقر، فرزند بزرگوار حضرت سید الساجدین و حلول ماه رجب بر تمامی شیعیان مبارک باد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اعمال شب اول ماه رجب 🔹شب اول اين ماه يكى از چهار شبى است كه 👈 شب زنده دارى به دعا و مناجات در آن تأكيد شده است . 1️⃣ از پيامبر اکرم (ص) روايت شده است كه فرمود: پس از نماز مغرب، 20 رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت یک‌بار سوره «حمد» و یک‌بار سوره «توحید» بخواند. رسول خدا (ص) در پاداش این عمل فرمود: هر کس چنین کند، به خدا سوگند خودش، خانواده‌اش، مالش و فرزندانش محفوظ بمانند و از عذاب قبر پناه داده شود و در قیامت به‌سرعت از صراط عبور خواهد کرد. 2️⃣ نماز آسانترى نيز در اين شب از پيامبر (ص) روايت شده است: پس از نماز عشا، دو رکعت نماز به‌جا آورد، در رکعت اول «حمد» و «الم نشرح» را یک‌مرتبه و سوره «قل هو الله احد» را سه مرتبه خوانده و در رکعت دوم، سوره‌های «حمد»، «اَلَم نشرح»، «قل هو الله احد» و معوّذتین (سوره‌های ناس و فلق) را یک بار بخواند و پس از سلام 30 مرتبه بگوید: «لا اله الاّ الله» و 30 مرتبه «صلوات» بفرستد. 3️⃣ احیای شب اول ماه 4️⃣ خواندن دعایی که از امام جواد (ع) نقل شده است که فرمود: مستحب است در اولین شب رجب، انسان با این کلمات، دعا کند: اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ، وَاَنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّکَ ما تَشآءُ مِنْ أَمْر یَکُونَ، اَللّهُمَّ اِنّی اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّد نَبِیِّ الرَّحْمَةِ، صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللهِ، اِنّی اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَی اللهِ رَبِّکَ وَرَبِّی لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتی. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 ماه رجب نام نهری در بهشت است و بر اساس روایات، رحمت خداوند در این ماه به مومنان، بسیار اصابت می‌کند، از این رو آن را «رجب الأصَبّ» نامیدند. 🍁 شناخت حقیقی این ماه و برکات آن را فقط باید از خداوند خواستار شد، چنانکه در دعای اول ماه رجب می‌خوانیم: «عَرِّفْنِي بَرَكَةَ هذَا الشَّهْرِ وَ يُمْنَه‏؛ خدایا، برکت و سعادت این ماه را به من معرفی کن.» 💫 شرافت و بزرگی این ماه سبب شده تا استجابت دعا به تاخیر نیفتد. این ویژگی ماه رجب را مردم پیش از اسلام نیز می‌دانستند. نقل شده در زمان جاهلیت، یک نفر مال دیگری را به زور غصب کرد و پس نداد. تمام قبیله شخص غاصب از وی طرفداری کردند. شخص مظلوم به آنها گفت تا ماه رجب فرصت می‌دهم که مال مرا پس دهید و گرنه از خدا نابودی شما را می‌خواهم. با فرا رسیدن ماه رجب، او دست به دعا برداشت و نابودی همه آنها را از خدا درخواست کرد و دعای او مستجاب شد. 📘الإقبال بالأعمال الحسنة ج ‏3 ص 181 💯 تاکید بر استغفار در ماه رجب ماه رجب، ماه استغفار است و ماهی است که «این الرّجبیون» در مورد آن وارد شده است. انسانی که به ذکر خدا و طاعت او توجه کند، می‌تواند از این ماه شریف بهره داشته باشد. انسان نمی‌داند که تا چه موقع از این فرصت‌ها نصیب او می‌شود. این ماه، ماه مغفرت و غفران است و برای آبادانی برزخ و قیامت باید از آن استفاده کرد. 💢 خاتم الانبیاء (ص) فرمود: خداى تعالى فرشته‌‏اى به نام «داعى» دارد و هنگامی که ماه رجب فرا می‌رسد، اين فرشته هر شب تا صبح ندا سرمی‌‏دهد كه: خوشا به حال آنان كه به ياد خدا هستند و خوشا به حال كسانى كه فرمانبردار اويند. خداى تعالى می‌‏فرمايد: من همنشين كسى هستم كه با من همنشين باشد، اجابت‌كننده كسى هستم كه اطاعت‌كننده من باشد و آمرزنده كسى هستم كه از من طلب آمرزش و غفران نمايد. 📙بحار الانوار ج ‏95 ص 377 🤲 دعاهایی که در این ماه وارد شده دارای مضامین عالی و بلند بوده و پیرامون این ماه، نکات مهمی در آنها ذکر شده است. در دعایی که خواندن هر روز آن سفارش شده، تعبیر مهمی آمده: «نَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ؛ عطايت براى اميدواران مهيا است.» نیل یعنی وصول و رسیدن؛ یعنی بشر چنان می‌تواند پرواز کند که به خداوند نائل شود. کسانی که چنین آرزویی دارند، در این ماه، راه پرواز برای آنها وجود دارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💰کودک با دست خودش صدقه بدهد ❇️ أخْبَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا (ع) أَنِّي‌ أُصِبْتُ‌ بِابْنَيْنِ‌ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ الصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّيْ‌ءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْ‌ءٍ يُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّيَّةُ فِيهِ عَظِيمٌ. ❇️ راوی (مُحَمَّدِبْنِ‏ عُمَرِبْنِ‏ يَزِيد) گوید: به امام رضا (ع) عرض کردم که دو پسر داشتم که از دنيا رفتند و یک پسر کوچک دیگر باقی مانده است. امام (ع) فرمود: از طرف او صدقه بده. ▪️راوی می‌گوید: زمانی که خواستم بروم امام فرمود: به فرزندت امر کن به دست خودش صدقه بدهد، یک تکه نان یا یک مشت گندم هرچند کم باشد، زیرا هر چیزی در راه خدا باشد هرچند کم، اگر نیت صادق باشد بزرگ است. 📔کافی ج 4 ص 4 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سراج منیر
🔥 عوامل ورود در جهنم (55) ⬅️ عیب جویی 💥وای بر هر سخن چین عیبجو بسياری از صفات بد باهم تلازم دارند و
🔥 عوامل ورود در جهنم (56) ⬅️ تکبر «تکبر» یکی از از اسباب سقوط در دوزخ است حال چه در برابر خالق باشد، چه در برابر خلق، و چه در مقابل حقایق (يعنی انسان از تسلیم در برابر حق روی گردان باشد). ♨️«استکبار» (خود برتر بینی) که سرچشمه اصلی بسیاری از جنایات و ظلمها و ستمها و حق‌کشی‌ها است، نیز همانند تکبر است که آدمی را در این کانون قهر و غضب وارد می سازد. ▪️قرآن مجید در مورد این موضوع آیاتی را بیان می‌فرماید، از جمله: ✨فَادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۖ فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ (نحل/ 29) ✨از درهای دوزخ وارد شوید و در آن همیشه بمانید و حقا که چه بد است جایگاه متکبران ✳️ در تفاوت متکبر و مستکبر گفته‌اند: متکبر، کسی است که خودپسند و گردنکش باشد. و مستکبر، کسی است که خواستار خودپسندی باشد. نکته‌ای که می‌توان متذکر شد این است که، مقصود از متکبرین همان مستکبرینند، به این معنا که مصداقا هر دو یکی هستند، هر چند که عنایت لفظی در آن دو مختلف است، یک جا اقتضاء می‌کند آن طور تعبیر شود، و یک جا اینطور، مانند مسلم و مستسلم، که از نظر مصداق یکی هستند، پس مستکبر، آن کسی است که برای خود طلب بزرگی می‌کند و آن خواسته را از قوه به فعلیت و از دل به خارج درمی‌آورد، و متکبر آن کسی است که تکبر را برای خود قبول کرده آن را برای خود صفتی می‌سازد. 👈 از امام صادق (ع) نقل aده که فرمود: «هر کس خود را برتر بر دیگری ببیند او از متکبران است» شخصی عرض کرد: اگر انسان شخص دیگری را مشغول به گناهی ببیند و برای آن که از آن گناه محفوظ مانده خود را برتر از او بداند چطور؟ حضرت فرمود: «هیهات هیهات! شاید خداوند آن گناهکار را آمرزید و او تکلیفش معلوم نشد و موقوف به حساب گردید چنانچه ساحران در قصه حضرت موسی فورا آمرزیده شدند و سایر اهل ایمان تعیین تکلیفشان موقوف به حساب بود» 📘کافی ج 8 ص 128 💤 ادامه دارد .... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ حکایت زیبای جوان شامی که با نَفَس پاک امام باقر (ع) جان دوباره گرفت 💢جوانى از اهل شام در جلسات امام باقر (ع) زياد حاضر مى‌شد، روزى به آن حضرت گفت: سوگند به خدا! من به جهت محبّت به شما در جلسه شما حاضر نمى‌شوم، بلكه فقط به خاطر فصاحت و دانش شماست كه در اين محفل حاضر مى‌شوم! 📍امام (ع) تبسّمى نمود و مطلبی نفرمود. چند روزى گذشت و خبرى از جوان نشد، حضرت جوياى حال آن جوان شد. شخصى گفت: او بيمار است. 📈 در اين حين شخصى وارد شد و گفت: اى فرزند رسول خدا! جوان شامى كه در مجلس شما زياد حاضر مى‌شد از دنيا رفت. او وصيّت كرده كه شما بر جنازه او نماز بخوانيد! 💬 امام باقر (ع) فرمود: وقتى او را غسل داديد، بگذاريد روى تخت باشد و كفن نكنيد تا من بيايم! آنگاه حضرت برخاست و وضو گرفت و دو ركعت نماز خواند و دعا نمود، سپس سر به سجده گذاشته و سجده را طول داد، بعد برخاست و عبای رسول خدا (ص) را بر تن كرد و نعلين بر پا نمود و به سوى او رفت. 📍امام علیه‌السلام وارد خانه شد، آنگاه وارد اتاقى شد كه او را غسل مى‌دادند. او را غسل داده روى تختی گذاشته بودند، حضرت با نامش او را صدا زد. ناگاه آن جوان پاسخ داده و لبّيك گفت و سر بلند كرد و نشست! ♨️ حضرت شربت سويقى خواست، و به او خورانيد. آنگاه پرسيد: چه شده به تو؟گفت: ترديدى ندارم كه قبض روح شدم! وقتى روح از بدنم خارج شد صداى دلنشينى را شنيدم كه تا حال نيكوتر از آن نشنيده‌ام كه گفتند: ⚡️رُدُّوا إلَيهِ رُوحَهُ، فَإنَّ مُحَمَّدَ ابْنَ عَلِيٍّ قَد سَأَلَناهُ! ⚡️روح او را باز گردانيد، زيرا محمّد بن على او را از ما خواسته است! 📘الثاقب فى المناقب ص ۳۶۹ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سراج منیر
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (15) ✳️ عبدالله بن سلام عبدالله بن سلام رفته رفته با ادعاهای خود،
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (16) ✳️ عبدالله بن سلام عبدالله بن سلام در محاصره خلیفه سوم نیز، داخل خانه بود. وی به درخواست عثمان، با مردم سخن گفت و از مردم خواست از کشتن او منصرف شوند وگرنه تا روز قیامت، شمشیر از میان آنها رخت برنخواهد بست! (تاريخ المدينة ج 4 ص 1175) وی میان موعظه‌های خود گفت: «در کتاب آسمانی نوشته شده است هر گروهی که خلیفه‌شان را بکشند، سی‌وپنج هزار نفرشان در عوض این کار کشته خواهند شد! اگر خلیفه کشته شود، خلافت دیگر به حجاز برنخواهد گشت.» (تاريخ المدينة ج 4 ص 1177) ♨️ طبق گزارش دیگری، او از کشته شدن چهل هزار نفر، سخن به میان آورد! (تاريخ المدينة ج 4 ص 1176) او این سخنان را در مسجدالنبی برای مردم گفت. ♨️عبدالله، روز مرگ خلیفه سوم می‌گفت: «به جان خودم سوگند، اگر او در زمان مرگش مردم را نفرین می‌کرد که دچار پراکندگی شوند، نفرینش می‌گرفت.» (تاريخ المدينة ج 4 ص 1186) ♨️در جناح‌بندی‌های سیاسی پس از عثمان، عبدالله بن سلام همواره به دشمنان امام علی (ع) گرایش داشت. از این‌رو، هنگامی که مردم با امیرالمؤمنین (ع) بیعت کردند، او از جمله کسانی بود که با آن حضرت بیعت نکرد. (البداية و النهاية ج 7 ص 226) ♨️ عبدالله بن سلام در روزگار خلافت معاویه، در سال 43 هجری درگذشت. 💤 ادامه دارد .... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ ویژگی‌های روزه‌های مستحبی: 🌷کسی که روزه‌ واجب بر عهده داشته باشد، نمی‌تواند روزه‌ی مستحبی بگیرد و اگر با داشتن روزه واجب روزه مستحبی بگیرد، روزه‌اش باطل است 🌷کسی که روزه مستحبی گرفته، اگر مهمان مومنی شود، مستحب است بدون آن که میزبان را از روزه‌دار بودن خود مطلع سازد، نماید. 🌷روزه مستحبی در صورت منافات با حقوق و روزه مستحبی اگر موجب ایذاء والدین شود، حرام و باطل است. 🌷روزه مستحبی بدون اذن میزبان یا نهی او مکروه است. 🌷در می‌توان روزه مستحبی را به وسیله کردن از سفر، گرفت. 🌷مستحب است بر روزه‌دار مستحبی، که خود را به دعوت برادر افطار کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ نذر روزه در سفر ❓سؤال: آیا می توان در سفر نذر نمود که در همان سفر یا سفر دیگر روزه‌ای بگیرد یا نذر روزه در سفر حتماً باید در وطن باشد؟ ✅ پاسخ: 🌷اکثر مراجع تقلید: اگر فرد نذر کند روزی را روزه مستحبّی بگیرد، نمی‌تواند آن را در سفری که نماز در آن شکسته است به جا آورد، مگر آن‌که: 👈نذر روزه معیّن باشد 👈و در نیّت نذر، لحاظ کرده باشد که روزه را در سفر انجام دهد 🔺یا آن‌که چه مسافر باشد چه مسافر نباشد، روزه بگیرد. 🌷آیت الله مکارم شیرازی: 🔹اگر نذر روزه‏ كند ولى روز آن را معیّن نسازد نمی‌تواند آن را در سفر به‌جا آورد، حتّی اگر نذر کند در سفر روزه بگیرد یا فلان روز را روزه بگیرد خواه در سفر باشد یا در حضر، این نذر هم اشکال دارد. 🔹هرگاه نذر کند روز معینى را روزه بگیرد، احتیاط واجب آن است که آن روز سفر نکند تا بتواند روزه خود را به جا آورد و چنانچه در آن روز مسافرت کند قضاى آن روز بر او واجب است و احتیاط واجب آن است که کفاره نیز بدهد. ⚜️ برخی از شروط دخیل در صحت نذر روزه مستحبی در سفر ♦️حالت اول: شخص هنگام نذر مسافر نباشد؛ اما اگر مسافر باشد و بخواهد نذر کند تا در سفر روزه بگیرد: 🌷آیت الله خامنه‌ای: بنابر احتیاط واجب چنین نذری صحیح نیست. 🥀آیت الله اراکی: محل اشکال است. 🥀آیت الله بهجت: جایز است؛ ولی بنابر احتیاط واجب، روزه را به نیت رجاء باید بگیرد. 🌷آیات عظام تبریزی، سیستانی، شبیری زنجانی: جایز است. 🥀آیت الله صافی گلپایگانی: صحت چنین نذری مشکل است و احتیاط در ترک است. 🌷آیات عظام فاضل لنکرانی، نوری همدانی، وحید خراسانی: جایز نیست. ♦️حالت دوم: نذر روزه برای روزه همان روز باشد؛ ولی اگر بعد از فجر صادق، نذر کند که همان روز را روزه بگیرد: 🌷آیت الله خامنه‌ای: چنین نذری صحیح نیست. 🌷آیت الله سیستانی: صحت چنین نذری محل اشکال است. ♦️حالت سوم: اگر روزه قضا بر عهده‌اش باشد و نذر کند که در سفر روز معینی را روزه مستحبی بگیرد: 🌷آیت الله خامنه‌ای: نذرش صحیح است و باید در سفر در همان روز روزه بگیرد. 🌷آیت الله سیستانی: صحت نذرش محل اشکال است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا