🌸🌸🌸🌸
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
『
هوالحڪیم⇣ #منــاظـرﻫ
』
بررسی برهان وجوب و امڪان
در اثبــات وجــود خــدا
دکتر باقرپور کاشانی ‹مسلمان›
جنـــاب سینا رهنورد ‹آتئیست›
بهمنماه۱۳۹۵.
┈┈┈┈┈┈┈┈┈ ┈┈┈
📌
دکتر باقرپور کاشانی:
با عرض سلام و احترام خدمت دوست بزرگوارم جناب سینا رهنورد و تمام بزرگوارانی که مباحثه ما را دنبال میکنند.
بحثی که خدمت شما و دوستان بنا است که مباحثهای داشته باشیم، پیرامون یکی از ادلهٔ مطرح در اثبات وجود خداست به نام «برهان وجوب و امکان».
این برهان، از ذهن، ما را به خارج میرساند. یعنی اول به حصر عقلی، شقوقی را مشخص میکند، بعد بحث میشود که آیا این شقوق، مصداق خارجیاش به چه نحو است.
هر مفهومی که انسان تعقل میکند، نظر به ذات مفهوم، بدون ملاحظهٔ امر خارجی، از سه حالت خارج نیست:
یا واجب است که هستی، ذاتی اوست، به آن اطلاق میشود واجبالوجود؛ یا وقتی نظر به ذات آن مفهوم میشود، میبینیم که عدم ذاتی اوست، نیستی ذاتی اوست، به آن میگوییم ممتنعالوجود که این ممتنعالوجود، فرض میشود اما مصداق خارجی ندارد، فقط موطنش در ذهن هست.
فرض دیگر، وقتی نظر به ذات مفهومی میشود، در ذاتش نه وجوب خوابیده نه امتناع. یعنی نه هستی، ذاتی اوست، نه نیستی، ذاتی اوست؛ به آن میگوییم ممکنالوجود.
در ارتباط با ممکن الوجود، بودن و نبودن، هر دو به ذات او رواست. اگر علتی به هم رساند، موجود میشود، و الّا معدوم خواهد بود! یعنی اگر علت خارجی باشد، این تحقق پیدا میکند، و الّا تحقق پیدا نخواهد کرد.
پس اینگونه شد که وقتی نظر به ذات هر مفهومی میشود، از سه حالت خارج نیست:
یا وجوب وجود دارد، یعنی وجود و هستی، ذاتی آن هست، فرض عدم برایش نمیشود. وقتی حقیقتی چنین باشد، این همیشه بوده است، بوده است، بوده است. حالا ما کاری نداریم که این حقیقت در خارج باشد یا نباشد! فعلاً در این برهان، این قسمت مطرح نشده.
یا وقتی که آن مفهوم را لحاظ میکنیم، امکان تحقق خارجی اساساً برایش نیست. نیستی در ذاتش هست. آن را تعبیر کردند به ممتنعالوجود.
البته میشود فرض کرد، یعنی با فرض وجود خدا، شریک الباری، شریک برای خدا قائل بشود فرض میشود کرد، اما در خارج تحقق ندارد. ممتنعالوجود است.
گاهیاوقات نظر به ذات مفهوم که میشود، وجود و عدم برایش علیالسویه است؛ یعنی نه وجود، ذاتی آن مفهوم است نه عدم، ذاتی آن مفهوم است. میتواند در خارج تحقق پیدا بکند، میتواند تحقق پیدا نکند. منتهی برای تحققش نیازمند به علت خارجی دارد. چون چیزی که ذاتی شیئی نیست، برای تحقق، نیاز به علت خارجی دارد. به مانند واجبالوجود نیست که وجود ذاتی آن باشد! ممکن، وجود و عدم برایش علیالسویه هست.
لذا برای تحقق خارجی پیدا کردن، نیازمند به علت خارجی دارد.
🔖ادامه دارد...
🔖پارت اول
➪:
@serat12k☜