🔻
فیرحی و تحمیل نظریه بر نَص
[بخش 3 از 3]
3️⃣ دکتر فيرحي با اهتمام به طرح مباحث مشروطه ايران، به دنبال توجيه، تأويل و تفسير غربي از پديده مشروطيت و مشروطهخواهی ايرانيـان اسـت.
🔹️ ايـن پـروژه بـا طرح انديشـه آخوند خراساني و ميرزاي نائيني و تفسير نادرست از انديشـه آنهـا، درتقابـل بـا انديشـههـاي مشروعهخواهاني مانند شيخ فضلالله نوري است. در همين راستا، يکي از محورهـاي فکـري دکتر فيرحي، پديدهي مقابله با استبداد و استبداد ديني است.
🔸️ از نظر فيرحي، جوامـع دينـي و اسلامي از جمله جامعه ايراني، جوامعي استبدادزده هستند و تفسير رايج ديني نيز به نوعي به اين استبداد کمک کرده است.
4️⃣ از جمله آرا و انديشههاي دکتر فيرحي که البته فرصت نکرد آن را تفصيل دهد، نفـي اسلاميسازي علوم انساني است.
🔹️ در پروژه دکتر فيرحـي، علـوم انسـاني مثـل سـاير علـوم، محصول عقل بشري و خرد و عقلانيت جمعي است و لذا پديده اسلاميسازي علوم انساني، پديده توجيه ناپذيری است.
🔸️ اين درحالي است که آميخته بودن علوم انساني موجـود بـا مبـاني اومانيستي غرب و تفاوتها و تضادهاي گزارههاي متعددي از اين علوم با دين اسلام بر اهل نظر پوشيده نيست.
_ _ _ _ _ _ _ _ _
🔰مطلب ذيل، برگرفته و اصلاح شده گفتاري است که در تاريخ ۱۳۹۹/۸/۲۸ با عنوان «فيرحي؛ از قـم تـا نيـاوران» در خبرگـزاري رسا انتشار یافت(
https://rasanews.ir/fa/news/668557)
@serat_zanjan