🔻از ماهیت صدورانقلاب چه می دانیم؟ 🔹نوع رویکرد جهان­گرایی امام خمینی و نگاه جهانی ایشان، نشان دهنده ماهیت فرهنگی صدور در سیره ایشان است. امام هدف صدور را نشر ارزش­‌های انسانی و عمومی بشریت در جهان برمی­‌شمرد (صحیفه امام، ج13، 281،95 و 488- 486، ج12، 147). 🔹از طرفی بر مبنای اصل اختیار در پذیرش که در اسلام به آن تصریح شده است، امام بر اساس نوع انسان­ شناختی و معرفت­ شناختی خود، بیان می­‌دارد که به دنبال اشاعه ارزش­‌های خود از طریق ایجاد شناخت و بیداری در مردم دنیا است (همان، ج10، 242و ج13، 281). 🔹 لذا صدور مبتنی بر قدرت نرم اسلام است. استفاده از قدرت سخت همچون اقدام نظامی و..، جایگاهی در این راهبرد ندارد (همان،ج 13،281، ج15، 321 و رهبرانقلاب، سخنرانی در سالگرد امام خمینی، 14/3/87). 🔸مؤلفه­ های اصلی قدرت این جریان مبانی فکری، عقلانی، فطری و آرمان­ها و ارزش­های همه­ گیر و وابستگی به پشتوانه مردمی آن است. بر همین اساس نیز یک جهاد فکری را پیش­روی خود قرار می­دهد (فارسی،314 و صحیفه امام، ج 3، 207 و ج 15، 307). 🔸در منظر امام، صدور با سر نیزه، نه ممکن است و نه مطلوب (همان، ج 13، 488 و ج18، 157). این ماهیت صدور، به مثابه اصالت فرهنگ در رویکرد جهان­گرایی اسلامی ایشان است. چنین رویکردی به دنبال نشر و انتقال معنویت و تجربیات خود می­باشد (همان، ج13، 90 و ج5، 171). 🔸نامه معروف امام خمینی به گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی، مؤید این ماهیت است. امام در آن نامه اظهار می­ دارد که شرق و غرب، هر دو به علت فقدان ارزش­های معنوی در هم شکسته­اند و راه نجات نیز، پرکردن این خلأ با ارزش­های اعلامی اسلام است. 🔸پتانسیل موجود در این آیین، توانایی توفیق در این راه ایجاد کرده است (اسپوزیتو، 1388، 64- 62 و 93). تأثیرات انقلاب اسلامی ایران بخصوص بر کشورهای اسلامی نیز فکری و ایدئولوژیک بوده است. شکل­‌گیری، توسعه و تقویت احیاگری اسلامی و اعتقاد به برنامه اسلام برای اصلاح سیاسی و اجتماعی مهم­ترین نتیجه این انقلاب در بیرون مرزهای خود بوده است (همان، 332- 331). ✍️محمود پروانه مطالعه متن کامل مقاله: ▪️http://raj.smc.ac.ir/article_2642.html 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan