صراط المستقیم
🎙 کلیپ صوتی 👤 استاد رائفی پور 💥 ذوالقرنین کیست❓ 4⃣ قسمت چهارم 🔵 کیفیت متوسط 🔵 2.5 مگابایت #ذوالقرنین
👤 استاد رائفی پور 🔵 ذوالقرنین کیست؟ 4⃣ قسمت 4  بسم الله الرحمن الرحیم 📌 ذوالقرنین که می‌رسد ، می‌گویند بیا مشکل ما را حل کن . پولش را هم می‌دهیم . راستی چرا حرف پول را می‌آورد ؟ خیلی عجیب است ! چرا بحث پول را می‌آورد ؟ این نکته ای است. باید دقت بکنیم . چرا بحث مالی می‌آورد می‌گوید بیا خراج به تو بدهیم ؟ ببنیم چه می‌شود. 📌 بین ما و این‌ها یک سدی بزن . بعد { ذوالقرنین } جوابشان را می‌دهد : " قال ما مکنا ربی خیرا ". آن چیزی که خدا به من داده ، خیلی بهتر است . پس ذوالقرنین توانسته با این‌ها حرف بزند . این‌ها که زبان کسی را نمی‌فهمیدند ! عجب ! پس ذوالقرنین زبان این‌ها را متوجه می‌شده است . بحث ذوالقرنین کاملا خاص است . این‌ها { قوم مورد نظر } هم او {ذوالقرنین} را می‌شناسند و منتظر او بوده اند تا بیاید و مشکلشان را حل کند . {ذوالقرنین} گفت آن چیزی که خدا به من می‌دهد خیلی و بیشتر و بهتر است . پولتان را برای خودتان نگه دارید . به قول امروزی‌ها می‌گویند پولت رو بگذار جلوی آینه دو برابر بشود ! نخواستیم . پول نخواستیم . " فاعینونی بقوه ". خودتان را می‌خواهم . نیروی خودتان را می‌خواهم . یعنی این بحثی است که به قولی پولی حساب نمی‌شود . به قول طرف می‌گوید آقا نمی‌شود خشکه حساب کنیم ؟ بیاییم خودمان پول بدهیم کنتورات این کار را برای ما انجام بدهی ؟ می‌گوید نه . خودت باید بیایی . تا خودت نیایی حل نمی‌شود . جالب است شما در این آیات از سپاه ذوالقرنین اثری نمی‌بینید . ذوالقرنین سپاهی دارد اینجا ؟ توی ایات اشاره ای به آن شده است؟ نه . تنها دارد صحبت می‌کند . خودش است . که " اجعل ". قرار بدهم . " بینکم و بینهم ردما ". " بین شما و آن‌ها ردم قرار بدهم ." آن‌ها چه می‌خواستند؟ سد خواستند. ذوالقرنین گفت چه برای شما می‌سازم ؟ " ردم " می‌زنم . 📌 ردم می‌دانید یعنی چه ؟ چیز غیر قابل نفوذ را  ردم می‌گویند . بعد حالا می‌خواهد این ردم را بسازد . دقت کنید گفتم بین دو تا سد ، برای ما سدی بزن . {ذوالقرنین} گفت برای شما بهتر از آن را می‌زنم . " آتونی زبر الحدید ". تکه‌های آهن را برایم بیاورید . هنگامی که " ساوی " مساوی شد ، پر شد بین دو تا کناره‌های کوه ،" قال انفخوا ". گفت بدمید توی این کوره‌ها تا این آهن‌ها ذوب بشود . " حتی اذا جعله قال آتونی افرغ علیه قطرا ". بعد مس را ذوب کرد و ریخت بین آهن‌ها تا این‌ها را یکپارچه کند و " ردم " را ساخت . 📌" و ما استطاعوا له نقبا ". از این به بعد آن قوم { یاجوج و ماجوج } نمی‌توانند از روی آن رد بشوند و بهتر است اگر قرآنی نگاه کنید در قرآن جاهایی که " یظهروه " استفاده شده به معنای تسلط است . به خود قرآن رجوع کنید . آیه‌های دیگر هست به معنای تسلط یافتن . {آیه} می‌گوید اگر این‌ها بر شما تسلط پیدا کنند ، شما را رجم می‌کنند . شما را سنگسار می‌کنند . می‌گوید نه خودشان می‌توانند تسلط پیدا کنند و نه می‌توانند با کمک گرفتن از کسی در این ردم سوراخی بزنند . " نقبی " بزنند. می‌گوید:" قال هذا رحمه من ربی ". ذوالقرنین می‌گوید این رحمتی است از خدا . عجب رد می ساخته است و بعد هم ربطش می‌دهد به خدا . همه چیزش را دارد خدایی میکند . خیلی جالب است . بعد اشاره ای می‌کند و می‌گوید:" فاذا جاء وعد ربی جعله دکاء ". وقتی که وعده پروردگار من برسد ، این {ردم} را پاره اش می‌کند . تکه تکه اش می‌کند . " و کان وعد ربی حقا ". وعده پروردگار من حق است. 📌 " و ترکنا بعضهم یموج فی بعض ". " و روز آن وعده که فرا رسد ، خلایق محشر چون موج ، سرگردان و مضطرب باشند و نفخه صور دمیده شود ." پس از اینجا می‌فهمیم که آیه بعدش می‌گوید تا روز قیامت {ردم} پا برجاست. 📌 بحثی مطرح می‌شود . اینجوری که عمیق می‌شوید می گویید سد کوروش را به ما نشان بدهید ؟ بحث یک پیچیدگی هایی پیدا می‌کند . بله عرض کردم . من با تفسیر علامه یا تفسیر آقای مکارم بحثی ندارم . نگاه ابتدایی واقعا همین است . {مطابق با تفاسیر ایشان است }. کوروش شبیه این فرد است . اما وقتی دقیق می‌شوید می‌بینید ای بابا ! ماجرای عجیب غریب‌تری دارد . خدمت شما عرض بکنم حالا می‌خواهیم برویم آیه را مرور کنیم و ذوالقرنینی را که بیشتر جور در می‌آید عرض کنیم خدمتتان . {امیرالمومنین} در حدیث نورانیه و در موارد متعدد حضرت رسول به حضرت علی می‌فرماید: " تو ذوالقرنین این امتی تو ذوالقرنینی یا علی . " عجب ! در این جا یک بحثی پیش می‌آید . انگار که پیامبر به ما می‌فهماند که ذوالقرنین یک صفت هم میتواند باشد. 4⃣ پایان قسمت چهارم سروش http://sapp.ir/seratalmostaghim ایتا https://eitaa.com/seratalmostaghim2