🔰اِلهى اِلَيْكَ اَشْكُو نَفْسًا... بِمَعاصيكَ مُولَعَةً وَ لِسَخَطِكَ مُتَعَرِّضَةً ❇️خدايا به تو شكايت مى‏كنم از نفسى كه به نافرمانی‌ات حريص و به سخط تو متعرض است 🔹نفس انسان به دليل وقوعش در اين عالم، مقتضيات و كشش‏هايى دارد. خداى متعال براى امتحان بشر كه حقيقى را یافته و آن را با اختيار برگزیده است و به آن عمل مى‏كند، تمايلات گوناگون دنيايى (ظاهرى) و معنوى (باطنى) را در وجودش نهاده و به‌علاوه، درک‏هاى مختلفى نيز از جهان، خود و رابطه‌اش با مبدأ عالم قرار داده است. چون درک‏ها و تمايلات ظاهرى و باطنى با هم در اصطكاک‌اند، ميانجى‌ای به نام «قوۀ عاقله» در او ايجاد كرد تا بين آن‌ها هماهنگى و تعادل برقرار كند و انسان از هر دو گونه درک و تمايلات، بهرۀ مناسب ببَرد. 🔹اگر عقل در وجود انسان حاكم نشود، تمايلات و درک‌های ظاهری بر تمايلات و درک‏هاى باطنى غلبه مى‏كند. 👌به ‏فرمايش حضرت اميرالمؤمنين(ع) در ميان موجودات الهى در انسان، و شهوت تركيب شده است، در ملائكه الهى تنها عقل تحقق دارد و در حيوانات، شهوت يا غضب وجود دارد. 🔹به تمايلاتى كه موجب كشش موجود به امور مناسب وجودش مى‏شود «شهوت» می‌گویند و به آن قوه‏اى كه كارش دفع امور مضری است كه با هستی موجود يا كمالاتش متضاد است «غضب» اطلاق مى‏شود. بنابراين، شهوت و غضب و آثار آن براى ملائكه معنا ندارد تا وجودشان متمايل به سوء شود و در وجود حيوانات نيز اين درک‏ها و تمايلات ظاهرى غلبه دارد؛ يعنى آن درک‏ها و تمایلات ديگر را ندارند. البته طبق بعضى روايات درک ضعيفى از بدى‏ها و خوبى‏ها دارند، اما درک وسيعى كه انسان دارد قطعاً حيوانات ندارند. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 🌐https://eitaa.com/seratemostaghim_ir