⚡️
صاحب جواهر و فتوای ابوحنیفه
🔻همه دربارهی فتاوای عجیب ابوحنیفه در باب نماز شنیدهایم. یکی از آنها استحباب تسلیم است، به این معنا که نمازگزار میتواند سلام آخر را ترک و نماز خود را با یکی از مبطلات -حتّی حدث!- تمام کند.
⬅️ مرحوم صاحب
جواهر (رضوان الله تعالی علیه) که در آمیختن خطابه با برهان ید طولایی دارد، در عبارت شیرینی به فتاوای ابوحنیفه در باب نماز تاخته، و دوری بلکه اِعراض وی از بیت وحی و صاحبان شریعت (صلوات الله علیهم اجمعین) را با رِندی به رخ کشیدهاست و گوید:
🔹شاید علت این که ابوحنیفه فتوا داده که شخص می تواند نماز را با حدث هم تمام کند آن است که باید بین نماز و پایان آن تناسبی باشد، نمازی که با وضو با شراب خرمای غصبی، در مکان غصبی و بر پوست سگ شروع شود باید هم با حدثی پایان پذیرد.
🔸و لعل الذي ألجأه إلى التخيير المزبور -بعد القياس- أنه راعى التناسبَ بين أفراد ما ابتدعه من الصلاة و بين المحلِّل لها،
إذ منها عنده -بعد الوضوء بنبيذ التمر المغصوب منكوساً عكسَ الكتاب العزيز- الصلاةُ في الدار المغصوبة على جلدِ كلبٍ لابساً لجلد كلبٍ و بيده قطعةٌ من لحمِ كلبٍ و عليه نجاسةٌ، ثم يكبّر بالفارسية و يقرأ كذلك [= بالفارسیة] «مدهامّتان»، ثم يطأطئ رأسَه حداً يسيراً غيرَ ذاكرٍ و لا مطمئنٍّ، ثم يَهوي إلى السجود من غير رفعٍ، ثم يحفر حفيرةً لينزل جبهتَه أو أنفَه فيها من غير ذكر و لا طمأنينةٍ و لا رفعٍ بينهما، ثمّ يقعُد من غير تشهدٍ.
و هذه لايناسبها إلا التحليلُ بضرطةٍ قطعاً! و حقٌّ للآمر بها أن يأمرَ بهذا المحلِّل لها!
📚
جواهر الکلام، ج۱۰، ص ۲۸۳.
@seyyed_hossein_kashfi