⚡️
تعصب روشنفکری
🔻 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته):
🔹متاسفانه ما یک مشکلی داریم، مشکل تأثیرپذیری از مستشرقین. مستشرقین به احادیث ما با نگاه منفی و سوء ظن آمیز نگاه میکنند. از اوّل اصل را بر عدم اصالت احادیث گذاشتند. نه خصوص احادیث شیعه، احادیث اسلامی اصلا. علت اصلی قضیه هم تحت تأثیر حرفهایی است که در مباحث انجیل شناسی هست. مباحث انجیل شناسی در روند رابطۀ بین کلیسا و علم در کشورهای غربی خیلی تأثیر گذاشته است، خب اینها روی قرائن و شواهدی، بسیاری از مطالبی که در اناجیل مطرح هست را میگویند این مطالب جعلی هست. این نگاه منفی که در بحثهای اناجیل بوده، مشابهش را در تمدنها و فرهنگهای دیگر پیادهسازی و از اوّل با یک نگاه منفی به احادیث نگاه میکنند. اصل اوّلی را با مجعول بودن و امثال اینها قرار میدهند.
🔸 متأسفانه این نگاه در محیط دانشگاهی که خیلی شایع هست و احیاناً در محیطهای حوزوی هم آدم مشاهده میکند و خیلی بد است. اصل قضیه با این نگاه سوء ظن آمیز به میراث نگاه کردن هست. و این نگاه باعث میشود که قضایا یک شکل دیگر پیدا کند.
🔹به تناسب یک نکتهای را عرض بکنم. آقای کیوان سمیعی یک کتاب به نام
اوراق پراکنده دارد. در
اوراق پراکنده حرفی از ابن تیمیه نقل میکند در مورد اینکه اصلاً خادمی به نام فضه نبوده و علمای ما کسی به نام فضه نمیشناسند و یک قضایایی را مطرح میکند. حالا در مورد فضه خب روایتهای زیادی داریم و همان روایات برای اثبات وجود شخصی به نام فضه کافی هست. ولی ابن تیمیه هم یکی از شخصیتهایی است که نگاهش نسبت به یک سری از چیزهایی که با تفکرات و افکارش ناسازگار است از اوّل نگاه منفی دارد. آنجا یادم هست که آیة الله والد در حاشیۀ همان
اوراق پراکندۀ آقای کیوان سمیعی یک تعبیری داشتند که: «تعصب از هر نوعش مذموم است، چه تعصب متعارف و چه تعصب روشنفکری.»
🔸 ما متأسفانه حالا تعصب روشنفکری [داریم]، کسانی که دلشان میخواهد حرفهای جدید بزنند، حرفهای تازه بزنند. یکی از حرفهای تازه زدن حرفهایی که غربیها خوششان میآید، آن طرفیها خوششان میآید. این یک سبک است. من نمیخواهم بگویم هر چی در میراث ما وجود دارد درست است، ولی اینکه از اوّل هم ما به عنوان یک اصل مفروض بگوییم هر چی هم وجود دارد خراب است، و دنبال دلیل برای تخریب اینها بگردیم آن هم باطل است. هر دو طرف قضیه افراط و تفریطی هست.
📚 درس خارج فقه زکات
📆 ۱۰ آبان ۱۴۰۰
@seyyed_hossein_kashfi