📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۱ الی ۳
بِسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ * الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان * ستایش خدایی را که پروردگار جهانیان * رحمتگر مهربان
●|
دلیل تکرار «الرحمن الرحیم» |●
خب، بعد از آن بلافاصله «
الرَّحمنِ الرَّحيم»؛ باز بخشنده بخشایشگر؛ صفت دیگری برای الله. اینجا تکرار شده؛ هم در «
بسم الله» آمده بود، هم در اینجا آمده.
میتوانیم بگوییم این تکرار از این جهت مانعی ندارد که «
بسم الله» یک صیغهٔ جداگانه است، یک عبارت جداگانه است، مال همهٔ سورهها است، در اوّل همهٔ سخنها است، بنابراین «
الرحمن الرَّحيم» در «
بِسمِ الله» یک حکایت جداگانهای است.
در خود سورهٔ حمد بعد از «
بسم الله» هم این صفت آمده برای تفهیم معارفی که در کلمهٔ «
اَلرَّحمن» و «
الرّحیم» هست که اشاره کردیم.
میتوانیم هم بگوییم نه، «
الرَّحمنِ الرَّحيم» در «
بسم الله» از دیدگاهی مورد توجه بود و در اینجا از دیدگاه دیگری.
در آنجا «
الله» را با صفت رحمان و رحیم - دارنده رحمت همگانی و دارنده رحمت ویژه همیشگی - توصیف کردیم، برای اینکه صفت خداوند را بیان کرده باشیم اما در اینجا که بعد از «
رَبِّ العالَمین» میگوییم «
الرَّحمنِ الرَّحیم»، برای این است که جهت ربوبیت الهی را بیان کرده باشیم.
خدا که «
رَبِّ العالَمین» است یعنی پرورش دهنده است، رشد دهنده است، تربیت کننده است و پیش برنده است، در چه جهتی خدای متعال پرورش میدهد؟
در چه جهتی انسانها و موجودات را رشد میدهد؟
یا خداوندگاری عالم و کردگاری عالم نسبت به موجودات، در چه جهتی و دارای چه مضمونی است؟
پاسخ این است که دارای مضمون رحمت است.
رشد میدهد انسانها را در جهت رحمت، هدایت میکند در جهت رحمت، امور آنها را اداره میکند و تدبیر میکند در جهت رحمت:
از رحمت آمدند و به رحمت روند خلق
این است سر عشق که حیران کند عقول [۱]
رحمت، هدف و جهت خلقت انسان و هدایت انسان و تربیت انسان و تدبیر امور انسان و دیگر موجودات است.
پس «
الرَّحمنِ الرَّحیم» یک بار دیگر در اینجا ذکر شده برای افاده این مقصود.
📝پاورقی:
[۱]. محمد رضا صهبای قمشهای
📚تفسیر سوره حمد، آیات ۱ الی ۳، ص۴۰_۴۱
🎙امام خامنهای مدظلهالعالی
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_حمد
@sh_hosein