🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 📝🌱📝🌱📝🌱📝🌱 💚 سطر سطر زندگی با آیه‌ها *⃣ تبیین و حفظ ۳۰ فراز زندگی ساز قرآن کریم 1⃣1⃣ سطر یازدهم ✨جامعه توحیدی 📜 جزء ۱۱ 🟢 قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ لَهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ إِنْ عِندَكُم مِّن سُلْطَانُ بِهَذَا أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (یونس، آیه ۶۸) 👆با توجه به دشواربودن حفظ این آیه برای عموم مخاطبین، آیۀ مشابه دیگری با همین موضوع برای حفظ انتخاب شده است. ⁉️از فاصله طبقاتی و ویژه خواری برخی ناراحتی؟ 🧐ترجمه تدبری👇 «يَأَيُّهَا النَّاسُ» ای مردم، [هیچ کدام از معیارهای پوچ بشری، معیار برتری شما بر هم و جواز غیبت و تعصب و تندی و سوءظن و... نیست. این گناهان که سبب اختلافات در جامعه است، همواره ریشه در توهم‌های پوچ برتری یک طائفه بر طائفه دیگر از مردم با این معیارهای پوچ را دارد] «إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثَى» همانا ما شما را از یک مرد و زن واحد خلق کردیم [و همه هم خون و برابرید] «وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» و خودمان شما را در قالب ملت‌ها و قبیله‌ها، تفکیک، کردیم تا این تفکیک باعث شناخت بیشتر شما از هم گردد [و نه اینکه عامل برتری طلبی بر یکدیگر باشد.] «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» تنها معیار برتری و گرامی‌تر بودن نزد خدا [که برتری واقعی است]، تقوا است و با تقواترین شما گرامی ترین نزد خداست. «إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» همانا خداوند دانا و با خبر [از همه چیز از جمله ملاک‌های واقعی برتری شما نسبت به یکدیگر] است. 🎖قطعه طلا قیمت یک قطعه طلا را وزن آن تعیین می‌کند نه شکل آن. پیش زرگر، ملاک وزن است نه شکل؛ ای بسا شکل، شکیل باشد اما وزنی نداشته باشد. و خدا زرگر عالم است و آنچه قیمت آدمی را تعیین میکند قیافه و ژست نیست قبیله و قوم نه تیره و نژاد نه لهجه و زبان نه... بلکه وزن تقوای آدمی است که به آدمی وزانت می‌بخشد. تقوا، یعنی خود را نگاه داشتن در نتیجه هر راهی نرفتن هر کاری نکردن و هر جایی نبودن و در یک کلام پسندیدن آنچه پسند جانان است. و خداوند می‌گويد ملاک من همین است و این یعنی ملاک شما هم همین باشد. 📈طبقه ویژه توحید به معنای یک خدا قائل بودن تدبیر و خلق و آفرینش و اداره جهان را از یک خدا دانستن و ضامن نفی طبقات اجتماعی است.¹ جامعه توحیدی یک جامعه بی طبقه است. یک جامعه‌ای است که گروه‌های انسان‌ها در آن جامعه از یکدیگر برحسب حقوق و مزايا جدا نشدند. همه در یک مسیر و با یک نوع امکانات و با یک نوع حقوق زندگی می‌کنند و حرکت می‌کنند. این مسئله خیلی مهمی است که اگر چنانچه خالق و معبود یکی شد ناگزیر انسان‌ها در یک طبقه و یک ترازند همه از یک اصل و یک ریشه آفریده شده‌اند. هیچ کس در آفرینش از مزیتی که منشأ برخورداری حقوقی باشد بهره‌مند نیست. این را هم دقت کنید نه اینکه از مزیتی برخوردار نیست؛ چرا ممکن است انسان‌هایی بر اثر شرایطی یک استعداد خاصی پیدا کنند. خب یک مزیتی شد. یک نفر ممکن است از لحاظ شرایط خلقتی جوری به وجود آمده باشد که نابغه باشد ممکن است کسی از پدر و مادری تولید شده که با استعداد است یکی کم استعدادتر است یکی نیرومندتر است یکی ضعیف‌تر و لاغرتر است یکی زیباتر است یکی زشت‌تر است. پس این اختلافات هست؛ اما این اختلافات منشأ اختلاف حقوقی نیست.² وقتی ما یک خدایی هستیم معنایش این است که مردم جامعه همه یک صنفند یک گروهند یک طبقه‌اند برادر و در کنار همند؛ یعنی بندگان خدا در یک ترازند در دو تراز نیستند. از جمله معنای خدا یک است و دو نیست، این است.³ «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» این حکم قاطع اسلامی است در زمینه نفی طبقات اجتماعی؛ گرامی‌ترین شما در نزد خدا با تقواترین است. یعنی از یک طبقه‌ای بودن وابسته به خانواده‌ای بودن وابسته به یک سلسله و تیره‌ای بودن موجب گرامی‌تر بودن نیست و تازه نکته جالب‌تر و باریک‌تر اینجاست آن‌هایی که با تقوا هستند که بالاتر از دیگرانند باز از امتیازات حقوقی بیشتری برخوردار نیستند. اینجور نیست که آدم‌های با تقوا یک پول بیشتری بگیرند یک حقوق بیشتری داشته باشند یا از حقوق اجتماعی بیشتری و بهتری برخوردار باشند نه نه خیر؛ اینجور نیست.⁴ 📚منابع: 1. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۱۲، ص ۳۳۸ 2. همان، جلسه ۱۲، ص ۳۴۱ 3. همان جلسه ۱۲، ص ۳۴۰ 4. همان، جلسه ۱۲، ص ۳۵۰