ادامه تفسیر آیه ۲۷۲ سوره بقره از نکته ها   ۳ ـ اثر انفاق در زندگى انفاق کنندگان جمله  وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْر فَلاِ َنْفُسِکُم  مى گوید: منافع انفاق به خود شما بازگشت مى کند و به این وسیله انفاق کنندگان را به این عمل انسانى تشویق مى نماید، مسلماً انسان، هنگامى که بداند نتیجه کار او به خود او باز مى گردد، بیشتر به آن کار علاقه مند خواهد شد. ممکن است در ابتدا چنین به نظر برسد که: منظور از بازگشت منافع انفاق به انفاق کننده، همان پاداش و نتایج اخروى آن باشد.   البته این معنى صحیح است، ولى نباید تصور کرد که سود انفاق تنها جنبه اخروى دارد، بلکه از نظر این دنیا نیز به سود آنها است، هم از جنبه  معنوى  و هم از جنبه  مادى : از نظر معنوى، روحِ گذشت و بخشش و فداکارى و نوع دوستى و برادرى را در انفاق کننده پرورش مى دهد و در حقیقت وسیله مؤثرى براى تکامل روحى و پرورش شخصیت اوست.   و از نظر مادّى وجود  افراد محروم و بینوا  در یک اجتماع، موجب انفجارهاى خطرناک مى گردد، همان انفجارهائى که گاهى تمام اصل مالکیت را در خود فرو مى برد و تمام ثروت ها را مى بلعد و نابود مى سازد. انفاق، فاصله طبقاتى را کم مى کند، و خطراتى را که از این رهگذر، متوجه افراد اجتماع مى شود از میان مى برد.   انفاق آتش خشم و شعله هاى سوزان طبقات محروم را فرو مى نشاند و روح انتقام و کینه توزى را از آنها مى گیرد. بنابراین، انفاق از نظر  امنیت اجتماعى ،  سلامت اقتصادى  و  جهات مختلف مادى و معنوى  به سود انفاق کنندگان نیز هست.   ۴ ـ  وَجْه اللّه  چه معنى دارد؟  وَجْه  در لغت به معنى  صورت  است و گاهى به معنى  ذات  به کار برده مى شود. بنابراین  وجه اللّه  یعنى ذات خدا. انفاق کنندگان باید نظرشان ذات پاک پروردگار باشد، پس ذکر کلمه  وجه  در این آیه و مانند آن، متضمن یک نوع تأکید است; زیرا هنگامى که گفته شود:  براى ذات خدا  تأکید آن از  براى خدا  بیشتر است، یعنى حتماً براى خدا باشد و نه دیگرى!   به علاوه، معمولاً صورت انسان، شریف ترین قسمت ظاهرى بدن اوست; زیرا اعضاى مهم بینائى و گویائى در آن قرار گرفته است به همین دلیل، هنگامى که کلمه  وجه  به کار برده شود، شرافت و اهمیت را مى رساند، در اینجا هم به طور  کنایه  در مورد خداوند به کار برده شده است و در واقع یک نوع احترام و اهمیت از آن فهمیده مى شود، بدیهى است خدا نه جسم است و نه صورت دارد. تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۴۱۳