پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم م
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱ از سوره نساء اکنون ببینیم منظور از  نَفْس واحِدَة  کیست؟ آیا منظور از  نفس واحده  یک فرد شخصى است یا یک واحد نوعى (یعنى جنس مذکر)؟🤔 شکى نیست که ظاهر این تعبیر همان واحد شخصى را مى رساند و اشاره به نخستین انسانى است که قرآن او را به نام آدم پدر انسان هاى امروز معرفى کرده و تعبیر  بنى آدم  که در آیات فراوانى از قرآن وارد شده، نیز اشاره به همین است و احتمال این که منظور وحدت نوعى بوده باشد از ظاهر آیه بسیار دور است.   و در جمله بعد مى فرماید:  همسر او را از جنس او خلق کرد  (وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها). 🟢بعضى از مفسران از این تعبیر، چنین فهمیده اند که: همسر آدم،  حوّا از بدن آدم آفریده شده، و پاره اى از روایات غیر معتبر را که مى گوید:  حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده شاهد بر آن گرفته اند.   در فصل دوم از  سفر تکوین  تورات نیز به این معنى تصریح شده است. 🟡ولى با توجه به سایر آیات قرآن هر گونه ابهامى از تفسیر این آیه برداشته مى شود و معلوم مى شود: منظور از آن این است که خداوند همسر او را از جنس او (جنس بشر) آفرید.   در آیه ۲۱ سوره  روم  مى خوانیم: وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها:  از نشانه هاى قدرت خدا این است که همسران شما را از جنس شما آفرید تا به وسیله آنها آرامش بیابید . و در آیه ۷۲ سوره  نحل  مى فرماید: وَ اللّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً:  خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد .   روشن است که در این آیات مى خوانیم:  همسران شما را از شما قرار داد  معنى آن این است که از جنس شما قرار داد، نه از اعضاى بدن شما. و طبق روایتى که از امام باقر(علیه السلام) در تفسیر  عیاشى  نقل شده، خلقت حوا از یکى از دنده هاى آدم، شدیداً تکذیب شده و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۱۳