eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
640 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
518 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾خبر آمد ... 🌹عجب محرمی شد امسال شهید پرپرم برگشته 🌹بیایید بریم به استقبالش مدافع حرم برگشته ▪️پس از سالها چشم انتظاری ، پیکر پاک و مطهر خادم الحسین(ع) شهید والامقام و مدافع حرم عباس آسمیه تفحص و به وطن بازگشت... 🌷عباس جان خوش آمدی 🌷چشم مادرت روشن... 😢عباس جان چه خوش موقع اومدی دستی بکش به این دل های پر آلوده ما ، که بتونیم برای ارباب خوب خادمی و عزاداری کنیم... لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi #شهید_عباس_آسمیه #کلنا_عباسک_یا_زینب
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۲۰۰ سوره آل عمران ۳ ـ در جمله بعد، به مسلمانان دستور 🟡آماده باش در برابر دشمن و مراقبت دائم از مرزها و سرحدّات کشورهاى اسلامى را مى دهد، مى فرماید:  از مرزهاى خود، مراقبت به عمل آورید  (وَ رابِطُوا). این دستور به خاطر آن است که 👈مسلمانان هرگز گرفتار حملات غافلگیرانه👌دشمن نشوند، و نیز به آنها دستور آماده باش و مراقبت همیشگى در برابر حملات شیطان و هوس هاى سرکش مى دهد، تا غافلگیر نگردند.   لذا در بعضى از روایات از على(علیه السلام) این جمله به مواظبت و انتظار نمازها یکى بعد از دیگرى تفسیر شده است. زیرا کسى که با عبادت مستمر و پى در پى، دل و جان خود را بیدار مى دارد، همچون سربازى است که در برابر دشمن حالت آماده باش به خود گرفته است. جمله  رابِطُوا  از ماده  رِباط  گرفته شده، و آن در اصل به معنى بستن چیزى در مکانى است (مانند بستن اسب در یک محل) و به همین جهت به کاروانسرا  رباط  مى گویند و  ربط قلب  به معنى آرامش دل و سکون خاطر است، گویا به محلى بسته شده است و  مرابطه  به معنى مراقبت از مرزها آمده است; زیرا سربازان و مرکب ها و وسائل جنگى را در آن محل نگاهدارى مى کنند. خلاصه این که  مرابطه  معنى وسیعى دارد که👈 هر گونه آمادگى براى دفاع از خود و جامعه اسلامى را شامل مى شود.   در فقه اسلامى نیز در باب جهاد بحثى تحت عنوان  مرابطه  یعنى آمادگى براى حفظ مرزها در برابر هجوم احتمالى دشمن دیده مى شود که احکام خاصى براى آن بیان شده است. (براى کسب اطلاع بیشتر به کتب فقهى مراجعه شود). در بعضى از روایات به علماء و دانشمندان نیز  مرابط  گفته شده است، امام صادق(علیه السلام) طبق روایتى مى فرماید: عُلَماءُ شِیْعَتِنا مُرابِطُونَ ...  دانشمندانِ پیروان ما همانند مرزدارانى هستند که در برابر لشکر ابلیس صف کشیده اند و از حمله آنها به افرادى که قدرت دفاع از خود ندارند جلوگیرى مى کنند.   در ذیل این حدیث، مقام و موقعیت آنها، برتر و بالاتر از افسران و مرزدارانى که در برابر هجوم دشمنان اسلام پیکار مى کنند شمرده شده است و این به خاطر آن است که آنها 🟢نگهبانان عقائد و فرهنگ اسلامند 👏👏👏در حالى که اینها حافظ مرزهاى جغرافیائى هستند. مسلماً 👌👌ملتى که مرزهاى عقیده اى و فرهنگى او، مورد حملات دشمن قرار گیرد و نتواند به خوبى از آن دفاع کند در مدت کوتاهى از نظر سیاسى و نظامى نیز شکست خواهد خورد. تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۰۱
به نام خدا طبق برنامه اعلامی برنامه کارگاه و حلقه های معرفتی امروز ساعت ۱۹:۰۰ برگزار می گردد . لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر محرم اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ؛‌ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و نوجوانان ایران اسلامی *هم‌خانواده نو+جوان شوید...* به ما بپیوندید https://nojavan.khamenei.ir
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۲۰۰ سوره آل عمران ۳ ـ در جمله بعد، به مسلمانان دستور 🟡آماده
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۲۰۰ سوره آل عمران ۴ـ بالاخره، آخرین دستور که همچون چترى 👌👌بر همه دستورات سابق سایه مى افکند،🟢 دستور به پرهیزکارى است، مى فرماید:  تقواى الهى پیشه کنید  (وَ اتَّقُوا اللّهَ). 👈 استقامت ،  مصابره  و  مرابطه ، باید آمیخته با تقوا و پرهیزکارى باشد و از هر گونه خودخواهى و ریاکارى و اغراض شخصى به دور گردد. 🟡در پایان آیه مى فرماید:  شما در سایه به کار بستن این چهار دستور، مى توانید رستگار شوید و با تخلف از آنها راهى به سوى رستگارى نخواهید داشت  (لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ).   🟨نکته ها: ۱ ـ سؤال: گاهى سؤال مى شود: چرا در قرآن جمله هائى با کلمه  لعلّ  شروع شده است؟ 👈مانند جمله لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ:  شاید رستگار شوید . 👈و لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونِ:  شاید پرهیزکار شوید . 👈و لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ:  شاید مشمول رحمت شوید . در حالى که کلمه  لعلّ  نوعى تردید🤔 را مى رساند که از مقام خداوند داناى به همه چیز، دور است.   این جمله اتفاقاً دست آویزى براى پاره اى از دشمنان اسلام شده و مى گویند: اسلام به کسى وعده نجات قطعى نمى دهد و وعده آن آمیخته با تردید است; زیرا بسیارى از این وعده ها با کلمه  لعل  شروع شده است. 🟥پاسخ: اتفاقاً این تعبیر یکى از نشانه هاى عظمت، واقع بینى و واقع گوئى قرآن مجید است;👌👌 زیرا قرآن این کلمه را در جائى به کار مى برد که گرفتن نتیجه احتیاج به شرائطى دارد که به وسیله کلمه  لعل  اشاره اجمالى به آن شرائط شده است.   مثلاً سکوت کردن به هنگام شنیدن آیات قرآن و گوش فرا دادن به مضمون آیات به تنهائى کافى نیست،👌 که انسان مشمول رحمت الهى شود، بلکه علاوه بر آن، 👈درک و فهم آیات و 👈به کار بستن آنها نیز لازم است و لذا قرآن مى گوید: وَ اِذا قُرِءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ:  هنگامى که قرآن خوانده مى شود، گوش فرا دهید و خاموش باشید شاید مشمول رحمت شوید. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۰۳
🌷به نام خدا🌷 کلاس های مهارتی امروز ساعت ۱۹:۰۰ در مکان های ذیل برگزار می گردد : ۱.رباتیک و آردوینو : مسجد حضرت خدیجه الکبری س ۲.خطاطی : مسجد بنی فاطمه ع ۳.پریمیر : پایگاه بسیج ( طبقه اول ) ۴.برق و الکترونیک : پایگاه بسیج ( طبقه همکف ) لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
🌷به نام خدا 🌷 با سلام انشاءالله روز جمعه برنامه آماده سازی پایگاه برای مراسم شام غریبان از ساعت ۹:۳۰ صبح در پایگاه برگزار می‌شود . انشاالله کمک شما تسلای دل امام زمان باشد . 🏴🏴🏴 لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
🌷به نام خدا 🌷 😭ویژه برنامه شام غریبان 😭 مولای غریبان امام حسین ع حرکت دسته های عزاداری مساجد منطقه کارخانه قند به سمت قدمگاه و مدرسه عشق شهدا در شام غریبان اباعبدالله الحسین ع لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۲۰۰ سوره آل عمران ۴ـ بالاخره، آخرین دستور که همچون چترى 👌👌ب
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۲۰۰ سوره آل عمران از نکته ها اگر قرآن مى گفت: 👈حتماً مشمول رحمت خواهید بود، دور از واقع بینى بود; زیرا همان طور که گفتیم این موضوع👈شرائط دیگرى هم دارد ولى هنگامى که مى گوید:  شاید ، سهم سایر شرایط محفوظ مانده است، اما عدم توجه به این حقیقت، موجب خرده گیرى بر این آیات شده و حتى بعضى از دانشمندان ما نیز معتقد شده اند که  لعلّ  در این گونه موارد معنى  شاید  نمى دهد، در حالى که این سخن نیز یک نوع خلاف ظاهر و بدون دلیل است (دقت کنید).   در آیه مورد بحث، با این که اشاره به چهار ماده مهم از عالى ترین دستورهاى اسلامى شده باز براى این که از بقیه برنامه هاى سازنده اسلامى غفلت نشود، کلمه  لعلّ  را به کار برده است.   ۲ ـ پایمردى و پیروزى 🟣اگر مسلمانان امروز، آیه فوق را به عنوان یک شعار اسلامى در برنامه زندگى👌 خود پیاده کنند بسیارى از مشکلاتى را که اکنون با آن مواجه هستند حل خواهند نمود، 👌👌👌👏👏👏امروز ضرباتى بر پیکر اسلام و مسلمین بر اثر زیر پا گذاشتن و یا فراموش کردن همه یا بعضى از این دستورهاى چهارگانه وارد مى شود که بسیار دردناک است.   اگر 👈روح استقامت و پایمردى در مسلمانان زنده شود. اگر👈 در برابر افزایش تلاش و کوشش دشمنان، مسلمانان تلاش و کوشش بیشترى از خود نشان دهند. و اگر 👈طبق فرمان مرابطه، مراقبت کافى از مرزهاى جغرافیائى و فرهنگى و عقیده اى بنمایند و هماره در برابر نقشه هاى دشمنان، حالت آماده باش داشته باشند. علاوه بر همه اینها، 👈با تقواى فردى و اجتماعى، گناه و فساد را از جامعه خود دور کنند، پیروزى 👌👌آنها تضمین خواهد شد.👏👏👏👏   بار الها! به همه ما توفیق مرحمت کن که این دستورهاى حیات بخش کتاب آسمانیت را در زندگى به کار بریم و ما را مشمول رحمت و الطاف بى انتهاى خود گردان🤲🤲 تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۰۵
🌿 3️⃣ پرده سوم | *سرباز شش‌ماهه* ⚖ هیچ میدونین که چرا هیچ کدوم از افرادی که در راه خدا شهید شدن با حادثه کربلا قابل مقایسه نیستن؟ 🏴 علیه‌السلام 💫 نو+جوان، انرژی امید ابتکار 🌱 لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۲۰۰ سوره آل عمران از نکته ها اگر قرآن مى گفت: 👈حتماً مشمول
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید همان کسى که (همه) شما را از یک انسان آفرید. و همسر او را (نیز) از جنس او خلق کرد. و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمین) منتشر ساخت. و از خدایى بپرهیزید که هرگاه چیزى از یکدیگر مى خواهید، نام او را مى برید و (نیز) از (قطع رابطه با) خویشاوندان (پرهیز کنید) زیرا خداوند، مراقب شماست. (نساء/1) مبارزه با تبعیض ها روى سخن در نخستین آیه این سوره، به تمام افراد👌 انسان است; زیرا محتویات این سوره در حقیقت همان مسائلى است که تمام افراد بشر در زندگى خود به آن نیازمند هستند.          سپس دعوت به تقوى و پرهیزکارى، که ریشه اصلى👌👌برنامه هاى سالم سازى اجتماع مى باشد، اداى حقوق یکدیگر، تقسیم عادلانه ارث، حمایت از یتیمان و رعایت حقوق خانوادگى و مانند اینها همه از امورى است که بدون👈 پشتوانه تقوا و پرهیزکارى به جائى نمى رسد، ❌لذا این سوره را ـ که محتوى همه این مسائل است ـ با دعوت به تقوا آغاز مى کند، مى فرماید:  اى مردم! از پروردگارتان بپرهیزید!  (یا أَیُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ).   پس از آن براى معرفى خدائى که نظارت بر تمام اعمال انسان دارد به یکى از صفات او اشاره مى کند که ریشه وحدت اجتماعى بشر است، مى فرماید:  همان خدائى که همه شما را از یک انسان پدید آورد  (الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْس واحِدَة).   بنابراین، امتیازات و افتخارات موهومى که هر دسته اى براى خود درست کرده اند از قبیل امتیازات نژادى، زبانى، منطقه اى، قبیله اى و مانند آن که امروز منشأ هزار گونه گرفتارى در جامعه هاست، همه نادرست و نباید در یک جامعه اسلامى وجود داشته باشد، چه این که همه، از یک اصل سرچشمه گرفته و فرزندان یک پدر و مادرند و در آفرینش از یک گوهرند.   توجه به این که جامعه عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) یک جامعه به تمام معنى قبیله اى بود اهمیت این مبارزه را روشن تر مى سازد و نظیر این تعبیر، در موارد دیگرى از قرآن مجید نیز هست که در جاى خود به آن اشاره خواهد شد. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۱۲
به نام خدا اطلاعیه برنامه امروز ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین ع به اطلاع می رسانیم : باشگاه رزمی راس ساعت ۱۶ برقرار و کلاس قرآن بدلیل تقارن با برگزاری بعضی هیاتهای مذهبی تعطیل می باشد . لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
🌿 4️⃣ پرده چهارم | *بعثت علی‌اکبر* 📜امام حسین علیه‌السلام می‌بیند چهره، صدا و اخلاقش درست شبیه پیامبر (ص) است اما این جوان هم به میدان رفت... 🏴 علیه‌السلام 💫 نو+جوان، انرژی امید ابتکار 🌱 @Nojavan_Khamenei
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم م
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱ از سوره نساء اکنون ببینیم منظور از  نَفْس واحِدَة  کیست؟ آیا منظور از  نفس واحده  یک فرد شخصى است یا یک واحد نوعى (یعنى جنس مذکر)؟🤔 شکى نیست که ظاهر این تعبیر همان واحد شخصى را مى رساند و اشاره به نخستین انسانى است که قرآن او را به نام آدم پدر انسان هاى امروز معرفى کرده و تعبیر  بنى آدم  که در آیات فراوانى از قرآن وارد شده، نیز اشاره به همین است و احتمال این که منظور وحدت نوعى بوده باشد از ظاهر آیه بسیار دور است.   و در جمله بعد مى فرماید:  همسر او را از جنس او خلق کرد  (وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها). 🟢بعضى از مفسران از این تعبیر، چنین فهمیده اند که: همسر آدم،  حوّا از بدن آدم آفریده شده، و پاره اى از روایات غیر معتبر را که مى گوید:  حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده شاهد بر آن گرفته اند.   در فصل دوم از  سفر تکوین  تورات نیز به این معنى تصریح شده است. 🟡ولى با توجه به سایر آیات قرآن هر گونه ابهامى از تفسیر این آیه برداشته مى شود و معلوم مى شود: منظور از آن این است که خداوند همسر او را از جنس او (جنس بشر) آفرید.   در آیه ۲۱ سوره  روم  مى خوانیم: وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها:  از نشانه هاى قدرت خدا این است که همسران شما را از جنس شما آفرید تا به وسیله آنها آرامش بیابید . و در آیه ۷۲ سوره  نحل  مى فرماید: وَ اللّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً:  خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد .   روشن است که در این آیات مى خوانیم:  همسران شما را از شما قرار داد  معنى آن این است که از جنس شما قرار داد، نه از اعضاى بدن شما. و طبق روایتى که از امام باقر(علیه السلام) در تفسیر  عیاشى  نقل شده، خلقت حوا از یکى از دنده هاى آدم، شدیداً تکذیب شده و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۱۳
14.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به نام خدا 🎥گزارش فعالیت🎥 نظافت و آماده سازی پایگاه بسیج به منظور میزبانی از دسته های عزاداری شام غریبان اباعبدالله الحسین ع خدا قوت به نوجوانان و جوانان عزیز شرکت کننده و گروه رسانه پایگاه قرار ما دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩🚩عباس امان نامه نمی خواهد... استاد رحیم پور ازغدی لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
به نام خدا برنامه های طرح تابستانه امروز و فردا ( تاسوعا و عاشورای حسینی ) تعطیل می باشد . ویژه برنامه شام غریبان حسینی با حضور دسته های عزاداری فردا ( عاشورای حسینی ) ساعت ۱۹:۰ الی ۲۳:۰۰ برقرار است
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱ از سوره نساء اکنون ببینیم منظور از  نَفْس واحِدَة  کیست؟ آیا م
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱ سوره نساء سپس در جمله بعد مى فرماید:  خداوند از آدم و همسرش، مردان و زنان فراوانى به وجود آورد  (وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً). از این تعبیر استفاده مى شود: 🟡تکثیر نسل فرزندان آدم تنها 👌از طریق آدم و همسرش صورت گرفته است و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است.   👌👌👌👈سپس به خاطر اهمیتى که تقوا در ساختن زیر بناى یک جامعه سالم دارد، مجدداً در ذیل آیه، مردم را به پرهیزکارى و تقوا دعوت مى کند، منتهى در اینجا جمله اى به آن اضافه کرده، مى فرماید:  از خدائى بپرهیزید که در نظر شما عظمت دارد و به هنگامى که مى خواهید چیزى از دیگرى طلب کنید نام او را مى برید  (وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذی تَسائَلُونَ بِهِ).   آن گاه مى افزاید:  از خویشاوندان خود (و قطع پیوند آنها) بپرهیزید  (وَ الأَرْحامَ). قابل ذکر است که کلمه  وَ الأَرْحامَ  عطف بر  اللّه  است، و لذا در قرائت معروف، منصوب خوانده شده است، بنابراین معنى آن چنین مى شود:  وَ اتَّقُوا الأَرْحامَ . به هر حال، ذکر این موضوع در اینجا: 🟢اوّلاً ـ نشانه اهمیت فوق العاده اى است که قرآن براى صله رحم قائل شده، تا آنجا که نام ارحام بعد از نام خدا آمده است.   🟣و ثانیاً ـ اشاره به مطلبى است که در آغاز آیه ذکر شده و آن این که شما همه از👈 یک پدر و مادرید و در حقیقت تمام فرزندان آدم خویشاوندان👌👌 یکدیگرند و این پیوند و ارتباط ایجاب مى کند که شما نسبت به همه انسان ها از هر نژاد و هر قبیله اى همانند بستگان فامیلى خود محبت بورزید. و در پایان آیه مى فرماید:  خداوند همواره مراقب شما است  (إِنَّ اللّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقیباً). تمام اعمال و نیات شما را مى بیند و مى داند و در ضمن، نگهبان شما در برابر حوادث است.👌👏👏👏    رَقیب  در اصل، به کسى مى گویند که از محل مرتفعى به اوضاع نظارت کند، و سپس، به معنى حافظ و نگهبان چیزى آمده است; زیرا نگهبانى از لوازم نظارت است. بلندى محل رقیب، ممکن است از نظر ظاهرى بوده باشد که بر مکان مرتفعى قرار گیرد و نظارت کند و ممکن است از نظر معنوى بوده باشد. ضمناً تعبیر به فعل ماضى  کانَ  در جمله فوق براى تأکید است. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۱۵
🌷به نام خدا 🌷 😭ویژه برنامه شام غریبان 😭 مولای غریبان امام حسین ع حرکت دسته های عزاداری مساجد منطقه کارخانه قند به سمت قدمگاه و مدرسه عشق شهدا در شام غریبان اباعبدالله الحسین ع ( امشب بعد از نماز مغرب و عشاء ) نبش چهارراه هفت تیر ، پایگاه بسیج شهیدان پناهی لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱ سوره نساء سپس در جمله بعد مى فرماید:  خداوند از آدم و همس
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱ سوره نساء از نکته ها   🟥ازدواج فرزندان آدم چگونه بوده است؟ در آیه فوق خواندیم: وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثِیْراً وَ نِساءً:  خداوند از آدم و همسرش مردان و زنان فراوانى به وجود آورد . 🟨لازمه این سخن، آن است که فرزندان آدم (برادر و خواهر) با هم ازدواج کرده باشند; زیرا اگر آنها با نژاد دیگرى ازدواج کرده باشند  مِنْهُما  (از آن دو) صادق نخواهد بود.   🟦این موضوع در احادیث متعددى نیز وارد شده است و زیاد هم جاى تعجب نیست; چه این که طبق استدلالى که در بعضى از احادیث از ائمه اهل بیت(علیهم السلام)نقل شده این ازدواج ها مباح بوده; زیرا هنوز حکم تحریم ازدواج خواهر و برادر نازل نشده بود.   بدیهى است ممنوعیت یک کار، بسته به این است که از طرف خداوند تحریم شده باشد، چه مانعى دارد که ضرورت ها و مصالحى ایجاب کند که در پاره اى از زمان ها مطلبى جائز باشد و بعداً تحریم گردد. ولى 👈در احادیث دیگرى تصریح شده که: فرزندان آدم هرگز با هم ازدواج نکرده اند و شدیداً به کسانى که معتقد به ازدواج آنها با یکدیگرند حمله شده است.   و اگر بنا باشد که در احادیث متعارض آنچه موافق ظاهر قرآن است ترجیح دهیم، باید احادیث دسته اول را انتخاب نمود; زیرا موافق ظاهر آیه فوق است. 👌👌👌👈در اینجا احتمال دیگرى نیز هست که گفته شود: فرزندان آدم با بازماندگان انسان هاى پیشین ازدواج کرده اند; زیرا طبق روایاتى آدم، اولین انسان روى زمین نبوده، مطالعات علمى امروز نیز نشان مى دهد که: نوع انسان احتمالاً از چند میلیون سال قبل در کره زمین زندگى مى کرده، در حالى که از تاریخ پیدایش آدم(علیه السلام) تا کنون زمان زیادى نمى گذرد.   بنابراین، باید قبول کنیم قبل از آدم انسان هاى دیگرى در زمین مى زیسته اند که به هنگام پیدایش آدم(علیه السلام)، در حال انقراض بوده اند.  چه مانعى دارد که فرزندان آدم با باقى مانده یکى از نسل هاى پیشین ازدواج کرده باشند؟! ولى همان طور که گفتیم این احتمال با ظاهر آیه فوق چندان سازگار نیست. این بحث احتیاج به گفتگوى بیشترى دارد که از حوصله یک بحث تفسیرى خارج است.   تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۱۶
به نام خدا برنامه استخر این هفته روز پنجشنبه ظهر برگزار می گردد جهت حرکت همزمان با نماز ظهر در یکی از مساجد بنی فاطمه س یا حضرت خدیجه الکبری س حاضر باشید . مبلغ ثبت نام : ۳۵۰۰۰ تومان شماره کارت بانکی پایگاه : 5892101237161027 مسئول ثبت نام : برادر عماد شکوری ارسال فیش واریزی به شماره : +989011948246 مهلت ثبت نام : چهارشنبه تا ساعت ۲۳:۰۰ ❗️❗️بچه ها مهلت به هیچ عنوان تمدید نمی شود ، پس همین الان ثبت نام کنید و لطفا منظم باشید و ما رو شرمنده نکنید .❗️ لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱ سوره نساء از نکته ها   🟥ازدواج فرزندان آدم چگونه بوده است
بسم الله الرحمن الرحیم وَآتُوا الْيَتَامَىٰ أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ ۖ وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَهُمْ إِلَىٰ أَمْوَالِكُمْ ۚ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا و اموال یتیمان را (هنگامى که به حدّ رشد رسیدند) به آنها بدهید. و اموال بد (خود) را، با اموال خوب (آنها) عوض نکنید. و اموال آنان را همراه اموال خودتان (با مخلوط کردن یا تبدیل نمودن) نخورید، زیرا این گناه بزرگى است (نساء/2) خیانت در اموال یتیمان ممنوع در آیه فوق، سه دستور مهم درباره اموال یتیمان داده شده است: 1️⃣ـ نخست، طبق یک دستور مى فرماید:  اموال یتیمان را (به هنگامى که رشد پیدا کنند) به آنها بدهید  (وَ آتُوا الْیَتامى أَمْوالَهُمْ). یعنى تصرف شما در این اموال تنها به عنوان امین و ناظر و وکیل است نه به عنوان یک مالک. 2️⃣ـ دستور بعد براى جلوگیرى از حیف و میل هائى است، که گاهى سرپرست هاى یتیمان به بهانه این که تبدیل کردن مال به نفع یتیم است.   یا تفاوتى با هم ندارد. و یا اگر بماند ضایع مى شود، اموال خوب و زبده یتیمان را برمى داشتند 🤔و اموال بد و نامرغوب خود را به جاى آن مى گذاشتند،😞قرآن مى فرماید:  و هیچ گاه اموال پاکیزه آنها را با اموال ناپاک و پست خود عوض نکنید  (وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبیثَ بِالطَّیِّبِ). 3️⃣ـ  و اموال آنها را با اموال خود نخورید  (وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى أَمْوالِکُمْ). یعنى اموال یتیمان را با اموال خود مخلوط نکنید، به طورى که نتیجه اش تملک همه باشد، و یا این که اموال بد خود را با اموال خوب آنها مخلوط نسازید، که نتیجه اش پایمال شدن حق یتیمان باشد.   در پایان آیه، براى تأکید و اثبات اهمیت موضوع، مى فرماید:  این گونه تعدى و تجاوز به اموال یتیمان گناه بزرگى است  (إِنَّهُ کانَ حُوباً کَبیراً).  حُوبَة  در اصل به معنى احتیاج و نیازى است که انسان را به گناه مى کشاند، و از آنجا که تجاوزهاى سرپرستان به اموال یتیمان، غالباً بر اثر نیاز و یا به بهانه احتیاج صورت مى گیرد، در آیه فوق به جاى کلمه  اِثم  (گناه)، کلمه  حُوبْ  به کار رفته است، تا اشاره به این حقیقت بوده باشد.   بررسى آیات مختلف قرآن، نشان مى دهد: اسلام اهمیت فوق العاده اى براى این موضوع قائل شده و با شدت تمام خیانت کنندگان در اموال یتیمان را به مجازات هاى شدید تهدید مى کند و با عباراتى محکم و قاطع سرپرستان را به مراقبت کامل از اموال یتیمان دعوت مى نماید. تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۲۰
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم وَآتُوا الْيَتَامَىٰ أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّي
بسم الله الرحمن الرحیم وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا واگر مى ترسید که (به هنگام ازدواج بادختران یتیم،) عدالت رارعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم پوشى کنید و) با زنان (پاک) مورد علاقه خود ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر. واگر مى ترسید عدالت را (درباره همسران متعدّد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانى که مالک آنهایید استفاده کنید. این کار، به ترک ظلم و ستم نزدیک تر است. (نساء/3) 🟢ازدواج با دختران یتیم به دنبال دستورى که در آیه سابق براى حفظ اموال یتیمان داده شد، در این آیه به یکى دیگر از حقوق آنها چنین اشاره مى شود و آن این که:  اگر مى ترسید به هنگام ازدواج با دختران یتیم رعایت حق و عدالت را درباره حقوق زوجیت و اموال آنان ننمائید،👈👌👌 از ازدواج با آنها چشم بپوشید و با زنان پاک دیگر ازدواج کنید  (وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاّ ...   با توجه به آنچه گفته شد، تفسیر آیه کاملاً روشن است و پاسخ این سؤال که چرا آغاز آیه درباره یتیمان و پایان آن درباره ازدواج است ـ و این دو ظاهراً با هم سازگار نیست ـ روشن مى گردد.   زیرا صدر و ذیل آیه هر دو درباره ازدواج است منتها در آغاز آیه مى گوید: اگر نمى توانید ازدواج با یتیمان را با اصول عدالت بیامیزید چه بهتر که از آن صرف نظر کنید، سپس به سراغ زنان غیر یتیم بروید. گر چه مفسران در این زمینه، سخن بسیار گفته اند، ولى آنچه از خود آیه به دست مى آید، همان است که در بالا اشاره شد، یعنى خطاب در آیه متوجه 🟣👈سرپرستان ایتام است که در آیه قبل، براى حفظ اموال یتیمان دستورهاى مختلفى به آنها داده شده بود، و در این آیه درباره ازدواج با آنها سخن مى گوید که مراعات عدالت درباره اموال آنها را باید همان گونه بنمائید که در مورد ازدواج با دختران یتیم، یعنى با نهایت دقت، 🤔👌👌رعایت مصلحت آنها را بکنید، در غیر این صورت، از ازدواج با آنها چشم بپوشید و زنان دیگرى را انتخاب کنید. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۲۳
🌷به نام خدا🌷 کلاس های مهارتی امروز ساعت ۱۹:۰۰ در مکان های ذیل برگزار می گردد : ۱.رباتیک و آردوینو : مسجد حضرت خدیجه الکبری س ۲.خطاطی : مسجد بنی فاطمه ع ۳.پریمیر : پایگاه بسیج ( طبقه اول ) ۴.برق و الکترونیک : پایگاه بسیج ( طبقه همکف ) لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بگذار دشمن خود را بفریبد و از پیوند تاریخی ما با عاشورا غافل بماند... لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مسئولین : https://eitaa.com/paygahpanahi
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُ
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۳ سوره نساء آن گاه مى فرماید:  از آنها دو نفر یا سه نفر یا چهار نفر به همسرى خود انتخاب کنید  (مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ). مَثْنى  در لغت به معنى  دو تا دو تا  و  ثُلاثَ  به معنى  سه تا سه تا  و  رُباع  به معنى  چهار تا چهار تا  مى باشد. از آنجا که روى سخن در آیه به همه مسلمانان است، معنى آیه چنین مى شود: شما براى دورى از ستم در حق دختران یتیم، مى توانید از ازدواج با آنها خوددارى کنید و با زنانى ازدواج نمائید که موقعیت اجتماعى و فامیلى آنها به شما اجازه ستم کردن را نمى دهد و مى توانید از آنها دو نفر یا سه نفر یا چهار نفر به همسرى خود انتخاب کنید. منتها چون مخاطب، همه مسلمانان بوده است، تعبیر به  دو تا دو تا  و مانند آن شده است.   و گر نه جاى تردید نیست که حد اکثر تعدد زوجات (آن هم با فراهم شدن شرائط خاصش)👌👌👈 بیش از چهار همسر نیست. ذکر این نکته نیز لازم است که  واو  در جمله بالا به معنى  أَوْ  (یا) مى باشد نه این که منظور این باشد که: شما مى توانید دو همسر به اضافه سه همسر به اضافه چهار همسر که مجموع آنها نُه نفر مى شود انتخاب کنید. زیرا اگر منظور این بود، باید صریحاً عدد نُه ذکر شود، نه به این صورت از هم گسسته و پیچیده. به علاوه این مسأله جزو ضروریات است، که در اسلام زائد بر چهار همسر مطلقاً ممنوع است.❌❌   به هر حال آیه فوق دلیل صریحى است بر مسأله جواز تعدد زوجات، منتها با شرائطى👌👌 که به زودى به آن اشاره خواهد شد. سپس بلافاصله مى گوید: این در صورت حفظ عدالت کامل👌 است،  اما اگر نمیتوانید عدالت را رعایت کنید به همان یک همسر👌 اکتفا نمائید  (فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً) تا از ظلم و ستم بر دیگران بر کنار باشید.  و یا (به جاى انتخاب همسر دوم) از کنیزى که مال شما است استفاده کنید  (أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ). زیرا شرائط آنها سبک تر است، اگر چه آنها نیز باید از حقوق حقه خود برخوردار باشند.   و در پایان مى فرماید:  این کار (انتخاب یک همسر و یا انتخاب کنیز) از ظلم و ستم و انحراف از عدالت، بهتر جلوگیرى مى کند 👌👏👏 (ذلِکَ أَدْنى أَلاّ تَعُولُوا). درباره مسأله بردگى و نظر اسلام در این زمینه در آیات مناسب بحث کافى خواهیم کرد. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۲۴
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۳ سوره نساء آن گاه مى فرماید:  از آنها دو نفر یا سه نفر یا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۳ سوره نساء از نکته ها 1️⃣ ـ منظور از عدالت درباره همسران چیست؟ اکنون پیش از آن که فلسفه حکم تعدد زوجات در اسلام را بدانیم، لازم است این موضوع بررسى شود که 👈منظور از عدالت که جزو شرائط تعدد همسر ذکر شده، چیست؟ آیا این عدالت مربوط به امور زندگى از قبیل هم خوابگى و وسایل زندگى و رفاه و آسایش است؟ یا منظور عدالت در حریم قلب و عواطف انسانى نیز هست؟ شک نیست عدالت در محبت هاى قلبى خارج از قدرت انسان است چه کسى مى تواند محبت خود را که عواملش در بیرون وجود اوست از هر نظر تحت کنترل درآورد؟ به همین دلیل، رعایت این نوع عدالت را خداوند واجب نشمرده و در آیه ۱۲۹ همین سوره مى فرماید: 👈وَ لَنْ تَسْتَطِیْعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ: شما هر قدر کوشش کنید نمى توانید🤔 در میان همسران خود (از نظر تمایلات قلبى) عدالت و مساوات برقرار سازید . بنابراین، محبت هاى درونى مادامى که موجب ترجیح بعضى از همسران بر بعضى دیگر از جنبه هاى عملى نشود، ممنوع نیست، آنچه مرد موظف به آن است رعایت عدالت در جنبه هاى عملى و خارجى است. از این بیان روشن مى شود: کسانى که خواسته اند از ضمیمه کردن آیه فوق فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً . و آیه وَ لَنْ تَسْتَطِیْعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ با یکدیگر چنین نتیجه بگیرند که، تعدد زوجات در اسلام مطلقاً ممنوع است; چرا که در آیه نخست آن را مشروط به عدالت کرده، و در آیه دوم عدالت را براى مردان در این مورد امرى محال دانسته، سخت در اشتباهند. زیرا همان طور که اشاره شد، عدالتى که مراعات آن از قدرت انسان بیرون است، عدالت در تمایلات قلبى است، 👌و این از شرائط تعدد زوجات نیست، آنچه از شرائط است، عدالت در جنبه هاى عملى است. گواه این موضوع ذیل آیه ۱۲۹ همین سوره مى باشد، آنجا که مى گوید: فَلاتَمِیْلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ: اکنون که نمى توانید مساوات کامل در محبت میان همسران خود رعایت کنید، لا اقل تمام تمایل قلبى خود را متوجه یک نفر از آنها نسازید، که دیگرى را به صورت بلا تکلیف در آورید . نتیجه این که: کسانى که قسمتى از این آیه را گرفته و قسمت دیگر را فراموش کرده اند، گرفتار چنان اشتباهى در مسأله تعدد زوجات شده اند، که براى هر محققى جاى تعجب است. از این گذشته از نظر فقه اسلامى و منابع مختلف آن در میان شیعه و اهل تسنن مسأله تعدد زوجات، با شرائط آن جاى گفتگو و چانه زدن نیست و از ضروریات فقه اسلام محسوب مى شود. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۳۲۶