💠بخشي از متن سخنراني استاد صمدي آملي حفظه الله تعالي در دانشگاه مارندران ✅آن کسی که خودش را از بین برده است، میتواند امام دیگران شود که به دیگران بگوید بالایتان ببرم؟ به تعبیر فلسفی فاقد شیء موجب شیء می شود؟ اگر یک کسی چیزی را ندارد، می تواند نداشته هایش را به دیگران اعطا کند؟ فاقد شیء که معطی نمی شود فاقد شیء که موجب نمی شود؛ قطعا اگر چیزی بخواهد به دیگری بدهی قطعا باید اول داشته باشی تا به دیگری بدهی اگر یک کسی میخواهم امامش کنم که او مستضعف است، یعنی کسانی هستند که دارایان مقامات انسانی هستند در تمام طول بشریت.که حالا آن عصاره یشان که خدای متعال به این عصاره و عصر قسم خورد "وَالْعَصْر إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ " این ان الانسان لفی خسر نه به این معناست که انسان باید همه شان در خسران باشند؛ قسم به عصر میخورد که تا به همه انسان ها بگوید شما می توانستید همین عصر باشید این عصر کیست؟ این عصر محمدی (ص) است که نیمه شعبان درحقیقت تولد و ولادت عصر محمدی(ص) است و نه تنها عصر است بلکه ولادت صاحب عصر است. ✅صاحب عصر بالاتر از عصر ؛ عصر یعنی عصاره در عصر مقام جمعی است مقام تفرقه نیست مقام تکثر نیست مقام جمع است. هر کجا مقام جمع وعصاره و خلاصه و زبده است، به آن می‌گویند عصر؛ خدای متعال به این عصر قسم میخورد این عصر، عصر محمدی است یعنی عصر آدم عصر ابراهیم عصر عیسی عصر موسی… همه اعصار گذشته در این عصر جمع هستند و این عصر مفرد است و دارای الف و لام است؛ العصر است که تمام عصر های گذشته در این جمع هستند این عصر جمعی است یک آقایی در نیمه شعبان سال 256 هجری قمری به عدد شریف نور (که ان شاءلله صلوات همیشه بفرست به عدد شریف نور که 256 بار؛ که توفیق ادراک هم عصر پیدا شود و هم توفیق ادراک صاحبی پیدا شود) در آن سال و در آن روز کسی که صاحب العصر است، به دنیا آمده ست این صاحب العصر کیست؟ ✅این صاحب العصر عصاره مستضعفین عالم است؛ از حضرت آدم مستضعف شمرده شده اند تا خاتم انبیاء از امیر المؤمنین مستضعف شمرده شده اند تا خاتم الاولیاء به این یکی بقیه الله است یعنی عصر الاعصار یعنی خلاصه و زبده و مقام جمع تمام اجتماعات گذشته خوبان عالم است؛ تمام انبیاء مظاهر اسماء الله بوده اند و خاتم انبیاء اتم مظهر اسماء الهی است امیر المؤمنین تا حضرت بقیه الله، این آقا عصر اطلاقی است؛ بالاتر، صاحب عصراطلاقی است صاحب عصروزمان است. ✅مستضعفی است که تمام استضعاف ومستضعفین عالم دراینجاجمع شده است چون هیچ یک ازانبیا به این اندازه از چشم ظاهری مردم پنهان نشده؛ ازبس که درخشش نورسنگین است، غایب است؛ ازباب شدت نورش ازچشمان ما غایب است. و به تعبیر استادمان اوغایب نیست؛ مانمیتوانیم اوراببینیم ماغایبیم. اگر هم بر او اسم شریف غایب را گذاشته اند، بع تعبیر مرحوم سبزواری در اول حکمت منظومه می گوید: "یا من هو اختفا بفرط نوره" می گوید از شدت نورت تو اختفا پیدا کرده ای؛ اختفا نیز از باب افتعال است و معلوم می شود که در آن مقداری تدبیر نهفته است. خدای متعال تدبیراً خودش را اختفا کرد و سپس می گوید چرا مخفی هستی؟! از شدت و فرط نورت اختفا داری. استاد صمدي آملي حفظه الله تعالي سخنراني دانشگاه مازندران زمان: 95/3/4 @shakhehtoba