#نهج_الولايه
#پست_شماره_دو
موضوع :
#بررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
لزوم دو نوع بحث بر وجوب وجود حجت قائم
در اين مقام دو نوع بحث لازم است يكى كلى و ديگر شخصى.
♦️مقصود از 'كلى' اين كه براهين قطعى عقلى بر وجوب(واجب بودن) وجود حجتى قائم بطور دائم قائم اند , و به امتناع خلو (خالی نبودن) عالم امكان و لزوم چنين واسطه فيض الهى حکم میکنند كه "الامام اصله قائم و نسله دائم"
♦️و مراد از 'شخصى' اين كه برهان معرف فرد نيست كه جزئى نه كاسب است و نه مكتسب(شخص را از طریق برهان نمی توان معرفی کرد و راه برهانی برای اثبات این که حضرت مهدی امام زمان است نداریم ولی واجب بودن وجود امام و امکان داشتن عمر طولانی ایشان را از راه برهان می توان اثبات کرد.) , لذا بايد آن را از طريق ديگر شناخت چنانكه احاديث متواتره اهل عصمت و وحى , معرف شخص آن حضرت اند .
♦️بلى حق اين است كه اگر كسى از اقامه يا ادراك برهان بر وجوب وجود چنين انسان قاصر باشد احاديث جوامع روائى فريقين (دو فرقه شیعه و سنی)كه در حقيقت بيانگر اسرار و بطون و تأويلات آيات قرآنى اند در اثبات مدعى كافى اند.
♦️بلكه راقم بر اين عقيدت صافى و خالص خود سخت راسخ است كه اماميه(شیعه) را در اين سر الهى (منظور امام زمان است) فقط همان صحاح و سنن اهل سنت حجت بالغه است.
♦️كثرت كتب و رسائل اعاظم علماى فريقين و تواتر احاديث جوامع روائى آنان در امر صاحب الامر و الزمان عليه السلام , علاوه بر اصول و براهين علميه در شناخت اسرار و مقامات و درجات نفس ناطقه انسانى به حدى است كه اين فقير الى الله تعالى بحث در اثبات وجوب وجود و غيبت و قيام و ظهور آن حضرت را به مثل چون سخن در اثبات وجود خورشید در روز مى بيند .
منبع :📚
#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba