🔴 و سوم موضوع : امام زمان( عج ) ♦️اين است كه مبتنى بر حقيقت ملك است و آن حق تعالى را است و بس, كه مولاى حقيقى او است "الله ولى الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الى النور" و چون خود متعالى از مجانست مخلوقات است, خلفاء و نمايندگانى را براى تربيت مملوكين و عبيدش منصوب فرمود "انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه و يؤتون الزكوه و هم راكعون" و چون از لوازم ولايت حق تعالى بر عباد اين است كه عباد جان و مال و اولادشان را فداى او كنند چه صدق و خلوص و حقيقت عبوديتشان به امثال اين امور كه از لوازم عبوديت است ظاهر مى گردد و حق تعالى خود غنى از عالمين است, خليفه نصب مى كند و آن را ولى عبادش قرار مى دهد و اطاعتش را بر عباد لازم مى گرداند "ليميز الله الخبيث من الطيب" پس رسول و نبى و ولى و مؤمنون خلفاى حق تعالى در ولايت اند نه شركاى او در آن, "سبحانه و تعالى عن ان يكون له ولى من الذل". ♦️در صحف اهل ولايت, تاره(یک مرتبه) ولى را در مقام محبوبى دانسته اند , و تاره(یک مرتبه) در مقام محبى, ولى محبوبى ولايت او كسبى نيست و صاحب نفس مكتفيه است و ولايت او ازليه ذاتيه و هبيه است, چنانكه سيد اولياء و اوصياء فرمود: "كنت وليا و آدم بين الماء و الطين" ولى، ولى محبى ولايت او كسبى است بايد اتصاف به صفات الله و تخلق به اخلاق را تحصيل كند تا ولى شود. منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba