⭕️سرایت فساد از « خواص » به متن جامعه
🔻صلاح و فساد طبقات اجتماع در يكديگر تأثير دارد. ممكن نيست كه ديوارى بين طبقات كشيده شود و طبقه اى از سرايت فساد يا صلاح طبقه ديگر مصون يا بى بهره بماند،
🔻ولى معمولا فساد از «خواص» شروع مىشود و به «عوام » سرايت مى كند
و صلاح برعكس از «عوام» و تنبه و بيدارى آنها آغاز مى شود و اجبارا «خواص» را به صلاح مى آورد يعنى عادتا فساد از بالا به پايين مى ريزد و صلاح از پايين به بالا سرايت مى كند.
🔻روى همين اصل است كه مى بينيم امير المؤمنين على عليه السلام در تعليمات عاليه خود، بعد از آنكه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسيم مى كند، نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار يأس و نوميدى مى كند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار مى دهد.
🔻در دستور حكومتى كه به نام مالك اشتر نخعى مرقوم داشته مى نويسد:
«براى والى هيچ كس پرخرجتر در هنگام سستى، كم كمك تر در هنگام سختى، متنفرتر از عدالت و انصاف، پرتوقعتر، ناسپاستر، عذرناپذيرتر، كم طاقت تر در شدايد از«خاصه» نيست.
همانا استوانه دين و نقطه مركزى مسلمين و مايه پيروزى بر دشمن «عامه»(توده مردم) مى باشند، پس توجه تو همواره به اين طبقه معطوف باشد.»
🔻 اين ، فكر غلطى است از يك عده طرفداران اصلاح كه هروقت در فكر يك كار اصلاحى مىافتند، «زعماء» - خواص - هر صنف را در نظر مى گيرند و آن قله هاى مرتفع در نظرشان مجسم مى شود و مى خواهند از آن ارتفاعات منيع شروع كنند.
🔻تجربه نشان داده كه معمولا كارهايى كه از ناحيه آن قله هاى رفيع آغاز شده و در نظرها مفيد مى نمايد، بيش از آن مقدار كه حقيقت و اثر اصلاحى داشته باشد، جنبه تظاهر و تبليغات و جلب نظر عوام دارد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(داستان راستان1و2) ؛ ج18 ؛ ص189- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340