«لَوْ لا يَنهاهُمُ الرَبَّنِيُّونَ وَ الْاحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الإِثم وَ أكْلِهِمُ‏ السُّحْتَ‏، لَبِئسَ ما كانُوا يَصْنَعُونَ» خداوند در اين آيه «ربانيون» و «احبار» را مورد نكوهش قرار مى‏‌دهد كه چرا آنها كه علماى دينى يهود بوده‏‌اند ستم كاران را از «قول اثم» يعنى گفتار گناه‌كارانه كه اعم از دروغ پردازى و تهمت و تحريف حقائق و امثال آن باشد و از «اكل سحت» يعنى حرام‌‌خوارى نهى نكرده و باز نداشته‏‌اند. بديهى است اين نكوهش و تقبيح اختصاص به علماى يهود ندارد و نه اختصاص به علماى نصارى دارد. بلكه علماى جامعه اسلامى و به طور كلى علماى دينى را شامل مى‏‌شود. بنا بر آن، علماى دينى جامعه اسلامى هم اگر در برابر رويه و سياست ستم كاران ساكت بنشينند مورد نكوهش و تقبيح خدا قرار مى‏‌گيرند، اين امر فقط مربوط به سلف و نسل گذشته نيست، نسل‌هاى گذشته و آينده در اين حكم يكسانند. 📖منبع: کتاب ولايت فقيه امام خمینی (حكومت اسلامى- ويرايش جديد) ص ۱۱۲. 🎙 توضیح شفاهی ۶ 📌با شرح حال همراه شوید. @sharhe_hal