#اخلاق_انتخاباتی ۵: اعانه بر ظلم توسط نامزدها
بررسي مصاديق اعانه بر إثم در رفتارهای انتخاباتي نیازمند شناسایی بازیگران مختلف در عرصه انتخابات است.
الف) نامزدها،
ب) رأیدهندگان،
ج) ستادهای انتخاباتی و حامیان کاندیداها،
د) رسانهها.
الف. نامزدها
الف-۱. انتخاب شعار
آنچه به کرّات در فضای انتخاباتی کشور مشاهده شده است،
دادن شعارهایی است که زمینهساز فسادند. اعم از فساد اجتماعی، فساد سیاسی، فساد اقتصادی و فساد اخلاقی. البته شعارهای کلّی نیز با برداشت آزاد مخاطبین در این میان سهم بهسزایی داشته است. نظیر شعار آزادی که سرانجام آن به ولنگاری اخلاقی و آسیبهای ناشی از آن انجامید.
الف- ۲.دو قطبيسازي
يكي از بزرگترين گناهان انتخاباتي ايجاد تفرقه در کشور (امّت اسلام) است.
الف- ۳.تشکیل مجالس گناه
این مورد نیز بهدفعات در رقابتهای انتخاباتی مشاهده شده که میتینگهای انتخاباتی برخی کاندیداها به موسیقیهای حرام و اختلاط زن و مرد و مجالس گناه تبدیل شده است.
الف-۴. اتخاذ مواضعی که منجر به تسلّط اجانب بر کشور گردد
مواضعي كه در آن ضعفهاي داخلي كشور را برجسته ساخته و نياز كشور به دولتهاي بيگانه را فرياد ميزند. گره زدن مشكلات داخلي به روابط ديپلماتيك و سياست خارجي كشور، عملاً چراغ سبزي براي مداخله بيگانگان.
الف-۵. رفتاری که رقیب را وادار به گناه کند
مثل اين كه نامزدي مطلبي را بيان كرده يا رفتاري از خود بروز داده كه منجر به هتك يا تحريك طرف مقابل گرديده تا رقيب براي اعاده حيثيت يا واكنش به آن، به دروغ، افشاء سرّ، هتك مؤمن و غيره متوسل شود.
الف-۶. از بین بردن قبح گناه در جامعه:
شعار، سخنان يا رفتار يك كانديدا، قبح گناه را در جامعه از بين برده است. نمونه پر تكرار چنين رخدادي، «بهتان به رقيب و همراهان او»ست كه در بسياري از ادوار انتخابات ديده شده است. اين رفتار، بلافاصله به جامعه تسرّي مييابد و هم موافقان و هم مخالفان كانديدا، بدون در نظر گرفتن قبح گناهاني نظير بهتان، غيبت يا دروغ، به له يا عليه نامزدي رفتار ميكنند.
الف-۷. القاء شیوه گناه به جامعه
اين مورد نيز با مورد قبل بسيار نزديك است. چه اينكه از بين بردن قبح گناه خود يكي از روشهاي القاء شيوه گناه است.
الف-۸. فراهم آوردن زمینه اسراف
منش شخصي يك كانديدا ميتواند زمينه اسراف گسترده در اطراف وي را پايهريزي كند.
الف-۹. تدلیس
در حالي كه نامزد انتخاباتي خود را در معرض انتخاب مردم قرار ميدهد، نبايد اجازه دهد
تصويري دروغين و غير واقعي از او به نمايش گذارده شود؛ زیرا چنانچه این تصویر غیرواقعی موجب جلب آرای مردم شود، بدیهی است که انتخاب وی احتمالاً شبههناک میشود. اگر اطرافيان يك نامزد بهدنبال تدليس وي باشند، سكوت و همراهي او با آنان خود يكي از مصاديق مهم اعانه بر إثم خواهد بود.
سایر مطالب اخلاق انتخاباتی در لینک های زیر:
اخلاق انتخاباتی ۱:
تمسخر و استهزاء
https://eitaa.com/shia_patogh/4573
اخلاق انتخاباتی ۲:
فرق نقد و تبیین با تخریب
https://eitaa.com/shia_patogh/4577
اخلاق انتخاباتی ۳:
تهمت و شایعه
https://eitaa.com/shia_patogh/4581
اخلاق انتخاباتی ۴:
اعانه بر ظلم و شیوه های آن
https://eitaa.com/shia_patogh/4593
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
👌 رسانه «پاتوق بچه شیعهها» را در شبکههای اجتماعی ایتا، بله، اینستا، تلگرام، واتساَپ، روبیکا و سروشپلاس دنبال کنید:
👉
@shia_patogh 👈
در ایتا
🆔
https://eitaa.com/joinchat/317194240C38f5bdcffb