#نهج_البلاغه ۱۷
حکمت ۱۱۹
وَ قَالَ امیر المؤمنین علیه السلام:مَثَلُ الدّنیَا کَمَثَلِ الحَیّةِ لَیّنٌ مَسّهَا وَ السّمّ النّاقِعُ فِی جَوفِهَا یهَویِ إِلَیهَا الغِرّ الجَاهِلُ وَ یَحذَرُهَا ذُو اللّبّ العَاقِلُ
دنیای حرام چون مار سمّی است، پوست آن نرم ولی سمّ کشنده در درون دارد، نادان فریب خورده به آن میگراید، و هوشمند عاقل از آن دوری گزیند. (ترجمهٔ مرحوم دشتی)
طبیعت دنیا دارای این دو ویژگی ظاهری فریبنده و باطنی خطرناک است؛ کاخ ها، زر و زیورها، لباس ها، غذاهای رنگارنگ و عیش و نوشها مظاهر جذاب دنیاست؛ولی در درون، غفلت، بی خبری از خدا آلوده شدن به انواع گناهان را برای به دست آوردن یا حفظ آن با خود دارد. روی این جهت امام علیه السلام در عبارات مختلفش با ذکر مثالهای متعدد تناقض این ظاهر و باطن را آشکار ساخته و هشدار داده است.
در مثال مورد نظر تضاد ظاهر و باطن دنیا با تمثیل به مار نشان داده شده که به هنگام لمس آن بسیار نرم و ملایم به نظر میرسد و انسانِ بی خبر از لمس آن لذت میبرد در حالی که اگر یک لحظه غافل شود سم«
ناقع» (سم قاتل و جان گدازی) که در درون این حیوان خطرناک است از طریق نیش آن به بدن انسان منتقل میشود.
تعبیر به«
غِرِّ جاهل»اشاره به انسانهای نادان و نا آگاهی است که تنها چشم به ظواهر فریبنده دنیا میدوزند و از آنچه در باطن دارد و تاریخ پیشینیان آن را به خوبی مجسم ساخته بی خبر میمانند؛ولی عاقلان باتجربه و آگاه که سرنوشت دنیاپرستان را در آیینه تاریخ مشاهده کرده اند خود را از آن برحذر میدارند.
«
شرح آیت الله مکارم شیرازی »
🆔
@shobhemajazi110