آیا نسب ائمه اهل تسنن مشکلی دارد ؟ ابوبکر، محمد بن مسلم بن عبیدالله شهاب، معروف به زُهری از فقیهان و محدثان قرن دوم هجری است . زُهری به جهت این‌که برخی از صحابه پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را درک کرده است؛ از جمله تابعان حساب ‌شده است . 📚ابن کثیر دمشقی‌، البدایة و النهایة، ج‌۹، ص۳۴۰، دار الفکر، بیروت، ۱۴۰۷ق از او به عنوان عالم عصر خود یاد شده است، عالمی که روایات بسیاری را در ذهن خود داشته و از بسیاری نقل حدیث می‌کرده و بسیاری نیز از او نقل حدیث می‌کرده‌اند. 📚تمیمی سمعانی، ابو سعید عبد الکریم بن محمد، الانساب، ج۶، ص۳۵۰ ابن شهر آشوب می‌نویسد: زهری از کارگزاران و عمال بنی امیه بود و بعد داستانی را از او نقل می‌کند که در گره گشائی‌های ویژه حضرت سجاد (علیه‌السّلام) بیان خواهد شد و او آن چنان ملازم حضرت بود که بعضی از بنی مروان به او می‌گفتند: ‌ای زهری پیامبر تو چه می‌کند؟ و منظورشان علی بن الحسین (علیه‌السّلام) بود. 📚 خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۱۷، ص۱۹۱. روایتی از زهری در کتب و مصادر اهل تسنن در مورد زنازاده بودن برخی از ائمه نقل شده است . 🔻 ابوبکر بن ابی شیبه (از اکابر علمای مخالفین و استاد محمد بن اسماعیل بخاری _ متوفای 235 هجری قمری) در کتاب "المصنف" در باب (من رخص في إمامة ولد الزنا) می نویسد: حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، حَدَّثَنَا سُفْیَانُ، عَنْ بُرْدٍ أَبِی الْعَلَاءِ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، قَالَ: کَانَ أَئِمَّهٌ مِنْ ذَلِکَ الْعَمَلِ یَعْنِی مِنْ أَوْلَادِ الزِّنَا زهری می گوید: برخی از ائمه حاصل آن عمل بودند، یعنی زنازاده بودند 📚المصنف.ج4 ص319.ط دار الکنوز الإشبيليا 📌ابن حزم اندلسی (از علمای بزرگ و مشهور مخالفین) نیز در کتاب "المحلی" در باب (جواز إمامة ولد الزنا) این روایت را نقل می کند 📚المحلی بالآثار.ج3 ص128.ط دار الکتب العلمیة ✅ بررسی سند روايت 🔷🔸وكِيْعُ بنُ الجَرَّاحِ بنِ مَلِيْحِ بنِ عَدِيٍّ الرُّؤَاسِيُّ الإِمَامُ، الحَافِظُ، مُحَدِّثُ العِرَاقِ، أَبُو سُفْيَانَ الرُّؤَاسِيُّ، الكُوْفِيُّ، أَحَدُ الأَعْلاَمِ 📚سیر اعلام النبلاء.ج9 ص141.ط موسسة الرسالة 🔷🔸سفْيَانُ بنُ سَعِيْدِ بنِ مَسْرُوْقٍ الثَّوْرِيُّ هُوَ شَيْخُ الإِسْلاَمِ، إِمَامُ الحُفَّاظِ، سَيِّدُ العُلَمَاءِ العَامِلِيْنَ فِي زَمَانِهِ، أَبُو عَبْدِ اللهِ الثَّوْرِيُّ، الكُوْفِيُّ، المُجْتَهِدُ، مُصنِّفُ كِتَابِ (الجَامِعِ) 📚سیر اعلام النبلاء.ج7 ص230.ط موسسة الرسالة 🔷🔸برْدُ بنُ سِنَانٍ أَبُو العَلاَءِ الدِّمَشْقِيُّ الفَقِيْهُ، أَبُو العَلاَءِ الدِّمَشْقِيُّ، نَزِيْلُ البَصْرَةِ، مِنْ كِبَارِ العُلَمَاءِ... وَثَّقَهُ: النَّسَائِيُّ، وَغَيْرُهُ 📚سیر اعلام النبلاء.ج6 ص151.ط موسسة الرسالة 🔷🔸أخْبَارُ الزُّهْرِیِّ مُحَمَّدُ بنُ مُسْلِمِ بنِ عُبَیْدِ اللهِ الإِمَامُ، العَلَمُ، حَافِظُ زَمَانِه، أَبُو بَکْرٍ القُرَشِیُّ، الزُّهْرِیُّ، المَدَنِیُّ، نَزِیلُ الشَّامِ 📚سیر اعلام النبلاء.5 ص326.ط موسسة الرسالة سوالی که با مطالعه این روایت به ذهن می زند این است که منظور زهری از ائمه چه کسانی هستند ؟ ابن ابی شیبه این روایت را در ضمن روایاتی که در مورد شرایط امام جماعت و کسانی که می توان در نماز به انها اقتدا کرد ، اورده است . ابن حزم در ذیل این روایت ، روایت دیگری از زهری نقل می کند : وعن معمر قال سألت الزهري عن ولد الزنا: هل يؤم؟ قال نعم، وما شانه؟! معمر می گوید از زهری سوال کردم که ایا می توان در نماز به زنازاده اقتدا کرد ؟ زهری در جواب گفت : بله گناه زنازاده چیست ؟ که نشان می دهد از ائمه در کلام زهری ، امام جماعت در نماز را فهمیده است . ظاهرا از کلمه امام و ائمه در امام جماعت در نماز استفاده می شده است و منظور زهری این است که تعدادی از ائمه جماعت و جمعه ی حکومت بنی امیه زنازاده بوده اند و این به قدری معروف بوده که زهری به ان اعتراف می کند و می گوید : اشکالی ندارد که زنا زاده امام جماعت و جمعه باشد . @Sibtayn